Kohta taas alkaa opettajien pitkät lomat
Ja muut saavat tehdä töitä 11 kk, mutta opettajat 9 kk.
Kommentit (81)
Mietin montakohan päivää opettajat ryyppää heiti lomansa alussa? Riittääkö viikko että tiinapetterin vinkuva ääni alkaa unohtua? Entä sitten loman loppupuolella? Enää 5 päivää kun pitää taas nähdä ne kremlinssit. Juodaanko silloin koomakännejä joista salaa toivoo kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti? Pitääkö tää keskustelu taas käydä?
Luin sukulaisnaiseni kirjettä vuodelta 1962.
Jo silloin hän kirjoitti ettei näitä lomakeskustelusta😄
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ylityöt. Mitä se tarkoittaa? Palaveri sen max neljän tunnin opetuksen päälle? Silloin tällöin kokeiden korjaaminen?
Stressaava työ, palkattomat ylityöt ja kahvitauottomuus työpäivän aikana oikeuttaisivat monet monet muutkin ammattiryhmät yli 2 kk:n kesälomaan + muut lomat päälle vuoden mittaan. Mutta OAJ
Kokeiden korjaaminen ei ole ylitöitä, vaan työhön kuuluva osa. Opettajan tyäajassa on se huono puoli, että kun ei ole rajattua työaikaa, tuntuu, että kaikki vain katsotaan työhön kuuluvaksi. Itse opettajana ajattelen ylitöinä sitä aikaa, mikä ei kuulu opetustunteihin, niiden suunnitteluun ja jälkitöihin (kuten kokeiden korjaus), koulun muuhun toimintaan (kuten kokoukset, tiimit, juhlien suunnittelu, vanhempainvartit, palaverit jne), vaan menee sen yli. Tuohon kaikkeen edellä mainittuun perustyöhön menee viikosta riippuen itselläni noin 40-42 tuntia. Sitten kun viikko alkaa olla jo 50-tuntinen, koen olevani kyllä jo ylitöissä.
Niin... Tästähän on tietysti kiva jankata, MUTTA silti pari pointtia:
- Opettajien vuosipalkka on, varsinkin koulutukseen nähden, varsin pieni.
- Pidemmät lomat ovat ihan ansaittu kompensaatio vastuusta ja alhaisesta palkasta.
- Onhan sitä vähän töitäkin sen loman aikana, mutta niin on monella muullakin.
Oma mielipiteeni:
- Koulujen (kesä)lomat ylipäätään ovat liian pitkät, kesäkuu voisi oikein hyvin olla vielä koulua.
- Jos joku kadehtii opettajien lomia, siitä vaan itse koettamaan opiskelemaan ja valmistumaan. Ei ihan helppoa.
Koulujen pitkät kesälomat ovat jäänne kansakoulusta ja agraarisuomen ajoilta.
Tuolloin oli yhteiskunnallisesti elintärkeää, että koululaiset ovat käytettävissä maatilojen töihin kesällä, muuten olisi iskenyt nälänhätä.
Nykymaailmassa järjestely on lähinnä haitta, lasten on toki kiva leikkiä vapaalla, mutta varsinkin alakouluikäisten vanhemmilta tämä vaatii kohtuuttomia järjestelyjä ja joko isovanhempien tms hyväksikäyttöä lapsenvahteina tai varsin kalliita kesäleirejä. Järjetöntä resurssien hukkaamista.
Kouluvuoden pidentäminen kesäkuulla toisi efektiivisesti yhden kokonaisen kouluvuoden lisää, lasten parhaassa oppimisiässä. Todellinen etu koko kansakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti? Pitääkö tää keskustelu taas käydä?
Luin sukulaisnaiseni kirjettä vuodelta 1962.
Jo silloin hän kirjoitti lomakeskustelusta😄
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ylityöt. Mitä se tarkoittaa? Palaveri sen max neljän tunnin opetuksen päälle? Silloin tällöin kokeiden korjaaminen?
