Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhaiset PEF-arvit, avaava lääke ei tehoa

Vierailija
07.05.2019 |

Arvot pitäisi ikään ja pituuteen nähden olla yli 400. Parhaimmillani saan noin 380. Avaava lääke ei nosta tuloksia. MIkä voi olla syynä? Heikot keuhkot luonnostaan? Keuhkoputket niin tukossa, että tarvitaan kortisonia lisäksi? Onko kokemuksia? Astmaepäilyn takia siis puhaltelen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta.mene hakee hoitoa.

Vierailija
2/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kakkonen. Kaikkinainen kannanotto kannustaa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene keuhkolääkärille,vai eikö sulla ole rahaa siihen.

Vierailija
4/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut sama tilanne, ei ole syytä löytynyt. Itse epäilen että ongelma ei ole keuhkoissa vaan ylempänä hengitysteissä. Sisäänhengitys vinkuu välillä.

Vierailija
5/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kurkunpään ja äänihuulten toimintahäiriö (vocal cord dysfunction, VCD) on toiminnallinen hengitystä vaikeuttava oire, jonka oireet ovat samankaltaisia kuin astmassa..." Epäilen jotain tällaista.

Aiempi

Vierailija
6/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikko tässä. Mulla sama vika ja keihkoja tutkittiin tsrkemmin, löyty bronkiekstasia eli ”onteloituneet ja röpelöt” keihkoputket jpihin pakkaa limaa niin että keuhkoputki tukkossa. Tähän ei attanut kortisonin lisäys eikä avaavan lisäys.

Astmalääkkeet vaihdettiin ja lisänä mull on keuhkoahtaumalääke jok on tosi hyvä! En siis sairasta varsinaista keuhkoahtaumaa mutta tuo lääke pitää keuhkoputken napakkana ja avoimena ettei se ”lysähdä kasaan”.

Mutta, siis ensimmäinen kokeiluvaihe on ap:lle ehkä se että vaihdat lääkkeen ns yhdistelmälääkkeeseen kortisoni+pitkäaikainen avaava.

Olen 40v ja mulla loistokunnossa (siis astmaatikon loistokunnossa) pef on 440, keskitason kunnossa 380 ja paskassa pahenemisvaiheessa (joita ajoittain tulee) alle 300.

Vierailija
7/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulle tehdään spirometria? Jos ei ole ollut puhetta, niin kysy lääkäriltä.

Vierailija
8/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko varmasi ottaa tuon avaavan lääkkeen niin, että menee perille asti, eikä jää suuhun ja nieluun? Voi olla, että tarvitset kortisonilääkityksen, voi olla, että vika on jossain muussakin. Voisiko olla vain ihan puhallustekniikka hukassa? Kuinka usein olet puhaltanut ja onhan tekniikka selitetty? Kauanko sinua on tutkittu ja mistä muista tutkimuksista on ollut puhetta vai onko vielä mistään?

Vierailija
9/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene keuhkolääkärille,vai eikö sulla ole rahaa siihen.

Lääkärille on aika 1.5vkon kuluttua, kunhan teen nuo mittaukset loppuun. Minua vain kiinnostaa muidenkin vastaavat kokemukset.

Vierailija
10/23 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko varmasi ottaa tuon avaavan lääkkeen niin, että menee perille asti, eikä jää suuhun ja nieluun? Voi olla, että tarvitset kortisonilääkityksen, voi olla, että vika on jossain muussakin. Voisiko olla vain ihan puhallustekniikka hukassa? Kuinka usein olet puhaltanut ja onhan tekniikka selitetty? Kauanko sinua on tutkittu ja mistä muista tutkimuksista on ollut puhetta vai onko vielä mistään?

Vasta vajaat 2 vkoa olen puhallellut ja mielestäni oikein. Terveydenhoitaja katsoi tekniikan. Limaisuuden ja pitkittyneen yskän takia aloitettiin. Lisäki sukurasite. Toivottavasti pääsen spirometriaan ja tätä tutkimusta jatkettaisiin. Joskus taannoin 10v sitten lääkräi vain totesi että rintaranka jumissa; jäi siihen. En voi hyvin.

Vierailija
11/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä ketjua. Lääkkeen otto aiheuttaa vain yskän ja liman irtoamista, ei siis paranna puhallustulosta. ap

Vierailija
12/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä putkissa on paljon limaa, niin eihän se hengitys onnistu eikä se avaava niitä limoja poista.

Vierailija
13/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan vielä ketjua. Lääkkeen otto aiheuttaa vain yskän ja liman irtoamista, ei siis paranna puhallustulosta. ap

Minä puhallan samanlaisia pef-arvoja kuin ap.

Pari vuotta ollut astmadiagnoosi ja säännöllinen lääkitys. Parhaimmillaan puhallan sen 380, vaikka jonkun taulukon mukaan pitäisi iän ja pituuden mukaan saada yli 400.

Mutta kai siinä on yksilöllistä vaihtelua? Ennen lääkityksen aloittamista arvot oli jotain 300, 330 max 360.

Ennen diagnoosia, astman pahenemisvaiheessa puhalsin 150 ja silloin olin kyllä kirjaimellisesti huonossa hapessa.

Vierailija
14/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä putkissa on paljon limaa, niin eihän se hengitys onnistu eikä se avaava niitä limoja poista.

Juu. Lähteekö ne limat kortisonilla? Pitää muistaa tämä yskä mainita lääkärille.

Vierailija
15/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sulla on kahden viikon PEF-seuranta astmaepäilyn takia, niin sitten tarvitset todennäköisesti hoitavan lääkkeen jatkuvaan käyttöön. Avaava on pelkästään ns. kohtauslääke jatkossa.

Vierailija
16/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ollut poskiontelo yms tulehduksia? Mulla laukasi ne astmaoireet. Puhalsin 180 ja olo oli kun kuolleella. Nyt uus astmalääke ja puhaltelen yli 300. Joo, yli 400 pitäis mutku ei vaan tule.

Pää kuvattiin, koko pää täynnä räkää joka ei tule ulos. Nyt suoraan jonossa että nokkaan ja poskionteloihin laitetaan putket.

Vierailija
17/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Lähteekö ne limat kortisonilla? Pitää muistaa tämä yskä mainita lääkärille.

Pitää olla avaava JA hoitava lääke. Ja siinäkin kestää ennen kuin hoitavan lääkkeen vaikutus alkaa näkyä.

Vierailija
18/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastanut astmaa vuodesta -77, enkä ole lääkityksestä huolimatta koskaan puhaltanut yli 400. Eli tuo ei ole vielä merkki mistään.

Vierailija
19/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista pienempi keuhkojen tilavuus löytyi itseltä spirometriassa, tosin avaava lääke auttoi, mutta tulokset ei sitä mitä odotettiin.

Vierailija
20/23 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ollut poskiontelo yms tulehduksia? Mulla laukasi ne astmaoireet. Puhalsin 180 ja olo oli kun kuolleella. Nyt uus astmalääke ja puhaltelen yli 300. Joo, yli 400 pitäis mutku ei vaan tule.

Pää kuvattiin, koko pää täynnä räkää joka ei tule ulos. Nyt suoraan jonossa että nokkaan ja poskionteloihin laitetaan putket.

ei ole koskaan ollut poskiontelontulehdusta. Ehkä vain pienet keuhkot. Myäs rasituksen jälkeen alkaa yskittää eli jonkinlaista rasitusastmaa. Puhun kaikki lääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän