Kukaan saanut Kelasta myönteistä kuntoutustukipäätöstä vakuutusyhtiön evättyä sen?
Otsikossa se kysymys tulikin. Minulla olisi siis työtulojen perusteella niin hyvä kuntoutustuki (eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke), että jos vakuutusyhtiö myöntäisi sen, en saisi Kelasta senttiäkään. Nyt tuli kuitenkin vakuutusyhtiöstä hylsy. Onko mahdollista, että Kela vielä myöntää sen takuueläkkeen kokoisen kuntoutustuen minulle, vai myötäileekö ne aina vakuutusyhtiön päätöstä?
Kommentit (11)
No pakkohan sun on jostain rahaa saada. Voi olla että joudut liiton rahoille. He maksavat vaikka oletkin saikulla, kunhan heidän muut ehdot täyttyvät.
Huhuu? Sosiaalityöntekijöitä linjalla?
Olen ymmärtänyt, että Kelan perusteet työkyvyttömyyseläkkeen myöntämiselle eroavat hiukan vakuutusyhtiöiden käyttämistä? Joten siinä mielessä on vielä jotain toivoa että sieltä tulisi myönteinen päätös? Vai onko? Onko kenellekään käynyt niin?
-ap-
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan sun on jostain rahaa saada. Voi olla että joudut liiton rahoille. He maksavat vaikka oletkin saikulla, kunhan heidän muut ehdot täyttyvät.
Saan siis tällä hetkellä työmarkkinatukea, kun sairaspäivärahan jälkeen edellinen kuntoutustukihakemus evättiin. Kuntoutusselvityksessä tuli uutta näyttöä sen verran että päätettiin hakea kuntoutustukea uudestaan, mutta vakuutusyhtiö ns. pyyhki persettään ko. näytöllä.
-ap-
En tiedä tarkemmin mutta aina ensin tulee hylsy ja sitten valitetaan ja valitetaan ja vasta sitten tulee myöntö.
Enkä tiedä Kelasta mutta en kyllä ymmärrä , miten/miksi niillä olisi erilaiset päätösoerusteet. Lääkäri on lääkäri vaikka se olisi missä töissä. 
En tiennytkään että kelasta voi hakea myös. Oon ollu vakuutusyhtiön myöntämällä kuntoutustuella jo kolme vuotta. Tää nykyinen loppuu kohta enkä pysty tekemään töitä edelleenkään. Mulle on tarjottu ammatillista kuntoutusta. Se toki edellyttää että kuntoutustukea jatketaan.
Paljonko tuo kelan myöntämä siis olisi? Enemmän kuin työmarkkinatuki?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tarkemmin mutta aina ensin tulee hylsy ja sitten valitetaan ja valitetaan ja vasta sitten tulee myöntö.
Enkä tiedä Kelasta mutta en kyllä ymmärrä , miten/miksi niillä olisi erilaiset päätösoerusteet. Lääkäri on lääkäri vaikka se olisi missä töissä.
Ei mulla ainakaan tullut hylsyä ekalla kerralla. Tosin mulla on kyllä sairauksia vaikka muille jakaa. Pelkillä mielenhäiriöillä, on vaikea saada sitä tukea. Pitää olla ns. moniongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan noista hänen tuloistaan. On 60% tuloista tai jotain sellaista se oli. Korjatkaa jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan noista hänen tuloistaan. On 60% tuloista tai jotain sellaista se oli. Korjatkaa jos olen väärässä.
No sitten kannattais ehdottomasti yrittää hakea jos on noin paljon parempi kuin työmarkkinatuki. Itse olen vakuutusyhtiöstä saanut vaikka en monisairas olekaan mutta vammauduin sellaisella tavalla joka vaikuttaa merkittävästi työni tekemiseen. On siis mahdotonta tehdä.
Käsittääkseni Kela myöntää kuntoutustuen vain, jos työ(kyvyttömyys)eläke on pieni tai sitä ei saa ollenkaan. Et voi siis valita, kummasta haluat kuntoutustukea hakea. Jos toimitat hakemuksen Kelaan, kääntävät sen todennäköisesti vakuutusyhtiölle, kun huomaavat, että saisit laskelmien mukaan sieltä riittävän eläkkeen. Mutta soittaisin Kelaan ja kysyisin vielä varmuuden vuoksi. terv. sossu
Anyone?