Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pehmeä lasku päivähoitoon?

23.05.2006 |

Tytsy aloittamassa ensi syksynä perhepäivähoidon 1 v 5 kk iässä. Miten kannattaisi homma aloittaa - kuinka kauan olette varanneet aikaa pehmeään laskuun, eli esim. että lapsi ois vaan vaikka pari tuntia totuttelemassa hoidossa? Muita vinkkejä? Hoitopaikka siis varattuna jo muutama viikko ennen kuin mulla alkaa duuni.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelemassa. ensin äidin kanssa ja sit pari kertaa pari tuntia itsekseen. Nyt ollaan varauduttu toisen kanssa samalla tavalla viikon ajan pienempään hoitoaikaan eli pari päivää isän kanssa, sit vähitellen itsekseen ensin pari tuntia, sit päiväunet jne. Jos olisi enempi aikaa ottaisin kahdenviikon tutustumisen varmaan. Mutta sekin tietty riippuu lapsesta. Mutta meillä kun minä menen töihin alkaa lapsien hoito samalla ja mies on vielä sit viikon lomalla. Onneksi minulla työ osittain etänä, eli hoitopäivät ei tule liian pitkiksi silloin ainakaan.

Vierailija
2/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olin sopinut järjestelystä jossa tein alkuun ihan lyhyttä päivää ja pidensin sitä asteittain ja n. puolesta kuusta lähtien tein täyttä päivää. Olin siis osittaisella hoitovapaalla, mutta työnantaja jousti niin paljon että sain järjestää tuntini noin. Tein siis yhtä paljon tunteja kuin tekemällä 6 tunnin työpäivää / 4-päiväistä viikkoa koko kuukauden.

Alkuun tein pari parituntista päivää, sitten neljää tuntia, viittä jne. Vein alkuun tytön puoli 9 päiväkotiin ja hain lounaan jälkeen pois. Sitten pidensin niin että hain päiväunien jälkeen tytön pois, sitten välipalan jälkeen. Sitten aikaistin aamua niin että tyttö ehti aamupalalle.

Ja jonkin aikaa tein töitä 8.30-16.30 jolloin tyttö meni päiväkotiin kahdeksan maissa. Siitä aikaistin puolella tunnilla joskus tuossa keväällä (tyttö siis aloitti hoidossa tammikuun alussa). Ja siinä vaiheessa kun aloin tehdä täyttä päivää, mieheni alkoi mennä aikaisin töihin ja hakee tytön aina ennen kolmea.

Meillä meni aika hienosti tuo totuttelu, ehti tottua hienosti. Ainoastaan vietäessä itki alkuun 3 viikkoa (lopetti heti kun lähdin) ja varmasti sopeutuminen olisi ollut meidän vierastavalla tytöllä vaikeampi jos olisi heti alkuun joutunut olemaan pitkää päivää töissä.

Sinullahan kyllä on hyvä tilanne että hoitopaikka on valmiina jo ennen kuin työt alkavat. Kannattaa jutella hoitajan kanssa rytmeistä ja katsella niitten mukaan parhain päin nuo haut ja viemiset, myös niin että lapselle tulee hoitopaikan rutiinit tutuiksi. Tietenkään kesken päiväunien tai ruokailun ei kannata hakea vaan joko ennen tai jälkeen.

-minskuliina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni jotenkin näin: Ekana päivänä oltiin yhdessä ulkoilemassa, tokana myös syömässä, kolmantena harjoiteltiin päikkäreille menoa siten, että olin mukana, neljäntenä jätin vajaaksi päiväksi ja tädit laittoivat päikkäreille. Meillä osui aikanaan vajaa viikko ja isän talviloma seuraavaksi viikoksi, jolloin oli lyhyempiä päiviä. Ja meillä sopeutui aika hyvin päiväkotiin, aamuitkuja tosin oli jonkin aikaa.

Vierailija
4/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tytön (silloin 1v 7kk) kanssa kerran tutustumassa ryhmikseen parin tunnin ajan ennen hoidon aloittamista. Hoitopäivänä vein tytön ja jätin sinne ilman sen kummempia seremonioita. Ekana päivänä tyttö oli pari tuntia, sitten nelisen tuntia ja loppuviikosta nukkui päiväunet hoidossa. Emme halunneet antaa kuvaa, että äiti/isä jää hoitoon lapsen kanssa. Meille tämä sopi hyvin, protesteitta selvittiin. Toisaalta tyttö oli jo aiemmin ollut tädillään hoidossa.

Vierailija
5/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joka päivä, tai esim ekalla viikolla joka toinen päivä ja sitten " vikalla" viikolla joka päivä. Ja hyvä olisi olla parina päivänä lapsen kanssa yhdessä tutustumassa hoitopaikkaan...

Niin ja sitten kannattaa ekana " virallisena" hoitopäivänä viedä lapsi " vain" hoitoon ja lähteä töihin, vaikka lapsi kuinka huutaisi perään, eikä jää " lässyttämään" tyyliin voi, voi miten sinä pärjäät yms... sillä loppupeleissä voittaa paljon! Meinaan lapset ovat todella fiksuja ja kokeilevat kaikkensa että saavat ns vanhemmalleen huonon omantunnon!!!

(olen itse ollut ryhmiksessä töissä, ja kaikkein pahiten vanhempien perään itkevät lapset, joiden vanhemmat juurikin lässyttävät ties mitä tuodessaan lapsen hoitoon...)

Napero jolle ei vielä ole ajankohtaista tuo hoitoonvieminen, poika 3,5kk

Vierailija
6/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti 1,5v tyttömme ryhmiksessä viime syksynä. Käytiin kerran tutustumassa yhdessä ja sitten ekana päivänä tyttö oli muutaman tunnin ja sitten sitä asteittain lisättiin, tokana muutama tunti + lounas ja kolmantena jo päiväunet jne. Parasta oli kun aamulla vietiin ja heilutettiin iloisesti ja sanottiin että äiti tulee sitte kohta hakemaan. Tehtiin lähdöstä mahdollisimman nopea eikä tosiaan jääty lässyttämään. Suosittelivat ryhmiksestä tätä tapaa, että ei oltaisi siellä itse kovinkaan paljon vaan mielummin lapsi yksin ja pieniä aikoja jotta tottuu ajatukseen että täällä olen minä ja äiti/isä tulee hakemaan. Vaikka jäikin aluksi itkemään, se loppui hyvinkin pian meidän lähdön jälkeen. Pahin olo oli itsellä kun joutui toisen sinne jättämään. Tsempit teille!

Vierailija
7/7 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vanhempien kannattaa mielestäni roikkua siellä päiväkodilla mahdollisimman vähän. Jo ihan senkin takia, että se häiritsee ryhmän toimintaa ja normaaliin päiväjärjestykseen pääsyä, ja kun siellä on yhden äiti paikalla, tulee muille omaansa ikävä. Toisaalta lapsilla on vaikea hahmottaa ketkä akuiset kuuluvat ryhmään ja ketkä ovat vanhempia.

Tiedän, että oman lapsen jättäminen hoitoon on alkuun ihan hirveetä ja äiti siinä kyynelehtii enempi kuin lapsi, mutta kun omat ovat jo pari vuotta hoidossa olleet - harmittaa heidän puolestaa syksyisin, kun epämääräiseen kauden aloitteluun menee niin kauan aikaa.