Miksei ulkomailla ole kevyenliikenteenväyliä kaupungeissa?
Kävin Tanskassa eikä siellä näytä olevan oikein missään kevyenliikenteenväyliä. Pyöräilijät ajelevat autoteillä. Aika hengenvaarallinen meininki.
Kommentit (10)
Ainakin Kööpenhaminassa on pyöräilijöille omat kaistat, jotka on selkeästi merkitty erottuviksi muusta liikenteestä. On paljon parempi paikka pyöräillä kuin mikään suomalainen kaupunki
Jenkeissä ei ole kävely- ja pyörätieitä. Esikaupunkialueella lenkkeilyä pidetään outona, osittain siksi että jenkit pelkäävät liikkua kaikille avoimella alueella.
Ne jotka haluavat liikkua, ajavat autolla jonnekkin lenkkeilypuistoon ja käyvät siellä hölkkäämässä tai pyöräilemässä ja ajavat sitten burger-autokaistan kautta takas kotiin. Sama homma koirien ulkoilutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ei ole kävely- ja pyörätieitä. Esikaupunkialueella lenkkeilyä pidetään outona, osittain siksi että jenkit pelkäävät liikkua kaikille avoimella alueella.
Ne jotka haluavat liikkua, ajavat autolla jonnekkin lenkkeilypuistoon ja käyvät siellä hölkkäämässä tai pyöräilemässä ja ajavat sitten burger-autokaistan kautta takas kotiin. Sama homma koirien ulkoilutuksessa.
Onhan USA:ssa jalkakäytäviä tosi paljon. Ovat yleensä sellaisilla isoilla betonilaatoilla päällystettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Kööpenhaminassa on pyöräilijöille omat kaistat, jotka on selkeästi merkitty erottuviksi muusta liikenteestä. On paljon parempi paikka pyöräillä kuin mikään suomalainen kaupunki
Sama Tukholmassa.
Mitään ei ole missään ulkomailla, vain hölmössä Suomessa!
Eteläranskalaisessa kotikaupungissani ovat useimmat jalkakäytävät todella kapeita, joskus alle metrin levyisiä. Kaksi ihmistä mahtuu juuri ja juuri ohittamaan toisensa, mutta jos joku tulee esim. lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa vastaan, on vâistettävä ajoradalle. Tämä johtuu siitä, että keskustan ns. uuden puolen talot ja asemakaava ovat 1600-1700-luvuilta ja suunniteltu hevosvaunuille eikä autoille. Tällaisille kaduille on äärimmäisen vaikeaa saada tungettua sekä nykyautoille riittävästi ajotilaa, muutama kadunvarsiparkkipaikka että kunnon jalkakäytävät. Keskustan vanhempi puoli, jonka asemakaava on keskiajalta, onkin enimmäkseen kävelyaluetta ja sinne autolla päästääkseen tarvitsee erillisen ajoluvan.
Itse asiassa edes Haaparannassa ei ole juurikaan, kun taas Torniossa on. Aika erikoista, kun Suomen puolella kaikki pyöräilee jalankulkijoiden joukossa ja Ruotsin puolella taas mennään muutamaa paikkaa lukuunottamatta autojen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ei ole kävely- ja pyörätieitä. Esikaupunkialueella lenkkeilyä pidetään outona, osittain siksi että jenkit pelkäävät liikkua kaikille avoimella alueella.
Ne jotka haluavat liikkua, ajavat autolla jonnekkin lenkkeilypuistoon ja käyvät siellä hölkkäämässä tai pyöräilemässä ja ajavat sitten burger-autokaistan kautta takas kotiin. Sama homma koirien ulkoilutuksessa.
Kyllä sivistyneissä suurkaupungeissa on jenkeissäkin pyöräkaistat.
Ihmeellinen paikka se Ulkomaat.