Eri korttien puute este työpaikan saannille.
Minulla ei ole kuin työturvallisuuskortti ja olen töitä yrittänyt hakea ja nyt muutama tullut vastaan ja niissä vaadittaisiin tiettyjä kortteja. Mietin kannataako niihin edes hakea jos minulla ei ole niitä eikä minulla ole mahdollisuutta suorittaa niitä, ei ole varaa eikä lähellä ole kursseja tähän hätään. Lisäksi minulla on huono muisti ja pelkään että en menisi edes niistä läpi ja rahaa menisi hukkaan.
Kommentit (25)
Meet työkkärin sivuille, siellä etsit työvoimakoulutukset, näihin eri kortteihin järjestetään koulutuksia, hae näihin sähköisesti, jos et osaa niin varaa aika suoraan työkkäriin, kyllä noita nykyään kysytään esim. hygieniapassia tarvitaan melkein missä vaan, jos vaikka joutuu jakamaan ruokaa työssään.
Noi koulutukset kestää vain pari päivää ja näistä pääsee läpi vaikka edes kielitaito ei olisi mikään kovin kummoinen, ihan maalaisjärjellä ajateltuna nää testit pystyy läpäisemään.
Vierailija kirjoitti:
Käytössäsi ei ole nettiä? Iso osa korttikursseista on saatavilla verkossa, joten aika tai paikka eivät ole ongelmia. Sossu maksaa, jos ei ole rahaa.
Ainakaan raksalla vaadittavista korteista yhtäkään ei voi käydä netissä. On toki tahoja, jotka niitä netissä järjestävät, mutta työnantaja ei niitä hyväksy.
Aika huono on motivaatio työpaikan saamiselle jos puolen päivän kurssin käyminen on ylitsepääsemätön este.
Jos haussa on vakityöntekijä, kortittomuus ei ole este.
Jos taas joku kesämies tai muu satunnainen tuuraaja, ei sitä aleta kortittamaan...
Totta kai kannattaa hakea, vaikkei korttia olekaan. Mieheni pääsi aikanaan varastotöihin, vaikkei ollut trukkikorttia, ja työnantaja järjesti koulutuksen, niin että kortin sai.
Mun pitäisi maksaa 300-400 vaadituista korteista. Aika paha työttömänä maksaa noita itse. Sossu ei maksa, eikä työkkäri ellei ole työsopimus jo kirjoitettuna ja kurssi satu juuri oikeaan hetkeen että sen voi käydä. Tullut samaa ongelmaa vastaan että töitä olisi mutta kortit puuttuu.
Mulla este näyttää olevan väärä syntymisvuosikymmen. Oliskohan sellaista korttia jolla voisi päästä takaisin noin kolmekymppiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Aika huono on motivaatio työpaikan saamiselle jos puolen päivän kurssin käyminen on ylitsepääsemätön este.
Ehkä suurempi on se että se maksaa sen satasen per kortti eikä yksi välttämättä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vaikeuksi tuon työturvallisuuskortin saamisessa. Kaikki energia meni siihen että yritti pinnistellä saaman itseään muistamaan kaikki asiat mitä siinä kurssilla sanottiin. Sitten kun tuli koe niin useiden kysymysten kanssa tuli paniikki kun ei millään meinannut muistaa miten asia oli jne. Sain sen lopulta mutta ei olisi tarvinnut olla kuin yksi väärin ja ei olisi tullut. Minulle näiden suorittaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäisi maksaa 300-400 vaadituista korteista. Aika paha työttömänä maksaa noita itse. Sossu ei maksa, eikä työkkäri ellei ole työsopimus jo kirjoitettuna ja kurssi satu juuri oikeaan hetkeen että sen voi käydä. Tullut samaa ongelmaa vastaan että töitä olisi mutta kortit puuttuu.
7: mikä on sellainen ala, johon tarvitaan noin kalliit kurssit? Ei ainakaan rakennus, ei ruokala, ei tavallinen liikenne vaan lentäjä, sukeltaja ... ?
Ap:n kannattaa vaihtaa alaa, jos työturvallisuuskortin suorittaminenkin oli niin vaikea. Siitä pitäisi selvitä hyvin pitkälle pelkällä maalaisjärjellä varsinkin jos on ensin osallistunut johonkin koulutukseen.
