Voiko Lapista löytää hyvän miehen?
Eikös poromiehillä kuulu olevan hyvä itsetunto? Eivät pelkää koulutettua naista.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Oulun imaamin haaremissa on kuulemma tilaa.
Oulu ei ole Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Sallassa naisen euro on 148 senttiä, ja siihen on yksinkertainen selitys – ”Poromiesten päät kestävät sen”
Hs artikkeli äskettäin. (tilaajille)
Ap
Totuus on toinen: Sallassa on vähän miehiä hyväpalkkaisissa viroissa. Lääkärinä, opettajina ja lieneekö eläinlääkärinä, pappina ja myös naisia, jotka ovat ottaneet paikallisen miehen tai ovat sinkkuja. Taitaa monen miehen pienituloisuuden syy olla työttömyys ja jonkinlainen sosiaalinen syrjäytyminen. Hyvätuloiset sallalaismiehet ovat muuttaneet muualle tai loppuneet kun pankinjohtajat ja metsäteknikot ovat jääneet eläkkeelle, pienituloiset jääneet sinne.
Ja vastaus kysymykseen: voi löytää, jos "hyvä mies" on itsekseen tai pienessä kaveriporukassa viihtyvä eräjorma, mutta ei se helppoa ole. Useammin löytyy viinaan menevä räyhääjä.
Tämä on asia, josta minulla on ensikäden tietoa. On nimittäin vuosikymmenien mittaan ollut useampi lappilainen mies, yksi niistä (hyvätuloinen) sallalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmh, miksei Lapista voisi löytää hyvää miestä?
Mutta millaisia ne lappilaiset miehet on?
Mikä tekee niistä ehkä erityisen hyviä?Ap
Niin vaikea kysymys, että en osaa yli puolen vuosisadan kokemuksella vastata (sukulaismiehetkin lasketaan, kun sivusta olen seurannut). Täällä on niin hyviä kuin huonoja ja itse kukin päättää, mikä kenenkin kohdalla on hyvää ja mikä huonoa.
Älä ainakaan Pelkosenniemen Shellin baarista lähde itsellesi miestä etsimään (anteeks te jotka siellä istutte), vaan etsi mieluummin länsirajan suunnalta.
31 luetteli kaikki ne hyvät puolet, joita minä luulin löytäväni omasta miehestäni aikoinani. Vuosien mittaan olen huomannut, että se hyvä mies hukkui viinaan ja jäljelle jäi pahantuulinen rähjääjä. Nyt elämä hänen kanssaan on niin ikävää, ettei enää viitsi edes vaihtaa. Olen nimittäin todennut, että ei nuo minun lappilaismiehet ole vaihtamalla parantuneet. Vaikka tietenkin luulin aina paremman löytäneeni.
44:lle tiedoksi, että saamelaisuus ei ole nykylapissa mikään ylpeilynaihe. He nimittäin ovat muuttaneet tänne 1800-luvulla Norjasta ja Ruotsista, kun alkuperäiset lappalaiset suomalaistuivat.
No jaa, miehiä on hyviä ja huonoja, joten miksei myös Lapissa.
Itsekin olen sitä suuntaa miettinyt, mutta Laasasen oppeja noudattaen poromiehen pitäisi olla minua varakkaampi (yli sata tonnia velatonta pääomaa), pitempi (yli 173 cm) ja korkeammin koulutettu (yli 2 tutkintoa) ennenkuin mulle kelpaisi. Itse olen vähän eri mieltä mutta onhan se uskottava, mitä Taso-Laasanen vakuuttaa.