5-vuotiaan järkyttävä käytös autossa, en kestä enää kauaa
Eli kaikki matkat jotka pitäisi autolla taittaa, ovat painajaista. Ensin lapsi kirkuu ja juoksee ympäri taloa kun ei halua autoon. Lopulta kannan sen sinne ja rääkyy siinä vaiheessa jo kirkkaan punaisena. Turvaistuimessa saan vyöt kiinni juuri ja juuri, samalla lapsi repii minua korvista/hiuksista. Kieltäminen vaan pahentaa asiaa. Lopulta kun pääsemme matkaan, potkii edessä olevan istuinta tai yrittää rikkoa kynsillään kaiken mihin ylettää. Huutaa, että anna karkkia, anna karkkia. Joskus jos annan, ne eivät päädy suuhun vaan heittelee niillä minua. Matkatekemiseksi ei kelpaa palapelit, kirjat, pikkuautot yms.
Mitä tuolle voi tehdä? Puhelimelle se varmaan rauhoittuisi, mutta tuon ikäiselle en älypuhelinta osta. Onneksi kaupassa ei tarvitse käydä kun kerran viikossa auton kanssa mutta jo ne reissut meinaavat viedä järjen.
Kommentit (29)
Automatkanne ovat hirveitä? Onko siis ihme, jos lapsi ei halua niille? Siedätystä, ihan niinkuin koirillekin. Positiivisia kokemuksia. Autoon syömään vain karkkia tai piknikille ilman, että pitää istua tiukasti istuimessa, auto siis paikallaan pihassa.
Käyttekö siis autolla ainoastaan viikoittain kaupassa? Ei tuo nyt varmaan mikään huippupaikka lapselle ole. Käykää autolla muuallakin! Vaikka asuisittekin kävelymatkan päässä kaikesta, niin menkää välillä autolla kauempaan leikkipuistoon/uimahalliin/kylään/Hoploppiin/kirjastoon, niin lapsi saa kuvan, että autolla mennään kivoihinkin paikkoihin. Koirillekin sopii, vaikka välillä mennään eläinlääkäriin, niin auto on huippujuttu, koska yleensä mennään metsään/treeneihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on kyllä kotona lasten tabletti, mutta sitä en anna ottaa mukaan. Ruutuaikaa on kaksi tuntia päivässä. Hermostuu jos tabletti otetaan epäreilusti pois, esim. silloin kun on peli/ohjelma kesken, mutta yritän ajoittaa kauppareissut niin että näin ei käy.
ap
Ehdottomasti kannattaa hyödyntää automatkoilla älylaitteita, lähes jokainen lapsi kylkästyy istumaan pitkään paikoillaan. Anna ennen lähtöä jostain matkapahoivointi lääkettä, lapsi ei osaa kertoa huonosta olosta ja se saattaa näkyä kiukkuna.
Älylaitteita...eiköhän niitä ehdi räplätä liiaksi muutenkin. Miten itse pärjäsitte automatkoilla? Kun olin pieni ei ollut edes elektroniikka pelejäkään vielä, enkä yhtään rääkynyt. Kovasti odotettiin yhteistä kahvi (mehu) ja eväsleipä pysähdystä jollekkin levikkeelle. Siinä oli 6h mummolamatkan suola.
Onko sinulla tapana tehdä asiat äkkiä ja lasta varoittamatta? Joskus voi auttaa, jos puhut ajoissa kauppareissusta ja annat lapsen rauhassa valmistautua esim. jos saa hepuleita anna juosta ympäriinsä rauhoittuakseen. Pääasia, että olet itse määrätietoinen ja menemättä mukaan samaan taisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on kyllä kotona lasten tabletti, mutta sitä en anna ottaa mukaan. Ruutuaikaa on kaksi tuntia päivässä. Hermostuu jos tabletti otetaan epäreilusti pois, esim. silloin kun on peli/ohjelma kesken, mutta yritän ajoittaa kauppareissut niin että näin ei käy.
ap
Ehdottomasti kannattaa hyödyntää automatkoilla älylaitteita, lähes jokainen lapsi kylkästyy istumaan pitkään paikoillaan. Anna ennen lähtöä jostain matkapahoivointi lääkettä, lapsi ei osaa kertoa huonosta olosta ja se saattaa näkyä kiukkuna.
Älylaitteita...eiköhän niitä ehdi räplätä liiaksi muutenkin. Miten itse pärjäsitte automatkoilla? Kun olin pieni ei ollut edes elektroniikka pelejäkään vielä, enkä yhtään rääkynyt. Kovasti odotettiin yhteistä kahvi (mehu) ja eväsleipä pysähdystä jollekkin levikkeelle. Siinä oli 6h mummolamatkan suola.
....te ootte kaikki muuttuneet niin uusavuttomiksi että oliskohan syytä mennä seisomaan siihen eteisen peilin eteen ja miettiä missä vika, kun ennen hommat lasten kanssa sujui paljon jouhevammin.
Kun ei ole lapsia niin kylläpä vaan nauru maittaa moisille jutuille. Kun noissa ei tule edes kuittia mukana jolla ne voisi tunkea takaisin sinne mistä tulikin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samoin, istuin lapsena puolen euroopan halki autossa 5-10h päivässä. Tosin siihen aikaan takapenkillä ei ollut edes turvavöitä.
....niin uusavuttomuus on huimassa nousussa nyt ja seuraavilla some sukupolvilla. Sitä ei facebookista tai instasta opi normaaliin elämään kuuluvia käytännön asioita.
Niin, oletko edes kysynyt lapselta, miksi ei tykkää mennä autoon?
Siitähän se ratkaisu lähtee, eikä lapsen pakottamisesta tai huumaamisesta älylaitteella. Saati karjumisesta.