Ilkeistä hoitoalan työntekijöistä (ei lääkärit)
Yksityisellä puolella olen törmännyt vain todella mukavaan hoitohenkilökuntaan. Julkisen puolen hoitajista en voi sanoa samaa ja mietin, kuinka yksin olen kokemukseni kanssa.
Omista kouluajoistani (2000-2010) muistan sen, että ne keskihuonot kasin-ysin oppilaat hinkuivat sairaanhoitajiksi eivätkä olleet niitä kaikkein mukavimpia koulukavereita. Yksi tuttuni on mielenterveyshoitaja ja häntä epäempaattisempaa ihmistä saa suorastaan hakea. Onko jossain tehty tutkimusta siitä, millaiset persoonallisuushäiriöt ovat eniten edustettuja lähi- ja sairaanhoitajien yms. parissa?
Kommentit (18)
Soita tyttö psykiatrisen sairaalan toimistoon niin puhelimeen vastataan AMMUUU
Julkisella on tullut vastaan naureskelijoita, täysin välinpitämättömiä, ilkeitä, piruilevia hoitajia ja lääkäri. Hoitajat tekevät sen estoitta tietäen ettei heidän tarvitse ottaa sellaisista pikkuseikoista mitään vastuuta.
Siis tää riippuu, mun mielestä hoitohenkilöstössä korostuu ääripäät.
On niitä ilkeitä ja tahallaan veemäisiä hoitajia.
Ja sit on kans niitä todella empaattisia ja ihania. Onneksi enemmän törmännyt näihin.
Kyllähän se työ tietynlaista kovuutta vaatii, jotta siinä jaksaa. Yksityisellä puolella on varmaan aika erilainen potilasaines kuin julkisella ja sen vuoksi työ siellä on helpompaa. Mä olin liian empaattinen sairaanhoitajaksi enkä jaksanut tehdä sitä työtä kuin muutaman vuoden ja sen jälkeen vaihdoin alaa.
Ilkein tuntemani ihminen on lähäri vanhuspuolella.
Eli mun näkökulmasta ap:lla on aloituksessa asiaa.
Hoitaminen on vallankäyttöä.
Täytyy olla jotenkin häiriintynyt, jotta lyö jo valmiiksi lyötyjä.
Yleistä on että kantaan kirjataan ilkeileviä, vähätteleviä kommentteja. Samasta asiakkaasta lääkäri voi kirjoittaa asiallinen, yt hyvä. Terkkari sepittää "hermostunut, puhe rönsyilee, antaa epävakaan vaikutelman".
Omituisinta kun kävin fysioterapiassa, sepustus alkoi maininnalla vuosien takaisesta masennuksesta.
Psyk maininnat riemastuttaa niitä erityisesti.
Kivoilla on varmasti raskasta näiden kanssa, mutta kiitos niille jotka jaksaa olla kivoja.
Kun olet vuorovaikutuksessa toisen kanssa, se toinen on sinulle kuin peili. Mieti myös omaa käytöstäsi ja historiaasi, kuinka koet ihmisten yleensä kohtelevan sinua. Onko siellä jotain hämärää. Koetko olevasi väärinymmärretty ja kaltoinkohdeltu?
Minua kiusasi koluajalla kaksi tyttöä, eikä se ollut mitään pientä kiusaamista, vaan he olivat oikeita hirviöitä ja pelkäsin mennä heidän takia kouluun. Nykyään toinen on heistä päiväkodin johtaja ja toinen psykoterapeutti. Mulkut!
niin metsä.. kirjoitti:
Kun olet vuorovaikutuksessa toisen kanssa, se toinen on sinulle kuin peili. Mieti myös omaa käytöstäsi ja historiaasi, kuinka koet ihmisten yleensä kohtelevan sinua. Onko siellä jotain hämärää. Koetko olevasi väärinymmärretty ja kaltoinkohdeltu?
Niin ja miten joku kykenee edes olemaan vuosikausia kiltti jollekkin sen tyyppisille narisijoille kun sinä?
Julkisen puolen palveluita käyttävät köyhät ja vähäosaiset ja psyykkisesti vajaat ja yksityisiä palveluita kouluja käyneet ja elämää ymmärtävät ihmiset.
Ei se ammatti tee niistä mitenkään parempia ihmiaiä. ne tekee sitä vaan rahasta.
Vaikutat epävakaalta ihmiseltä joka käy sairaalassa joka toinen päivä valittamassa jostain vaivasta. Kuka siinä sitten jaksaa mielinkielin enää olla. Turhauttaahan se tommonen itse kullakin.
Leipiintyneimmät ja samalla häijyimmät hoitajat olen tavannut julkisen puolen seulonnoissa, mammografia ja papa. Kun ensimmäisen kerran olin yksityisellä noissa tutkimuksissa, hämmästyin: eikö se täällä satukaan? Kun gyne ottaa papan, ei tunnu missään, sama juttu yksityisellä puolella röntgenhoitajan tekemä mammografia, korkeintaan lievästi epämukava.
Kai se niin on, että jos päivät pitkät litistelee ihmisten tissejä lasilevyjen väliin, siihen tympiintyy niin, että viis veisaa asiakkaan tunteista.
Neuvolaan mahtuu myös oikein "ihanaa" minätiedänkaikenolenjumalasi-henkilökuntaa.....
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ainakin vaativaa persoonallisuushäiriötä. Hoitoalallahan vaaditaan tarkkuutta, napakkuutta ja huolellisuutta, ja näitä piirteitä vaativissa persoonallisuuksissa riittää ihan häiriöksi asti. Heidät sekoitetaan usein narsisteihin, koska ovat päsmäröiviä "my way or highway" -tyyppejä. Toki varmasti tyylipuhtaita narsistejakin on, ja epäilen, että narsistinen persoonallisuushäiriö on muutenkin alidiagnosoitu.
Psykologisissa testeissä tuli juurikin tuo esiin, että hakevat todella itsekästä porukkaa sinne. Itse en asunut tuossa kohtaa sopivaan kohtaan skaalalla. Mielestäni olen kyllä hyvä siihen työhön.
Tiia16 kirjoitti:
Ei se ammatti tee niistä mitenkään parempia ihmiaiä. ne tekee sitä vaan rahasta.
Ei kai kukaan paskapalkkaiseen työhön halua ainakaan rahan takia...
Käyttäjä25661 kirjoitti:
Leipiintyneimmät ja samalla häijyimmät hoitajat olen tavannut julkisen puolen seulonnoissa, mammografia ja papa. Kun ensimmäisen kerran olin yksityisellä noissa tutkimuksissa, hämmästyin: eikö se täällä satukaan? Kun gyne ottaa papan, ei tunnu missään, sama juttu yksityisellä puolella röntgenhoitajan tekemä mammografia, korkeintaan lievästi epämukava.
Kai se niin on, että jos päivät pitkät litistelee ihmisten tissejä lasilevyjen väliin, siihen tympiintyy niin, että viis veisaa asiakkaan tunteista.
Ohis, mutta julkisella panostetaan enemmän kuvan laatuun, joten tissiä venytetään ja puristetaan ehkä enemmän. Tällöin tulee parempaa kuvaa ja vähemmän säteilyä. Ja lisäksi enemmän rintakudosta saadaan kuvattua. Yksityisellä ajatellaan mukavuutta laadun kustannuksella.
Röntgenhoitaja
Veikkaan ainakin vaativaa persoonallisuushäiriötä. Hoitoalallahan vaaditaan tarkkuutta, napakkuutta ja huolellisuutta, ja näitä piirteitä vaativissa persoonallisuuksissa riittää ihan häiriöksi asti. Heidät sekoitetaan usein narsisteihin, koska ovat päsmäröiviä "my way or highway" -tyyppejä. Toki varmasti tyylipuhtaita narsistejakin on, ja epäilen, että narsistinen persoonallisuushäiriö on muutenkin alidiagnosoitu.