Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ASP-tili "täynnä"

Melania
18.05.2019 |

Tosi moni puhuu, että niillä on ASP-tili "täynnä". Mitä se tarkoittaa?

Minulla on ollut ASP-tili nyt kohta neljä vuotta, ja olen laittanut sinne kaiken vähänkin ylimääräisen, koska saan rahalle sitten ekstrakorkoa jos joskus nostan lainan. Summa on yli sen 10 % ensiasunnon ostohinnasta, johon ASP-laina voidaan myöntää (115 000 e kunnassani).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minä en omalta tililtäni saa sitä lisäkorkoa kuin 10 prosentille asunnon hinnasta... Olen silti itsekin säästänyt sinne enemmän, koska se peruskorkokin on parempi kuin käyttötilillä ja otan ASPin kohta käyttöön.

Vierailija
2/6 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt sinne myös enemmän kuin tarvittavan 10%. Korko kuitenkin parempi kuin tavallisella tilillä ja näitä rahoja en halua sijoittaa, koska asunnon ostohetkellä en välttämättä saa omiani takaisin.

Eli säästän asp-tilille kaiken minkä haluan käyttää asunnon ostoon. Nyt tilillä on suunnilleen 35000€. Eli ihan riittävästi, mutta kaikki säästetty on kotiinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku voi täydellä tarkoittaa myös sitä, että riittävä summa on säästetty ja kaikki 8 kvartaalia kasassa? En tiedä kun en ole itse tällaista keskustelua juuri kuullut.

Vierailija
4/6 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitä että pakolliset 8 kvartaalia on säästetty.

Vierailija
5/6 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan typerää laittaa yhtään enempää sinne asp-tilille. Ne ylimenevät säästöt kannattaa laittaa sijoituksiin, eikä siihen asuntosäästöön ja asunnon käsirahaksi. Asuntolainojen korot ovat noin 10-20 kertaa pienemmät kuin sijoituksista saatavat tuotot. Lisäksi lainaa otettaessa myös muu omaisuus (esim osakkeet) ovat hyviä laskemaan pankin arviomaa riskiä ja näin ollen alentaa marginaalia.  Ja ei niitä sijoituksia tosiaankaan kannata siihen asuntoon laittaa.

Vierailija
6/6 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP-tilille voi säästää maksimissaan 24 000€, joten eiköhän ”tili täynnä” tarkoita, että siellä on toi summa.