Tarvitseeko kana kukkoa muniakseen?
Tällainen askarrutti tänään.
Kommentit (14)
Eli kana munii joka tapauksessa, mutta jos on kukko saatavilla, se muna saattaa hedelmöittyä. Se muna on vähän kuin kanan menkat.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitenkään niitä munia tulikaan? Aika kumma kunnpääsi unohtumaan.🤔😂
T. Ei ap
Niin että kukko käy nus simassa kaikki tehokanalan kanat?
Minä taas mietin tässä yks päivä, että pidetäänkö kukko silloin kaukana kanoista, kun ei haluta tipuja vaan ainoastaan munia syötäväksi. Eli broilerkasvattamossa annetaan kukon tepastella ja kukkoilla ihan rauhassa, koska tiput ovat toivottavia.
Ei tarvita. Ainoastaan, jos halutaan tipuja vaaditaan se kukko. Muuten on kyllä kanaryhmässä hyvä olla kukko pitämässä järjestystä yllä, mutta munimiseen sitä ei tarvita.
Mä oon luullu, että syön kanan sikiöitä kun syön kananmunia. Mutta siis joo, eihän ne ole välttämättä hedelmöittyneitä. Jonkun luomukanan munat ehkä, joka saa hengailla pihalla sekalaumassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mietin tässä yks päivä, että pidetäänkö kukko silloin kaukana kanoista, kun ei haluta tipuja vaan ainoastaan munia syötäväksi. Eli broilerkasvattamossa annetaan kukon tepastella ja kukkoilla ihan rauhassa, koska tiput ovat toivottavia.
Ei. Vaikka se muna ois hedelmöittynyt se on ihan tavallinen kananmuna siihen asti, että kana alkaa hautoa sitä. Ne kerätään heti ja kun ne ei saa lämpöä se tipu ei ala kehittyä. Ne joista halutaan tipu jätetään kanalle tai laitetaan kahden viikon sisään hautomakoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullu, että syön kanan sikiöitä kun syön kananmunia. Mutta siis joo, eihän ne ole välttämättä hedelmöittyneitä. Jonkun luomukanan munat ehkä, joka saa hengailla pihalla sekalaumassa.
Kun syöt kananmunia niin syöt kanan munasolun.
Eikö lapset käy enää koulua nykyisin vai räplätäänkö siellä pelkästään kännykkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syöt kananmunia niin syöt kanan munasolun.
Inhorealismia, enkä halua tiedostaa syöväni munasoluja.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se muna tulla ties mistä, ja erät hautomon kautta kasvattamoon, ei taida siellä enää sukupolvien ketju jatkua?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nykyisissä broilerkasvattamoissa kanat eivät kasva sukukypsiksi (broileri = nuori kanalintu). Linnut tulevat sinne tipuina ja kun nopein kasvu on taantunut, ne teurastetaan. Sitten tila putsatataan, desinfioidaan ja sinne tuodaan uusi lasti tipuja. Tiput tulevat emokasvattamoista, missä nämä ylisuuriksi jalostetut kanalinnut munivat ja yrittävät välttää murtumia hiukan lapsiaan pidemmän elämänsä aikana. Munat haudotaan hautomakoneessa, joten on turha elätellä mitään mielikuvaa tyytyväisenä pesässään hautovasta kanasta tai tipuparvea paimentavasta huolehtivasta emosta.
Ja alkuperäiseen, kuten moni on jo vastannut, kana ei tarvitse muniakseen kukkoa. Munat eivät vain tällöin ole hedelmöittyneitä.
Siis mitenkään niitä munia tulikaan? Aika kumma kunnpääsi unohtumaan.🤔😂
T. Ei ap