Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiljaisen ongelma: Miksi mut suljetaan ulos keskusteluista ja miten siihen pitäisi suhtautua?

Vierailija
12.05.2019 |

Mulle tyypillinen tilanne: Meitä on kolmen porukka esim. töissä tai harrastuksessa. Yksi aloittaa keskustelun, jota toinen jatkaa. Nyökyttelen, mutisen hyväksyvästi ja sanon ehkä johonkin väliin jotakin, vaikkakin vähemmän kuin muut. Olen aluksi selvästi osa keskustelua, eli muut ottaa puhuessaan katsekontaktia myös muhun yms. Pian keskustelu kuitenkin muuttuu niiden kahden muun väliseksi eikä muhun päin enää vilkaistakaan. Tahtoisin edelleen olla osa keskustelua ja ehkä sanoa joskus jotain, mutta vaikeaa se on, kun koen jääneeni ulkopuoliseksi.

Mistä tiedän, mitä teen väärin? Onko mut suljettu tarkoituksella keskustelun ulkopuolelle vai kuvitteleeko muut, ettei mua kiinnosta olla mukana kun olen hiljaisempi? Ja ennen kaikkea: Miten voin tietää, haluaako muut jatkaa juttua kahden kesken, ilman ulkopuolista kuuntelijaa, vai onko niille ok että kuuntelen korvat höröllä ja ehkä sanonkin joskus jotain, vaikka olisin ollut kauan hiljaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei juurikaan osallistu keskusteluun (siis sanomalla mitään), niin helposti sitä alkaa puhua enemmän sille, joka vastaakin jotain. Minulle ainakin käy näin ihan automaattisesti, eikä taustalla ole minkäänlaista halua sulkea ketään ulkopuolelle. Ehkä oletan sitten, että hiljaista ei niin kovin kiinnosta juttuni.

Vierailija
2/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut muutaman kerran tuollainen välttelevä osapuoli juttuporukassa ja sehän on johtunut yksinkertaisesti siitä, että tyyppi heittää vaan niin töksähtelevää ja ärsyttävää kommenttia asiaan. Sitä kautta olen sitten havahtunut, että itsekin varmaan vaikutan samanlaiselta näille jotka tekee samaa minulle. Parempi kai sitten vaan olla hiljaa, kuin väkisin yrittää töksäytellä vielä ärsyttävämmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheliaat jättävät usein hiljaiset ulkopuolelle.

Vierailija
4/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut läsnäolijat, kuten myös ensimmäinen vastaaja, ovat sosiaalisesti taitamattomia. Taitava nimittäin ottaa hiljaisen yhtä lailla huomioon ja osaa vetää tämän mukaan keskusteluun, jotta kukaan ei jää syrjään. Valitettavan yleistä, mutta johtuu siis ihan vain keskustelukumppaniesi osaamattomuudesta, ap.

Ihmiset ovat niin kiinnostuneita itsestään ja omasta "pärjäämisestään" myös puheasioissa, että tällainen huono käytös on harmillisen yleistä ja vieläpä niin, että nuo kököt hiljaisen ulos sulkijat kuvittelevat olevansa hyvinkin taitavia sosiaalisesti, kun kerran itse äänessä ovat.

Vierailija
5/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljainen ei vastaa niin usein puheliaan tunnereaktioon ja hehkutukseen. Vaikuttaa umpimielisemmältä.

Asioita vaan käydään enemmän läpi puheliaiden kautta, vaikka tietty paljon on turhaakin puhetta.

Hiljaiset vaikuttavat usein myös tylsiltä ja ylikilteiltä.

Vierailija
6/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut läsnäolijat, kuten myös ensimmäinen vastaaja, ovat sosiaalisesti taitamattomia. Taitava nimittäin ottaa hiljaisen yhtä lailla huomioon ja osaa vetää tämän mukaan keskusteluun, jotta kukaan ei jää syrjään. Valitettavan yleistä, mutta johtuu siis ihan vain keskustelukumppaniesi osaamattomuudesta, ap.

Ihmiset ovat niin kiinnostuneita itsestään ja omasta "pärjäämisestään" myös puheasioissa, että tällainen huono käytös on harmillisen yleistä ja vieläpä niin, että nuo kököt hiljaisen ulos sulkijat kuvittelevat olevansa hyvinkin taitavia sosiaalisesti, kun kerran itse äänessä ovat.

Mä olen just tuollainen. Töissä tiiminvetäjänä on pakko kysyä mielipiteet niiltäkin, jotka eivät oma-aloitteisesti kerro. Vapaa-ajalla en halua vetää tiiminvetäjän roolia vaan oletan, että jokainen osallistuu keskusteluun, jos haluaa.

Vierailija
7/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin asian voi näköjään nähdä niin monella tavalla. Itse ajattelen pikemminkin niin, että on toisen kunnioittamista, ettei väkisin yritä vetää juttuun mukaan, jos toinen vaikuttaa siltä, ettei ehkä halua. Ainakin itselläni hiljaisuus on merkki siitä, etten ole kiinnostunut asiasta, josta puhutaan tai sitten haluan muuten vain olla omissa ajatuksissani. 

T. eka vastaaja

Vierailija
8/8 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse introvertti ja keskusteluissa pitäisi pystyä keskittymään liian moneen asiaan yhtä aikaa. Unohdan ne, jotka eivät osallistu aktiivisesti keskusteluun. En tee sitä pahantahtoisuuttani vaan en vain ole hyvä keskustelija. Olen murrealueelta, jolla ihmiset puhuvat nopeasti. En koskaan muista, että täällä päin monet ovat hitaita aloittamaan puheenvuoroaan. En siis ymmärrä, että he aikovat osallistua keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan