Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko te-toimisto vaan tilastojen siivooja?

Vierailija
16.05.2019 |

Mä olen ollut kuukauden työttömänä ja syksyllä lähden opiskelemaan toista alaa. Olen nämä käsittelijälleni kertonut. Myös toiveen, että jos jotain lyhyitä sijaisuuksia omalta alalta löytyy olen valmis kokeilemaan onneani, mutta pääosin voisin ottaa nyt rennosti.

Tuo on nyt tuutannut kuukauden päivät mulle kaikkia siivouskeikkoja, mitä te-keskuksessa vaan voi olla. Mä olen siivonnut viimeksi 30 vuotta sitten, eikä ole koulutusta tms.

Jäänyt fiilis, ettei mua ollenkaan kuunnella. Menin te-keskuksen asiakkaaksi puolivuotta sitten, kun YT:stä kuulin. Kyselin vaihtoehtoja, > ota yhteyttä L&Tn. Olisko mitään koulutusta ravintolapuolelle, kun se kiinnostelee.. > tossa, SOL hakee rappusiivoojaa. jne.

Itse vahingossa löysin tuon opiskelupaikan. Siivonnutkin olen 32 vuotta sitten. Ei koulutusta tms alalle. Kuulemma kaikki oppii siivoamaan, kun kotona kuitenkin jokainen siivoaa. Selvähän se, että mutta mä en nyt mieluusti sitä tekis, kun alkaa tulevaisuus hahmottumaankin jo.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälti joo.

Suomessa on rakenteellinen työttömyysongelma. Täällä ei ole riittävästi työpaikkoja auki työttömien määrälle. Hyvin harvassa paikassa työpaikat kasvaa, vaan päinvastoin koko ajan on YT-neuvotteluja jossain.

Tuo paikkojen tarjoaminen ei ole ihan pelkästään työkkärin keksintö. Ministeriöstä käskettiin alkaa tarjota paikkoja ja nyt niitä lähtee ihan jatkuvalla syötöllä. Ei siinä ehdi eikä kiinnosta yhtään miettiä sopiiko tämä sille vastaanottajalle.

Jokaisesta hakematta jättämisestä lävähtää karenssi ja sillä säästetään.

Vierailija
2/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2v4kk työtön enkä saanut yhtäkään työhönosoitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömänä olevan pitäisi valita, haluaako tehdä jotain työtä vai ei? Työttömänä oleminen ei ole mikään ihanne, mieluummin pitää tehdä vaikka "oman alan" ulkopuolelta töitä. Ja mikä se "oma ala" on? Yleensä kyse ei edes ole alasta, vaan tasosta - "tämä ei ole minun tasoistani"...

Tietenkään pakko ei ole tehdä töitä eikä olla tekemisissä te-toimiston kanssa, mutta silloin pitää pystyä elämään omilla varoillaan, mitä harva pystyy tekemään. Jokaisen kuuluu tehdä rahaa saadakseen jotain. Työttömän on työttömyyskorvausta saadakseen suostuttava siihen, mitä tarjotaan.

Vierailija
4/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti joo.

Suomessa on rakenteellinen työttömyysongelma. Täällä ei ole riittävästi työpaikkoja auki työttömien määrälle. Hyvin harvassa paikassa työpaikat kasvaa, vaan päinvastoin koko ajan on YT-neuvotteluja jossain.

Tuo paikkojen tarjoaminen ei ole ihan pelkästään työkkärin keksintö. Ministeriöstä käskettiin alkaa tarjota paikkoja ja nyt niitä lähtee ihan jatkuvalla syötöllä. Ei siinä ehdi eikä kiinnosta yhtään miettiä sopiiko tämä sille vastaanottajalle.

Jokaisesta hakematta jättämisestä lävähtää karenssi ja sillä säästetään.

Lähinnä tää systemi vaan kiusaa ihmisiä. Mä olin luulossa, että ne te-porukat on siellä mua varten. Mutta ovatkin sitten ministeriötä varten.

Enhän mä työkkäristä jelppiä hakenut taloudellisen tilanteen takia. Vaan kartoittaakseeni, että mihin mä soveltuisin. Ikää alkaa kuitenkin olemaan, etten haluaisi mokata tässä vaiheessa alan vaihtoa.

Puhelimessa ilmoitin, että olen hakenut opiskelemaan ja se alkaa elokuussa. Hetken painostava hiljaisuus ja sitten kipakka kysymys, että MIHIN olet hakenut ja miksi? - omatoimisesti hain koulutuspaikkaa ja pääsin. Hän ei ollut vieläkään kovin tyytyväinen. Onko tässä jokin ongelma? kysyin. Hän vastasi, että ei varmaankaan sitten ollenkaan mitään ongelmaa. Sillee todella penseen sarkastisesti. Olenko mä tehnyt nyt jotain väärin? - et.

jäi aika häijyläinen olo.

ap

Vierailija
5/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömänä olevan pitäisi valita, haluaako tehdä jotain työtä vai ei? Työttömänä oleminen ei ole mikään ihanne, mieluummin pitää tehdä vaikka "oman alan" ulkopuolelta töitä. Ja mikä se "oma ala" on? Yleensä kyse ei edes ole alasta, vaan tasosta - "tämä ei ole minun tasoistani"...

Tietenkään pakko ei ole tehdä töitä eikä olla tekemisissä te-toimiston kanssa, mutta silloin pitää pystyä elämään omilla varoillaan, mitä harva pystyy tekemään. Jokaisen kuuluu tehdä rahaa saadakseen jotain. Työttömän on työttömyyskorvausta saadakseen suostuttava siihen, mitä tarjotaan.

Näistä sihteerin hommista haluan nyt pois, mutta näitähän voi tehdä keikkaluontoisestikin kesällä...

En koe, että pärjäisin siivoojana. En osaa käyttää siivouskoneita tai aineistakaan tiedä kotisiivousta enempää. Eihän sekään rakettitiedettä ole, mutta siihenkin haluaisin jotain oppia. Varmuutta, etten nyt varmasti pilaa tätä parkettia väärällä aineella jne.

Kuten tuohon jo laitoin, että voin olla taloudellisesti ilman niitä korvauksia... MUTTA tässä tilanteessa tietenkin olen "anomukset" laittanut sisään, kun liiton maksuja on vuosikymmeniä maksettu.

Mä olin vaan hieman apua vaille, kun olin nähtävästi ymmärtänyt te-keskuksen toiminnan väärin. He ovat siellä työttömiä änkeemässä töihin. Ei siis etsimässä heille sopivaa työtä.

Vierailija
6/6 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2v4kk työtön enkä saanut yhtäkään työhönosoitusta.

Oho!

Mä olen kuukaudessa saanut yhteensä 11 siivousalan paikkaa haettavakseni. Eli siis käytännössä kaikkiin siivousfirmoihin, joita tässä kaupungissa on. Kuuteen laitoin hakemuksen. Kahdessa kävin haastattelussa ja ihmettelivät mitä mä siellä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan