Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 14v jättää 6v kanssa yöksi kotiin kun olen yövuorossa?

Vierailija
16.05.2019 |

Saako niin tehdä lain mukaan? Tiedän kyllä että 14v kanssa pärjää yms.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjäävät, niin miksi ei voisi, ainahan töistä pääsee kotiin, jos tarvitsee.

Vierailija
2/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laissa ole mitään ikärajoja.

Jos 14-vuotias on vastuullinen niin miksei olisi ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaat tekevät jo työkseenkin lastenhoitokeikkoja.

Vierailija
4/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää.

Vierailija
5/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

6/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa ei ole rajaoituksia mutta alle 16v on alaikäinen. 

Et anna ikinä itsellesi anteeksi jos jotain sattuu!

LApsenvahti ei paljoa maksa,ja saat olla huoletta.

Vierailija
7/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla voi. 

Vierailija
8/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lapsesi kasvattunut oikein niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. 14-vuotias kyllä osaa huolehtia pienemmästä.

Vierailija
9/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14-vuotias oli kesällä viikon yksin kotona, kun ei halunnut lähteä mökille meidän muiden kanssa. Mummo asui samassa kaupungissa ja oli tarvittaessa turvana, me olimme 400 km päässä. Järkevä teini.

Vierailija
10/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23337 kirjoitti:

Laissa ei ole rajaoituksia mutta alle 16v on alaikäinen. 

Et anna ikinä itsellesi anteeksi jos jotain sattuu!

LApsenvahti ei paljoa maksa,ja saat olla huoletta.

Ai 16v on täysi-ikäinen?

Vierailija
11/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse vain yhdestä kerrasta vai onko sinulla säännöllisesti näitä yövuoroja?

Jos kyse jostain satunnaisesta kerrasta, mielestäni voit jättää.

Jos yövuoroja jatkuvasti, pitäisi sinun järjestää lapselle hoitopaikka/hoitaja.

Ei ole oikein, jos sälytät jatkuvan hoitovastuun lapsestasi toiselle lapsellesi.

Vierailija
12/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 v on vielä oikeus päiväkotipaikkaan, joten...

Vierailija
13/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse vain yhdestä kerrasta vai onko sinulla säännöllisesti näitä yövuoroja?

Jos kyse jostain satunnaisesta kerrasta, mielestäni voit jättää.

Jos yövuoroja jatkuvasti, pitäisi sinun järjestää lapselle hoitopaikka/hoitaja.

Ei ole oikein, jos sälytät jatkuvan hoitovastuun lapsestasi toiselle lapsellesi.

Samaa mieltä kuin tämä vastaaja. Satunnaisesti ok, säännöllisesti toistuvana liian suuri vastuu lapselle, vaikka vaikuttaisi siitä selviävänkin. Ei ole mahdollista aukottamasti varmistaa, ettei vastuuta kantavalle vanhemmalle lapselle koidu tästä suhteetonta henkistä kuormaa.

Nimim. liian nuorena pikkusisarusten varaäidiksi joutunut.

Vierailija
14/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 14-vuotiaana kotiapulaisena ja hoisin 2- ja 4 vuotiaat lapset päivittäin.

Vierailija
15/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana hoidin 2-v. serkkuani joka viikko tuntikausia. Naurattaa ajatuskin, etten muka olisi ollut tarpeeksi kypsä siihen. Pitihän minun itsenikin olla yksin kotona ja kävellä kouluun vilkkaita teitä 3 kilometriä suuntaansa.

Vierailija
16/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääkö 14-vuotias jos sisaruksella on jotain hätää? Jos nuorempi vaikka herää ja on nähnyt painajaista? Meidän teinit ainakin nukkuu niin sikeästi, ettei varmaan heräisi vaikka pommi räjähtäisi vieressä.

En siis itse jättäisi tuon ikäistä vastuuseen yöaikaan. Päivällä varmaan pärjäisivät kahdestaan

Vierailija
17/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia olla lapsenvahtia päiväaikaan kuin olla vastuussa koko yön (vanhemman yövuoron ajan)

14-vuotiaan pitäisi itse saada nukuttua hyvin ja levättyä seuraavaa koulupäivää varten. 6-vuotias saattaa herätä ja olla hädissään keskellä yötä, kun vanhempi ei olekaan paikalla, jolloin teinin aika (ja yörauha) menee nuoremman rauhoitteluun eikä omaan lepoon seuraavaa koulupäivää varten

Siltikin yksittäisen kerran voisin jättää 14-vuotiaan vastuuseen nuoremmasta sisaruksestaan, mutta jos tarve on säännöllistä, niin ei missään tapauksessa

Vierailija
18/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aivan säännöllisesti pikkusisarusten hoitajana n. 12-vuotiaasta lähtien. Nuorin silloin kolmen vanha. Viikonloppujenkin yli silloin tällöin ja illat olivat varsin tavallista koko ajan. 

Ihan hyvin kaikki meni, ei siinä mitään. 

Kuitenkin ehkä turhan suuri vastuu noin säännöllisesti minulle oli. Näen usein painajaisia, jossa lapsi katoaa ja olen jo nelikymppinen. 

Eli alitajuntaa on jäänyt jäytämään huoli, joka oli päällä tietysti silloin. 

Hyvin tässä kuitenkin pärjään. On omat lapset, työ ja kaikki ihan ok. 

Toisaalta voi ajatella niinkin päin, että olisinko minä vastuullinen minä, jos näin ei aikoinaan olisi ollut? Ehkä lapsille annetaan vastuuta nykyään liiankin vähän ja pidetään vauvoina täysi-ikäisyyteen asti? 

Kuka tietää?

Vierailija
19/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 14-vuotiaana kotiapulaisena ja hoisin 2- ja 4 vuotiaat lapset päivittäin.

Ja minä 13-vuotiaana 3kk ikäistä vauvaa koko kesän ja vauva on nyt 59 vuotias ja edelleen hengissä.

Vierailija
20/36 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. 4-vuotias oli vielä vammainen, jouduin kantamaan hänet ulos ja vessaan jne. Sen kesän palkalla ostin itselleni ensimmäisen polkupyörän, keltaisen Jopon, 1970-luvulla.