Pidätkö oopperasta?
Klasariketjun innoittamana: katsotaan, kuinka paljon oopperafaneja täältä löytyy!
Aloitan: rakastan oopperaa. Suosikkejani ovat Verdi ja Puccini, sekä Wagner. Eka ikinä kokemani ooppera oli Madama Butterfly noin 8 vuoden iässä, ja hurahdin ikuisesti. Wagner otti aikansa, ensin kolahti Tristan ja Isolde, joka on vieläkin ikisuosikkini Aidan ohella.
Oopperan lisäksi rakastan eniten kamarimusiikkia, eli tavallaan ihan ääripäästä toiseen. N47
Kommentit (21)
Rakastan oopperaa, käymme mieheni kanssa vähintään pari kertaa vuodessa jos on joku suosikki, esimerkiksi Carmen.
Myös N47
Joo, pidän, mutta kokemusta on hyvin vähän. Harmi.
Olisipa ihanaa tavata oopperaa rakastava mies! Viimeisin oli sellainen, ja oli tosi ihanaa käydä yhdessä... :-) ap
Hyi. Aluksi on silleen että vau. Sitten alkaa nujahtaa. Käskevät äänen sävyt pitävät vslveilla.
Kerran oon hirveessä krapulassa katsonut yhden melkeen kokonaan telkkarista kun tv oli jäänyt yöllä päälle ja heräsin aamulla sohvalta kun se alkoi. En pystynyt liikkumaan kaukkarin luo joten jouduin katsomaan koko oopperan....varmaan jotain italiaa oli kun en tajunnut sanaakaan koko p..as..ka..sta. Ihan hirveetä tuubaa, joku ukko jodlas monta tuntia, jonka jälkeen porukka vielä nousi seisomaan ja taputti.
En ikinä maksais senttiäkään moisesta, saati kuluttaisi vapaa-aikaani moiseen.
Kyllä. Omat suosikkini ovat Händeliltä (Rinaldo, Alcina, Serse jne), mutta pidän tietenkin muidenkin säveltäjien tuotannosta.
Muistaakseni hurahdin kunnolla kuunneltuani puolihuolimattomasti Monica Groopin aariakokoelmaa Arie amorosea.
Arvostan klassista laulutaitoa paljon.
Pidän musiikista. ”Juonien” seuraaminen vaatii kyllä aivojen kääntämistä pois päältä, niistä en pidä -liikaa murhia ja tappoja.
Rakkaat ystävät, oopperaa on helppo seurata, sillä missä tahansa kunnon oopperatalossa lyriikat on käännetty valotaululle tai käsiojelmaan. Ja tietenkään sitä pitä pidä yrittää tihrustaa mistään pienestä telkusta surkeilla kaiuttimilla, vaan oikeasti mennä sinne ooppeerataloon.
Itse pidän oopperasta. - Säveltäjistä ikisuosikkejani ovat Giuseppe Verdi, Richard Wagner ja Wolfgang Amadeus Mozart. - pidin myös Kaija saariahon Kaukaisesta rakkaudesta ja elän toiveissa, että pääsisin nauttimaan vielä hänen tuotannstaan. - Ehkä saamme sitä vielä, joskus lisääkin hän on muistaakseni tähän mennessä säveltänyt neljä oopperaa, mistä itse olen kokenut vasta kaksi.
Noin 40 vuotias mies (sinkku)
Ihanko oikeasti te muka saatte selvää siitä, mitä ne akat kirkuu ja ukot karjuu?
En mitenkään kovin paljon, mutta en inhoakaan.
Kamarimusiikille 💛.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti te muka saatte selvää siitä, mitä ne akat kirkuu ja ukot karjuu?
Kaikesta päätellen et itse ole montaa kertaa käynyt oopperassa.
Okei, kaikki eivät tietenkään pidä oopperasta, tai klasarista yleensä.
Mietin, miten paljon siihen vaikuttaa nykyinen oopperalaulamisen taso ja omituiset ohjaukset...
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän oopperasta. - Säveltäjistä ikisuosikkejani ovat Giuseppe Verdi, Richard Wagner ja Wolfgang Amadeus Mozart. - pidin myös Kaija saariahon Kaukaisesta rakkaudesta ja elän toiveissa, että pääsisin nauttimaan vielä hänen tuotannstaan. - Ehkä saamme sitä vielä, joskus lisääkin hän on muistaakseni tähän mennessä säveltänyt neljä oopperaa, mistä itse olen kokenut vasta kaksi.
Noin 40 vuotias mies (sinkku)
Ooh 😍.
Ooppera on ihanaa, toivoisin vain että ne jotka siitä eivät pidä pysyisivät kotonaan. Tai ainakaan eivät tulisi sinne pölöttämään isoon ääneen ja syödäropistelemaan eväitään, mikä ihan oikeasti häiritsee muita. Ja sulkisivat sen kännykkänsä edes siinä vaiheessa, kun se on jo melkein minuutin siellä huutanut.
Todellakin rakastan! Rossini on lempparini. Kourallinen tuttavapiiristäni jaksaa ymmärtää musiikkihehkutustani. Mukavaa, kun saatiin tällainen ketju. <3
Joo, mulla Bel Canto ja yleensä italialainen ooppera sekä barokkiooppera.
Wagnerista olen yrittänyt tykätä. Menettelee.
Rakastan aika montaa oopperaa ja laulajaa. Ooppera on eniten arvostamani taidemuoto. Ihan mielettömän upeaa, että ihminen voi äänellään täyttää koko ison salin ilman äänentoistoa. En tajua, miten se on mahdollista. Suosikkisäveltäjäni on Verdi.
Pidän oopperasta! Tosin vain livenä, tvstä en jaksa sitä katsoa.
Vastaan vielä itselleni: suosikkilaulajani on Maria Callas - jonka suosiota ensi kuulemalla en voinut käsittää. Niin ruma ääni... kyllä, ja niin upea. :-)