Tutin käyttö
Käyttävätkö teidän lapsenne tutteja? Kuinka kauan? Onko teitä, jotka vastustavat sen käyttöä? Paljon oon saanut kuulla tutuilta tai kavereilta, että älä anna lapsellesi tuttia!!! Tai tutti pois!!!
Mun tyttäreni on nyt yli 1 v.vanha ja tykkää tutista. Sellanen sopii mulle eikä vaivaa mua. Vieroitus tapahtuu sit joskus myöhemmin. En ymmärrä tuollaista asennetta, siksi olisi kiva kuulla, mitä mieltä ootte:o)
Onko tutin käyttö vaarallista vai ei?!? Neuvolan kautta oon kuullut, ettei ole vaarallista hampaille...
Kommentit (3)
ja kaksi olen opettanut hieman myöhemmin.
Minä olin vannonut ettei meidän lapsilla tuttia anneta,mutta kun esikoinen huusi kaksiviikkoisena vatsakipuja (d-vitamiinista johtui) eikä mikään muu auttanut niin tutti tuli kuvioihin. Siitä ei ollut mitään ongelmia,sama juttu muilla lapsilla.
Pienemmät vieroitettiin 1,5 vuotiaina, nuorimmainen juuri ennen 2v päivää( viimeistä tuttia ei vain löytynyt..). No problem.
Nythän on tehty tutkimus jossa kävi ilmi että tutin imeminen ehkäisee kätkytkuolemaa,mielestäni sinänsä jo hyvä syy syödä tuttia.
Meidän lapsilla on täysin virheettömät hampaat, johtunee myös siitä että olen imettänyt heitä vuoden ikään asti (vahvistaa suun lihaksia eri tavalla kuin pulloruokinta). Perintötekijöillä on tietysti myös osansa, itse söin peukaloa 6 vuotiaaksi asti eikä mitään hammasongelmia.
Meillä kysyin korvalääkäriltä tutin ja korvatulehduksen yhteydestä, kun alle vuoden ikäinen lapsi oli korvatulehduskierteessä ja söi nukutettaessa tuttia. Lääkärin mukaan tutin vaikutus korvatulehduksiin on marginaalinen, ja suurin tekijä on välikorvan rakenne sekä lapsen hoitojärjestelyt (meillä oli silloin kotihoidossa, joten sekään ei vaikuttanut). Itse en viitsinyt kipeää lasta ruveta vieroittamaan.
Esikoinen söi tuttia ja söikin sitä sitten niin hartaasti, että jouduttiin käymään melkoinen sota, että se saatiin parivuotiaana vihdoin pois. Kakkoselle en tuttia antanut enää sen jälkeen kun löysi omat kätensä ja sormensa ja hän onkin peukkulapsi.
Sekä tutista että peukalosta voi olla suurtakin harmia hampaille ja tutilla on kytkös myös korvatulehduksiin. Mutta aivan yhtä hyvin voi käydä niin, ettei kummastakaan ole haittaa. Esikoisella näkyi kaksivuotistarkastuksessa hammaslääkärillä tutin vaikutus, mutta silloin sanottiin, että sen pitäisi korjautua aika pian, kun tutista pääsee eroon.
Peukku on siinä mielessä helpompi, ettei sitä tarvitse etsiskellä keskellä yötä, vaan lapsi löytää sen itse. Se ei myöskään katoa patterin väliin tai hyllyjen alle, eikä putoa maahan kesken ulkolenkin. Toisaalta, hanskan läpi peukkua on vaikea syödä.
Itse olen syönyt peukkua ala-asteelle asti ja hampaani ovat täysin suorat. Peukusta vaan voi olla huomattavasti hankalampaa vierottaa, mutta toisaalta, hankalaa se oli tutistakin.
Puolensa ja haittansa kummassakin.