Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyöttömät, mitä töitä haette ja millä koulutuksella?

Vierailija
09.05.2019 |

Työskentele itse IT-alalla ja ikää on lähes 40v, enkä ole ollut käytännössä koskaan työttömänä. Uuden työpaikan löytyminen tarvittaessa on ollu päivien tai viikkojen kysymys. Lähettämistani työhakemuksista noin 95% on johtanut haastattelukutsuun ja 80% työtarjoukseen. Useampikin työpaikan vaihtaminen on tapahtunut niin, että minulle on tarjottu työtä rekrytointiagenttien toimesta. Minkäänlaisia suhteita ei ole, olen tavallinen duunarivanhempien lapsi.

Tarkoitus ei ole brassailla, sillä olen hyvin tietoinen olevani poikkeuksellinen etuoikeutetussa asemassa verrattuna moniin muihin suomalaisiin. Jatkuvasti saa lukea siitä, kuinka Suomessa on satoja tuhansia ihmisiä työttömänä. Olen lukenut AV:lla lukemattomia kertomuksia ihmisistä, jotka ovat olleet vuosia työttömänä, lähettäneet satoja hakemuksia, eivätkä ole saaneet edes yhtään kutsua työhaastatteluun.

Koska tämä maailma itselleni täysin vieras, haluaisin oppia toisten kokemuksista. Haluaisin kuulla pitkäaikaistyöttömiltä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Mikä on koulutustasosi ja tutkintosi?

- Kuinka kauan olet ollut työttömänä?

- Minkälaisia työtehtäviä olet hakenut?

- Mitkä arvelet olevat tärkeimmät syyt, että et saa haastattelukutsua? Ikä? Puuttuva tutkinto tai muu ammatillinen kokemus?

- Mitä olet tehnyt sen eteen, että hakemuksesi olisi mahdollisimman hyvä? Esim. oletko antanut jonkun toisen lukea hakemuksesi ja kysynyt parannusehdotuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen samantasoisia tehtäviä kuin ennen kuin opiskelin maisteriksi. Pääsin silloin muutaman hakemuksen jälkeen töihin. Ala sellainen, jossa pitäisi olla paljon töitä tarjolla te-toimstonkin mielestä.

Uskon, että ikä ja pitkä työttömyys johtavat siihen ettei minua kutsuta edes haastatteluun. 

Täytän pian 40. Menisin kuulemma alle 30 vuotiaasta...

Vierailija
2/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummaa sinä haluaisit oppia? Mieleeni tulee lähinnä tirkistelynhalu. En siis viitsi mennä yksityiskohtiin.

Minulla on maisterintutkinto käytännölliseltä ja AMK-tutkinto vieläkin käytännöllisemmältä alalta. Tein kokopäivätöitä yhtäjaksoisesti vuodesta 1988 vuoteen 2015 (kesä- ja lomatyöt aloitin 70-luvun lopulla). En kertaakaan hakenut työpaikkaa, vaan joko kysäisin töitä tai minua tultiin pyytämään. Kerran on jopa virka perustettu pelkästään minua varten.

Täytin 50, alani olivat käyneet läpi valtavan rakennemuutoksen, eikä töitä enää ollut. Olen hakenut satoja työpaikkoja: niitä vähiä omien alojeni paikkoja ja valtavasti kaikkea muuta laidasta laitaan. Minulle riittäisi yksikin kohtuupalkkainen työ, mutta näytän olevan ylikoulutettu, ylikokenut ja yli-ikäinen niihin kaikkiin.

Kymmenen vuoden kuluttua tiedät, mistä puhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmis_ros_ka

Koulutus: Kiertokoulu, ja sekin meni väärään suuntaan.

Olen hakenut kusettaja/pissattajan työpaikkaa/tehtävää Kaupungilta (kausityö, torilla, kesäksi vain) työtehtäväni olisi avustaa ja ohjata ihmisiä virtsaamisessa, jos tulee esim: joku kädetön ja avustan häntä virtsaamisessa ilman kumihanskoja niin saisin vielä likaisentyönlisän, jostain syystä minua ei olla vielä valittu ko tehtävään :)

Vierailija
4/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa sinä haluaisit oppia? Mieleeni tulee lähinnä tirkistelynhalu.

