Vela, uskotko että ihmiset ajattelevat ettet pysty saamaan lapsia?
Mielestäni olen ollut kyllä ihan avoin siitä, että lapsettomuuteni on oma valintani, mutta yllätyin kun lapsuudenaikainen ystäväni jonka kanssa kuitenkin juttelen jokusen kerran vuodessa ja seuraa Facebookiani, kysyi että onko siis niin etten voi saada lapsia. Eipä tuolla sinänsä tietysti väliä pitäisi olla, mutta nyt mietin että ajatteleeko omaa lähipiiriä kaukaisemmat sukulaiset (varsinkin miehen) että kyse on siis siitä :O Ja että karvalapsemme ovat jotakin korvikkeita :D
Kommentit (5)
En usko. Lapsettomuuttani ei ole koskaan kyseenalaistettu. Vaikutan sen verran itsenäiseltä ihmiseltä, että jotenkin saan osakseni "hyväksynnän" etten ole tehnyt jälkikasvua. Minulla ei ole myös koskaan ollut sosiaalisia paineita hankkia lapsia. Lapset ovat ihan mukavia, mutta en ole koskaan halunnut äidiksi. Ei tunnu luontevalta omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ajattelevat. Ei juuri kukaan kysy minun lapsihaaveistani mitään, vaikka olen naimisissa, kohta nelissäkymmenissä sekä vakivirassa. Joitain kertoja olen jollekin sanonut, etten halua saada lapsia. Reaktio on tyyliin "aijaa". Luulen, että muiden silmissä olen sellainen, etteivät he osaa kuvitella minua äitinä. Asia on ollut näin aina ja sillä hyvä.
Tähän lopputulokseen itsekin olen aiemmin tullut, koska en ole koskaan kuullut sitä utelua "milloinkas teille tulee lapsia" tms vaikka naimisissa olen ja myös sinun ikäisesi. Ja toki kaikki läheiseni ja tuttavani jotka juttujani seuraavat sen myöskin tietävät, että on täysin oma valinta. Mutta yllättää, että kuitenkin suht läheisenä pitämä ihminen kysyy tuollaista ja sen jälkeen aloinkin miettimään asiaa laajemmin. AP
En usko, mutta mistä sitä tietää.
PCOS voi aiheuttaa lapsettomuutta. Olen kyllä joskus miettinyt, että onkohan PCOS vaikuttanut ulkonäkööni niin paljon, että ihmiset jotenkin alitajuisesti aavistaa, että olen lisääntymiskyvytön (jos olen).
En tiedä voinko saada lapsia, eikä sillä ole väliä, mutta en kuitenkaan haluaisi "näyttää hedelmättömältä", koska olen kuitenkin vielä aika nuori.
Täällä myös ikää lähemmäs 40 ja kyllä, uskoisin joidenkin ajatelleen etten voi saada lapsia. Omalla kohdallani kyse on enemmänkin siitä, että elämä vaan meni näin. Nuorena kuvittelin, että saisin lapsia. Voi toki olla, että en olisi lapsia saanut vaikka olisin yrittänytkin, mutta koska en ole koskaan yrittänyt, en tiedä?
Nyt viimeiset pari vuotta olen tajunnut, että en oikeastaan edes lapsia halua. Lapsiperhe-elämä näyttäytyy niin negatiivisena monin tavoin. En myöskään halua joutua synnyttämään - tätä asiaa ajattelin viimeksi tänään kun luin "synnytysväkivallasta". Tuttavapiirissä on ollut mm. tapauksia, joissa nainen kuollut synnytykseen (hoitovirhe), toinen joka melkein kuoli sektion jälkiseurauksiin (jälleen hoitovirhe, kotiutumisen jälkeen sairastui eikä häke ottanut todesta eikä ambulanssi kyytiin, hoito viivästyi kun piti taksilla yrittää päästä sairaalaan jne), pahat repeämät joiden seurauksena virtsanpidätyskyky meni kokonaan (julkisella puolella väitettiin, että jumpata pitää, todellisuudessa henkilön lihakset olivat huippukunnossa mutta repeämä oli tuhonnut paikat ja ne jouduttiin leikkauksella korjaamaan ja siinäkin kävi sitten hoitovirhe), erittäin traumaattisia synnytyksiä joiden jälkeen on jouduttu pelkopolin asiakkaiksi tai jätetty lapsiluku yhteen jne (synnytyksessä kohdeltu huonosti, tiuskittu, tehty asioita väkisin). Eipä näiden tietojen valossa kovinkaan houkuttelevalta kuulosta.
Ihan sama mitä ihmiset ajattelevat. Kun ikää tähän vielä tulee lisää, kaikenlaiset kyselyt varmasti lakkaavat. Vielä jotkut ihmettelevät, miksi minulla ei ole lapsia. Jonkunlaista "kakkosluokan" naiseuttahan tämä vaikuttaa monelle olevan.
En usko, että ajattelevat. Ei juuri kukaan kysy minun lapsihaaveistani mitään, vaikka olen naimisissa, kohta nelissäkymmenissä sekä vakivirassa. Joitain kertoja olen jollekin sanonut, etten halua saada lapsia. Reaktio on tyyliin "aijaa". Luulen, että muiden silmissä olen sellainen, etteivät he osaa kuvitella minua äitinä. Asia on ollut näin aina ja sillä hyvä.