Stressaava työ, palkattomat ylityöt ja kahvitauottomuus työpäivän aikana oikeuttaisivat monet monet muutkin ammattiryhmät yli 2 kk:n kesälomaan + muut lomat päälle vuoden mittaan. Mutta OAJ
Ja mitähän veikkaat paljonko aikaa ne kokeiden tarkistukset joita voi olla ja onkin monesti useampi, jokaisen tunnin suunnittelu, palaverit, vanhempain vartit ja illat jne lopulta vievät aikaa? Sitä paitsi yhdenkään opettajan loma ei ole 10 viikkoa niin kuin täällä moni luulee.
Kannattaa olla hiljaa jos ei oikeasti tiedä mistään mitään.
Lapset laiskoja kun pitää olla lomaa paljon. Tee lakialoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän veikkaat paljonko aikaa ne kokeiden tarkistukset joita voi olla ja onkin monesti useampi, jokaisen tunnin suunnittelu, palaverit, vanhempain vartit ja illat jne lopulta vievät aikaa? Sitä paitsi yhdenkään opettajan loma ei ole 10 viikkoa niin kuin täällä moni luulee.
Olet aivan oikeassa, ettei yhdenkään opettajan loma ole 10 viikkoa.
Opettajan vuosiloma on 16 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, ettei yhdenkään opettajan loma ole 10 viikkoa.
Opettajan vuosiloma on 16 viikkoa.
Mä sain 12 (kesäloma 8, syysloma 1, joululoma 2 ja hiihtoloma 1). Esim. joululoman ja kesäloman pituus toki vaihtelee kunnittain, mutta kokonaismäärä ei.
Ne lyhyemmät lomat menevät usein osittain ihan kokeiden korjaukseen. Yhden luokallisen kokeiden läpikäymiseen voi helposti mennä 5-6h.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä ennen on kuunneltava se jatkuva valitus miten nämä viimeiset viikot on nii-in raskaita...
En ole itse opettaja mutta moni ystäväpiiristäni on, ja kyllä ne viimeiset viikot on täynnä viimeisiä kokeita ja niiden tarkastusta ja kirjoitelmien lukemista ja arviointien tekoa, että näyttää sosiaalinen elämä ja harrastukset menevän pitkälti jäähylle hetkeksi. Eiköhnä siinä tekemistä ole. Itse en todellakaan jaksaisi käyttää iltaani teinien "kirjoita jostain sinulle tärkeästä harrastuksesta" raapustuksia lukien, varsinkaan kun osa niistä osaa näköjään hädin tuskin kirjoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt 45-50h työviikkoa koko talven, joten se loman toinen kuukausi on ihan ansaittu. Elokuussa on lomaa vain muutama päivä ja se menee käytännössä alkavien töiden suunnitteluun.
Naapurin opettaja ei ainakaan tee tuollaisia työpäiviä, vaikuttaisi tekevän paljon lyhyempiä työpäiviä kuin itse teen.
Tiesitkö, että kotonakin voi tehdä töitä. Meillä isä korjasi aina kokeita, valmisteli oppitunteja, järjesteli luokkaretkiä yms. aina kotona. Töistä tuli jo klo. 15-16 mutta vapaa ei alkanut ennen iltauutisia. Viikonloppuisinkin joskus piti koluta luontopolkuja/museoita/yms tutkimustarkoituksessa retkiä varten.
Yritä itse olla ma-pe töissä 7.45-20.30 ja katsotaan sitten kelpaisiko sinullekin 2kk loma. Niin, ja klo 16 jälkeen tehdyistä ylitöistä et saa palkkaa, eli esim pakolliset kokeiden korjaukset yms tapahtuu omalla ajalla, rahatta. Ja koululle pitää välillä omalla rahalla ostella tarvikkeita. Vieläkö haluat urputtaa kesälomista?
