Nyt siitä on ennakkotapaus: teinin puhelimen saa ottaa pois ja viestit lukea!!!
Oikeuden päätös. Kasvatus ja mahdollinen vaara menee yli ns yksityisyyden suojan. HYVÄ👌
Kommentit (26)
Edelleenkään ei ole tullut minkäänlaista linkkiä tähän ”uutiseen”. Koska aloittaja nimenomaan sanoo ”nyt”, rämän pitäisi olla tuore oikeuden ennakkopäätös. Olisi laajasti uutisoitu silloin.
Missä ovat kaikki uutiset tästä? Huom! En ota mitään kantaa itse asiaan, vaan peräänkuulutan edes jonkinlaista lähdekritiikkiä. Aivan liian usein täällä näkee milloin mitäkin väitteitä joita ei vahvisteta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Saa lukea, jos on syytä epäillä rikosta, ei muuten. Jos puhelimesta ei löyyd mitään ja teini vie asian oikeuteen, niin vanhempi maksaa sakot ja korvaukset. Tästäkin on olemassa käräjäoikeuden päätös.
Olen jo kauan tuon tiennyt. Eli, mikäli on syytä epäillä, että lapsi/nuori on vaarassa tai osallisena rikokseen, kirjesalaisuuden voi rikkoa. Esim nuoremme pyöri huumeporukassa, poliisilta tuli ihan vinkki että saa tutkia tavaroita ja kirjoitteluja.
Mutta jos vanhemmalla on tapana lukea viestit niin silloin on riski sille, että ne viestit mistä mahdollisesti olisi kiinnostunut ei siellä puhelimessa ole, kun lapsi tietää että ne mahdollisesti tullaan lukemaan.
En tutki teinin puhelinta, mutta jos aihetta ilmenisi esim. käytöksensä muuttuisi radikaalisti, epäilisin huumeiden käyttöä tms vakavaa, niin tutkisin puhelimen oitis. Sanoi laki mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei ole tullut minkäänlaista linkkiä tähän ”uutiseen”. Koska aloittaja nimenomaan sanoo ”nyt”, rämän pitäisi olla tuore oikeuden ennakkopäätös. Olisi laajasti uutisoitu silloin.
Missä ovat kaikki uutiset tästä? Huom! En ota mitään kantaa itse asiaan, vaan peräänkuulutan edes jonkinlaista lähdekritiikkiä. Aivan liian usein täällä näkee milloin mitäkin väitteitä joita ei vahvisteta mitenkään.
Onhan tuo aika yllättävää, että tuollainen päätös tulee sunnuntaiaamuna.
Huumekauppa.
Lapseni luokalla oli yläkoulussa poika, joka myi muille teineille huumeita. Käräytin häneen "mainoksensa" teinini laitteilta. Ja soitin rikosvihjeen poliisille.