Apua! Mikä muurahainen?
Ovat hieman tavallisia mustia isompia ja peräpää on raidallinen. Näyttää valkoisilta raidoilta. Saattavat olla vähän kellertäviä. Eivät pelkää ihmistä vaan tulevat esim. iholle kävelemään.
Kommentit (18)
Aika monillakin muurahaisilla on raitoja peräpäässä.
Vierailija kirjoitti:
pahamaineisilta ihmissyöjämuurahaisilta kuulostaa.
Lopeta! Täytyykö pelotella? Eihän Suomessa tuommoisia ole.
Jos niillä on siivet niin ne on ampiaisia.
Minä haluaisin nähdä muurahaisen joka pelkää ihmistä.
Se saattaa yllä mönkiä sun sänkyyn ja tunkeutua kehon eri aukoista sisään pesimään. Niitä on monta ja ne pääsevät kyllä asuntosi sisään.
Vierailija kirjoitti:
Se saattaa yllä mönkiä sun sänkyyn ja tunkeutua kehon eri aukoista sisään pesimään. Niitä on monta ja ne pääsevät kyllä asuntosi sisään.
yöllä*
Meikäläisen pihalla olen tänä keväänä huomannut tavallisen punakekomuurahaisen näköisiä kavereita, joilla siinä mustassa peräpäässä raidat eivät ole mustia, vaan valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Meikäläisen pihalla olen tänä keväänä huomannut tavallisen punakekomuurahaisen näköisiä kavereita, joilla siinä mustassa peräpäässä raidat eivät ole mustia, vaan valkoisia.
Mitäköhän nämä ovat? Kekomurkun näköinen: punainen kroppa, musta perä, mutta tavallisella kekomurkulla on musta raita siinä mustassa peräpäässä - tälläpä onkin valkoinen! Ja se koko kroppa+peräpää ovat hieman littanat eli ei niin pyöreä muodoltaan. Koko on sama. Onko tuo edes muurahainen vai joku merkillinen mimikoija?
Kuvailun perusteella kyseessä ei ole muurahainen, vaan muurahaiskuoriainen (lat. Thanasimus formicarius). Itsekkin näitä bongannut ja aluksi luulin muurahaisiksi. Viihtyvät hyvin puunrunkojen luona keväästä syksyyn.
Vierailija kirjoitti:
Meikäläisen pihalla olen tänä keväänä huomannut tavallisen punakekomuurahaisen näköisiä kavereita,
Oletko varma, että ovat kavereita keskeään?
Vierailija kirjoitti:
Kuvailun perusteella kyseessä ei ole muurahainen, vaan muurahaiskuoriainen (lat. Thanasimus formicarius). Itsekkin näitä bongannut ja aluksi luulin muurahaisiksi. Viihtyvät hyvin puunrunkojen luona keväästä syksyyn.
Tuohan se on! Kiitoksia tästä. On todellakin liikkumiseltaan ja ulkonäöltään aivan kuin muurahainen. Onkohan tuossa kyseessä mimikry-ilmiö, kun otus näyttää murkulta? Taitaa olla hyödyllinen kaveri tämä, kun syö tuholaisia. Olen nähnyt myös hämähäkin, joka näytti väritykseltään samalta kuin muurahaiskuoriainen. Niin ne vain toistuvat luonnossa samat teemat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikäläisen pihalla olen tänä keväänä huomannut tavallisen punakekomuurahaisen näköisiä kavereita,
Oletko varma, että ovat kavereita keskeään?
En ole varma - ihan muuta nimeä tottelen. Missä sanoin, että ovat kesken.. Hetkinen... Keskeään? Jaa, taidat olla "vähän" vam.ainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan se on! Kiitoksia tästä. On todellakin liikkumiseltaan ja ulkonäöltään aivan kuin muurahainen. Onkohan tuossa kyseessä mimikry-ilmiö, kun otus näyttää murkulta? Taitaa olla hyödyllinen kaveri tämä, kun syö tuholaisia. Olen nähnyt myös hämähäkin, joka näytti väritykseltään samalta kuin muurahaiskuoriainen. Niin ne vain toistuvat luonnossa samat teemat.
Viholaishypykki on muurahaisen näköinen hämis. Olen nähnyt jonkun kokonaan mustankin hämähäkin, joka on muurahaismainen ulkonäöltään. En tiedä onko saman lajin musta variantti kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin nähdä muurahaisen joka pelkää ihmistä.
Hassu ajatus. Hienosti kyllä liikkuvat järjestelmällisesti sopivia, luontaisia väyliä pitkin murkut. Katsokaapa joskus, kun menee niiden katkeamaton trafiikki puunrunkoa ylös ja alas. Tai mökillä mustan, kangasmaastoa halkovan, muovisen vesiputken päällä: toinen jono menee toiseen suuntaan ja toinen toiseen - aivan kuin ihmiset autotiellä. Mistä kummasta voivat tietää mitä niiden tulee tehdä? Hämmästyttää, kummastuttaa...
pahamaineisilta ihmissyöjämuurahaisilta kuulostaa.