Mitä olen vuosien varrella opettajaäitini työntekoa katsellut, niin ei se ihan noin hurjaa ole tuntimääriltään kuin tässä ketjussa jotkut väittävät, mutta ei myöskään missään tapauksessa rajaudu pelkkiin opetustunteihin. Tunnit pitää valmistella ja kokeet ym. korjata ja palauttaa. Tuntien valmisteluun kuluvaan aikaan vaikuttaa esim. se, onko kurssille valmis oppimateriaali vai pitääkö se koota itse, ja onko kyseistä kurssia opettanut aikaisemmin. Joskus kursseja pitää valmistella jo kesänkin aikana. Ja tosiaan palkka on laskettu sen mukaan, että töitä ei ole koko vuodeksi täysiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt 45-50h työviikkoa koko talven, joten se loman toinen kuukausi on ihan ansaittu. Elokuussa on lomaa vain muutama päivä ja se menee käytännössä alkavien töiden suunnitteluun.
Naapurin opettaja ei ainakaan tee tuollaisia työpäiviä, vaikuttaisi tekevän paljon lyhyempiä työpäiviä kuin itse teen.
Mistä sinä tiedät mitä naapurisi tekee kotona ollessaan? Tyttäreni on opettaja ja kyllä minua välillä hirvittää hänen ilta- ja viikonlopputyötä määrä. Kouluilla ei ole työtilaa, kaikki keskittymistä vaativa pitää tehdä kotona. Jos päivän aikana on hyppytunti, sitä ei voi käyttää työhön, koska opettajainhuoneessa ei ole rauhaa. Oppilaat odottavat koetulokset mahdollisimman pian, joten iltoja menee kokeita korjatessa. Iltakokouksia on paljon, on työryhmiä, joissa on vanhempia, he eivät päivällä pääse.
Olen oppinut sen, ettei opettajan työ ole pelkästään pidettävien tuntien määrä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät edes reissaa missään vaan kotona mörnöttävät koko kesän naapureiden riesana.
Monilla opettajilla on kylläkin kesämökit ja osa käy kielitaitoisina matkoilla jopa Ruotsia ja Viroa kauempana.
Olisi siis ehkä opettajienkin kannalta hyvä, että koulupäivät olisivat lyhyempiä ja jakautuisivat pidemmälle aikavälille, esim. Kesäkuu olisi vielä koulua? Kun opetusaika olisi lyhyempi, ja pidemmällä aikavälillä, jäisi kokeisiin, suunnitteluun ja palavereihin paremmin aikaamä.
Oppilaillekin lyhemmät päivät ( mutta lyhyempi loma-aika) mutta koulun jälkeen harrastustoimintaa Islanninmallilla.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat kyllä tehdä jotakin, niin että olis normaalipituiset lomat. Järjestelivät vaikka koululla seuraavaa vuotta tai vaikka päiväkotien kesäpäivystykseen siksi aikaa töihin, niin pääsee sieltäkin työntekijät lomille.
Tällöinhän opettajille pitäisi maksaa lisää palkkaa. Opettajat saavat palkkaa vain työskentelykuukausilta mutta se maksetaan 12 erässä
Opettajilla on enemmän lomaa kuin minulla.
Naapurilla on fiksummat lapset, kalliimpi auto, täyspäinen anoppi, isompi palkka, suurempi perintö, komeampi mies ja kaiken huipuksi se saa lapsilisää vaikka on rikas p*skiainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin kovasti ärsyttää niin mikset opiskele itsellesi kasvatustieteen tutkintoa ja rupea opettajaksi?
Tuo tutkinto on kyllä niitä kaikkein höttösimpiä mitä yliopistolla voi suoritaa.
Gradutkin tehdään PARITYÖNÄ :-), opintopisteitä saa virkkaamisesta ja jalkapallon pelaamisesta.
t: Kaksi oikeeta gradua YKSIN tehneenä
Miten niin jopa lastentarhanopettajilla? Itse olen kasvatustieteen maisteri (kuten luokanopettajat) ja työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana. Meillä on muutenkin todella pienet palkat verrattuna muihin opettajiin ja työ on vaativaa. Ja ennen kuin kukaan valittaa, kyllä: haluan työskennellä opena päiväkodissa ja olisin toki voinut valita toisin. Mielestäni kuitenkin myös varhaiskasvatuksen puolella tarvitaan opettajia.