Yhdistelmäsukunimi uudelleen naimisiin mennessä, minkä voi ottaa?
Eli jos esim. nykyinen sukunimeni, ekassa avioliitossa saatu olisi Kuusisto,
ja tyttönimeni Mustio,
ja uuden puolison nimi Virtanen.
Yhteisiä lapsia ei ole eikä tule.
(Omat lapseni ovat Kuusistoja, miehen lapset Virtasia.)
En haluaisi nimeä Virtanen, koska se on tylsä ja yltiötavallinen nimi, enkä haluaisi olla myöskään samaniminen kuin uuden miehen exä.
Olisi kai vähän "kornia" pitää nykyinen edellisessä liitossa saatu sukunimi yhdysnimenä tyyliin Kuusisto-Virtanen (vaikka olisikin toisaalta kiva ja käytännöllistä, että minulla olisi samaa sukunimeä kuin lapsillani).
Samoin olisi lienee hassua mennä ylipäänsä naimisiin, jos haluaisin pitää Kuusisto nimen pelkästään.
Voisinko ottaa tyttönimeni yhdistelmään, eli Mustio-Virtanen?
Yritin tavata uutta sukunimilakia mutta en saanut siitä oikein selvyyttä, siinä sanotaan jotain että voi nykyisen sukunimensä ottaa yhdistelmään.
Eli jos haluaisin ottaa tyttönimen Mustio yhdistelmään mukaan, pitäisikö minun nyt tässä välissä ennen mahd. uusiin naimisiin menoa vaihtaa nimeni Kuusistosta takaisin Mustioksi, ja sitten voisi pitää sen yhdistelmänimenä uusiin naimisiin mennessä? Vai voinko suoraan vaihtaa Kuusistosta Mustio-Virtaseksi?
Kommentit (4)
Aina voit vaihtaa oman sukunimesi takaisin. Ja avioliiton yhteydessä ottaa yhdistelmänimen omasta ja miehesi sukunimestä. Eiköhän nuo mene samalla vaihtokerralla.
Vierailija kirjoitti:
Aina voit vaihtaa oman sukunimesi takaisin. Ja avioliiton yhteydessä ottaa yhdistelmänimen omasta ja miehesi sukunimestä. Eiköhän nuo mene samalla vaihtokerralla.
No sitä just pohdin onko jollakulla tästä varmaa tietoa, eli voinko vaihtaa suoraan Mustio-Virtaseksi, vai pitääkö mun tosiaan välissä olla taas Mustio välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä just pohdin onko jollakulla tästä varmaa tietoa, eli voinko vaihtaa suoraan Mustio-Virtaseksi, vai pitääkö mun tosiaan välissä olla taas Mustio välillä.
Eiköhän varmaa tietoa kannata kysyä ihan maistraatista eikä mistään vauvapalstalta.
Tee niinkuin sukunimihullu haluaa, valitse isäsi nimi.