Osa noista korteista on ihan huuhaata. Työturvallisuuskortinkin sai ihan vain maalaisjärkeä käyttämällä ja sama hygieniapassinkin kanssa.
Kävin muuten tekemässä muutaman keittiöapulaisen vuoron eikä kukaan kysellyt hygieniapassin perään. Ei siis ole työkokemusta alalta, joten olisi luullut työnantajaa kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suurempi on se että se maksaa sen satasen per kortti eikä yksi välttämättä riitä.
Kamalaa kun joutuu panostamaan sata euroa tienatakseen kymmeniä tuhansia euroja.
Moni joutuu toimeentulonsa eteen tekemään paljon suurempia panostuksia. Hankkimaan ehkä auton tai kalliita työvaatteita. Harvan pankinjohtaja jättää töihin menemistä väliin sen takia, että pitää ostaa monen sadan euron arvoinen puku.
Sitäpaitsi jos olet työtön työnhakija yhteiskunta maksaa tarvittavat kortit jos ne on ainoa työllistymisen este. Pitää vain itse vaivautua sopimaan asia työkkärin ja työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kun joutuu panostamaan sata euroa tienatakseen kymmeniä tuhansia euroja.
Moni joutuu toimeentulonsa eteen tekemään paljon suurempia panostuksia. Hankkimaan ehkä auton tai kalliita työvaatteita. Harvan pankinjohtaja jättää töihin menemistä väliin sen takia, että pitää ostaa monen sadan euron arvoinen puku.
Sitäpaitsi jos olet työtön työnhakija yhteiskunta maksaa tarvittavat kortit jos ne on ainoa työllistymisen este. Pitää vain itse vaivautua sopimaan asia työkkärin ja työnantajan kanssa.
Työkkärit ei maksa ellei työpaikka ole jo taskussa ja ei työnantaja palkkaa jollei ole korttia, näetkö ristiriitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärit ei maksa ellei työpaikka ole jo taskussa ja ei työnantaja palkkaa jollei ole korttia, näetkö ristiriitaa?
Minulle työkkäri maksoi työturvakortin vaikka ei ollut paikkaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sopii työnantajan kanssa, että tulen mielelläni töihin mutta pitää ensin hoitaa nämä korttiasiat kuntoon. Sen jälkeen työkkärissä kertoo, että nyt minulla on työpaikka tiedossa, mutta ensin pitäisi saada korttiasia kuntoon. Voisitteko auttaa sen kanssa niin pääset aloittamaan työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla näyttää olevan suoritettuna ainakin tahallisen väärinymmärtämisen kortti. Samoin pihallaolokortti näyttää olevan voimassa kun ei tunnu olevan hajuakaan siitä miten homma toimii käytännössä työkkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7: mikä on sellainen ala, johon tarvitaan noin kalliit kurssit? Ei ainakaan rakennus, ei ruokala, ei tavallinen liikenne vaan lentäjä, sukeltaja ... ?
Ap:n kannattaa vaihtaa alaa, jos työturvallisuuskortin suorittaminenkin oli niin vaikea. Siitä pitäisi selvitä hyvin pitkälle pelkällä maalaisjärjellä varsinkin jos on ensin osallistunut johonkin koulutukseen.
Sähkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sopii työnantajan kanssa, että tulen mielelläni töihin mutta pitää ensin hoitaa nämä korttiasiat kuntoon. Sen jälkeen työkkärissä kertoo, että nyt minulla on työpaikka tiedossa, mutta ensin pitäisi saada korttiasia kuntoon. Voisitteko auttaa sen kanssa niin pääset aloittamaan työt.
Kuten jokainen alkeellisintakaan asiaa työkkärin kanssa joskus hoitanut tietää, työkkäri ei usko pelkkään hakijan sanaan vaan pitää olla paperi jossa se työpaikka luvataan jos on kortti ja sellaista työnantaja ei vaivaudu kirjoittamaan kun seuraavalla hakijalla tai sitä seuraavalla on tarvittavat kortit.
Työttömänä ollessa hankkiuduin työvoimakoulutukseen ja sain samalla työturvallisuuskortin, hygieniapassin ja ea1. Vähän nyt oma-aloitteisuutta ap.
Käytössäsi ei ole nettiä? Iso osa korttikursseista on saatavilla verkossa, joten aika tai paikka eivät ole ongelmia. Sossu maksaa, jos ei ole rahaa.