Eroon sokeririippuvuudesta
Tunnustan. Olen vakavasti sokeri- ja ruokariippuvainen. Herkut ovat ainoa lohtu yksinäisessä elämässäni. Olen lapsesta asti turruttanut ikävät tunteet syömällä. Lapsuuteni oli rankka eikä minulla ei ole mitään muita selviytymiskeinoja. Onnistun välillä laihduttamaan jopa 20 kg, mutta sitten repsahdan heikolla hetkellä ja kilot tulevat takaisin korkojen kera.
Varsinkin stressaavissa tilanteissa ja hylätyksi tullessa tulee pakonomainen tarve syödä herkkuja. Siitä saa välittömän dopamiiniryöpyn ja helpotuksen tunteen. Mietinkin, miten selviydyn, jos en voi enää käyttää tätä toimivaksi todistettua keinoa tunteidenhallintaan.
Miten muut olette selvinneet sokeririippuvuudesta, jos elämässänne on ollut jatkuvaa murhetta, yksinäisyyttä ja stressiä?
Kommentit (6)
Joo mulla toi ihan sama.
Ei oo oikeen muu auttanu kuin vhh-ruokavalio, jolloin mässäys-ja sokruhimo on jääny kokonaan pois.
Mikä siinä on, kun koko päivän jaksan elää terveellisesti, mutta yksinäisinä iltoina iskee herkkuhimo. Kaappiin ei voi ostaa mitään "vierasvaraa", koska tyhjennän ne himon iskiessä.
Olen kokeillut myös karppausta, mutta mulla ainakin nousi paino. Samalla lailla ruoka oli silloinkin aina mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, kun koko päivän jaksan elää terveellisesti, mutta yksinäisinä iltoina iskee herkkuhimo. Kaappiin ei voi ostaa mitään "vierasvaraa", koska tyhjennän ne himon iskiessä.
Väärin eletty.
Minä pääsin siitä eroon fitlinen puhdistuskuurilla. Saa kivittää.
Olen oppinut käsittelemään stressiä paremmin. Mietin jokaisen stressitekijän erikseen: voinko minä vaikuttaa tähän asiaan juuri tällä hetkellä? Jos en, työnnän sen mielestäni pois. Tämä ei tietenkään ole ihan helppo juttu opetella, aluksi asiat pyörivät väkisin mielessä, kun olen tottunut niitä pyörittämää.
Olen keksinyt itselleni mantran: "Minä huolehdin asioista joihin voin vaikuttaa, ja universumi saa hoitaa loput." Tätä hoen itselleni aina kun asiat ahdistavat.
Toinen juttu mitä teen, on punnerrukset. Töissä ei ehkä onnistu, mutta kotona, jos mieleni valtaa epämiellyttävät asiat, rupean punnertamaan. Tämä vie ajatukset pois ikävistä asioista, ja keskityn tekemään liikettä. Varmaan mikä tahansa liike toimii.
Vähempi sokeriseksi herkuksi ehdotan vaniljajogurttia ja jotain hyvää mysliä (vaikka sitten sellaista jossa on kaakaota mukana).