Kuten sanoin, tiedoston olevani poikkeuksellisessa asemassa. Tiedostan myös, että ei ole mitenkään taattua, että tilanteeni jatkuu tällaisena varsinkin kun alan olla keski-iän kynnyksellä. Jos siis sattuisin päätymään työttömäksi, haluaisin oppia toisten kokemuksista ja välttää mahdolliset sudenkuopat, jotka johtavat pitkäaikaistyöttömyyteen. - AP

Vierailija
5/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän töitä. Ei koulutusta jonkinverran kokemusta. En pääse edes haastatteluun. Olen alanvaihtaja rakennusalalta josta on työkokemusta pilvin pimein, omasta yrityksestäkin. 

Vierailija
6/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ohjelmoija? IT-ala on todella ympäripyöreä ilmaisu. Ohjelmoijat = täystyöllisyys. Käytön tukihenkilöt = täystyöttömyys.

Vierailija
7/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus: peruskoulu/elämämkoulu

Olen hakenut koemaistajan/laadunvalvojan työpaikkaa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta ja myös Sinebrychoffin panimolta Keravalta. En ole vielä tullut valituksi ko. Tehtävään.

Olen myös hakenut Alkon Mannekiinin työpaikkaa monilta eri paikkakunnilta, mutta tuloksetta.

Seuraavaksi haen majakanvartijan työpaikkaa Muumilaaksosta, saattaa vaikka onnistaa :)

Vierailija
8/8 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeneräiset yliopisto-opinnot ja opistotason tutkinto (vastaa alempaa korkeakoulututkintoa)

Olen ollut muutamia projekteja lukuunottamatta työttömänä yli kaksi vuotta.

Olen hakenut oman alani töitä laaja-alaisesti ja lähettänyt avoimia hakemuksia. Valtion tarjoama palkkatukikaan ei työnantajille kelpaa, kun sen mukana pitäisi palkata minut vähintään puoleksi vuodeksi. Nyt haen ihan muun alan töitä, joissa toivon työkokemuksestani olevan hyötyä. Siis ”assistentin/apulaisen” töitä.

Alani on rajussa muutoksessa ja yt:t ovat tuttuja, suurin syy on mielestäni IKÄ: 54 vuotta. Kunnan ja valtion virkoihin tarvitaan ylempi korkeakoulututkinto, jota minulla ei ole.

Olen saanut te-toimiston kautta työnhaku-valmentajan noin puoleksi vuodeksi. Yhtään ei naurata: olen hakenut kesätöihin joulukuussa 1995, sen jälkeen on aina pyydetty töihin. Eli sparrasi cv:n ja hakemusten tekemisessä, ja kertoi työmarkkinoista ja rekrytoinnista. Minulla on hakemuksille kaksi oikolukijaa ja kaksi kommentoijaa: toinen vanhempi ja toinen nuorempi, eri aloilta. Hakemukset ja cv on kunnossa, se on todettu monesta suusta, moneen kertaan.

Olen nyt sellaisessa työnohessa tehtävässä ”pikakoulutuksessa”. Nyt vaan pitäisi löytää se työnantaja, jolle ilmainen työpanokseni kelpaisi puoleksi vuodeksi! Siellä kurssilla yli puolet on ”it-alalta”. Olin tippua penkiltä kun kuuntelin niiden tutkintoja ja meriittejä. Mutta IKÄ: arvioisin, että ikähaitari noin 45 - 62 vuotta. Moni haaveili, että jos pääsisi edes it-tukeen töihin, vaikka puhelinpalveluun!

Mun eläkeikä on 67 vuotta ja neljä kuukautta eli työvuosia edessä 13 vuotta ja kaksi kuukautta. Aika pitkä aika odotella rahattomana sitä pientä eläkettä. Onneksi, ainakin edellinen hallitus, hoki, että työuria pitää pidentää. Kun vaan joku kertoisi miten.

Kyllä: lähtisin yrittäjäksi, jos olisi joku tolkullinen idea ja bisnespartner.

En nää mitenkään järkevänä lähteä enää koulunpenkille edes kahdeksi vuodeksi. Kuka mut sit palkkais ”rookiena”, kun en kelpaa nytkään.

Kukaan ei arvosta työkokemuksen tuomaa varmuutta ja näkemystä. Eikä sitä, että sitoutuisin toisella tavalla työhöni kuin uraputkessa/nousukiidossa oleva kollega. Ei ole päiväkodista tuotua flunssaa, vatsapöpöä itselle tai lapsille. Ei tarvitse rientää hakemaan tai viemään lasta kun tehtaan pilli soi. Joka tilanteessa voisi joustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi