Ystävieni mielestä olen hölmö, kun en työttömänä hae työttömyysetuutta
Ainoana perillisenä sain jonkin aikaa sitten isältäni perinnön ja olen laskenut, että tietyllä elintasolla tämä riittää loppuelämäkseni. Olen lapseton. Asun pienehköllä paikkakunnalla, missä on tappiomuuttoa ja korkea työttömyysaste. Olen työttömänä ollut 7 vuotta. Viimeisen 2 vuoden aikana en ole nostanut työttömuusetuutta, sillä mielestäni minulla tulee itselläni kustantaa elämiseni, kerran siihen on varaa. Olen osan rahoista sijoittanut vakaisiin kohteisiin, joten sieltäkin tulee tienestiä ja perintöön kuuluu mm. velaton talo, missä asun ja mökki, jonka voin tarvittaessa myydä. Ystävien kanssa tuli kerran puheeksi, kun kyselivät, että miten saan päivärahaa, kun en osallistu näihin aktiivimallin mukaisiin juttuihin. He kovasti ihmettelevät, miksi en hae etuutta, mikä minulle kuuluu. Olenko mielestänne hölmö, kun haluan itse maksaa elämiseni, kerran siihen on rahaa?
Kommentit (4)
En sanoisi tyhmäksi, jos kerran kykenet noinkin elämään suht mukavasti. Silloin pitäisin hölmönä, jos periaatteesta olisit hakematta tukia, vaikka olisi vaikea tulla toimeen ilman.
Sähän voisit työllistää itse itsesi. Perusta joku yritys?
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyysetuus enää edes kuulu sinulle, koska olet ollut 2 vuotta muualla kuin työssä, yrittäjänä opiskelemassa tai työnhakijana.
Karenssiaika siinä on tuollaisessa tapauksessa, ennen kuin alkaa saamaan etuutta, mutta ei sitä loppuiäksi tuon takia ole ap:ltä evätty.
Ei työttömyysetuus enää edes kuulu sinulle, koska olet ollut 2 vuotta muualla kuin työssä, yrittäjänä opiskelemassa tai työnhakijana.