Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Game of thrones, miten kauan pitää katsoa, että koukuttuu?

Vierailija
07.05.2019 |

Yritän nyt ihan tosissani päästä kiinni tuohon sarjaan, mutta ehkä olen jotenkin yksinkertainen, kun en vain näe tässä mitään ideaa. Henkilöiden nimet menevät minulta sekaisin enkä tajua näitä valtasuhteita ja motiiveita ollenkaan. Ja miten koirat ja lohikäärmeet liittyvät mihinkään ja mitä siellä muurin takana on? Ja miksi tuo yksi kuvittelee olevansa joku kuningas, kun hänen siskonsa meni naimisiin jonkun barbaarijohtajan kanssa? Ensimmäinen kausi ja neljäs jakso menossa, eikä vielä ole auennut se suuri lumo, joka sarjalla kuulemma on.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se varmasti kaikille aukene. Itse en ole katsonut yhtään jaksoa, mies kyllä katsoo ja sitä kautta jotain kohtia nähnyt. Mutta ei vaan kiinnosta tuon tyyppinen fantasia. En tykännyt Taru sormusten herrasta -elokuvastakaan saati kirjoista.

Juu en muistakaa fantasioista ole koskaan välittänyt. 99 prosenttia tästäkin näyttää oleban vain jaarittelua, kuka tappoi kenet ja kuka haluaa tappaa ja kenet ja kenellä on ollut hienoin miekka. Hohhoijaa. Näissä jaksoissa eniten minua kiinnostavat nuo lapset ja heidän näkökulmansa.

Ap

Et siis ole koskaan tykännyt fantasiasta, mutta nyt yrität väen vängällä katsoa fantasiasarjaa. Miksi? Vähän sama kuin joku sairaalasarjoja inhoava ihmettelisi miksi joku House on niin tylsä. Ei ole sun juttusi. Move on.

Koska haluan tietää, mistä sarjassa on kysymys. Fantasia ei ole nyt ongelma, vaan se, etten ymmärrä juonikuvioita. Ja onko tämä sarja jatkossakin vai tätä, että luetellaan, kuka on tappanut mitenkin monta miestä ja miten talvi on pitkä? Tästä sarjasta kun on sanottu että tämä on draamaa ja juonikoukeroita. Siksi oletin, että tässä tapahtuisi jotain muutakin kuin epämääräistä uhittelua.

Ap

Ajattele nyt ihan järjellä: jos se sarja jatkuu kahdeksan tuotantokauden ajan, jatkuukohan se vain niin, että joka jaksossa on vain epämääräistä uhittelua ja puhutaan pitkästä talvesta?

Lähinnä mietin, miten paljon tätä jaarittelua on. Onko niin, että kerran kaudessa joku putoaa linnan tornista ja käy jonkin taistelun ja loppukausi on tätä jaarittelua.

Vierailija
22/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se varmasti kaikille aukene. Itse en ole katsonut yhtään jaksoa, mies kyllä katsoo ja sitä kautta jotain kohtia nähnyt. Mutta ei vaan kiinnosta tuon tyyppinen fantasia. En tykännyt Taru sormusten herrasta -elokuvastakaan saati kirjoista.

Juu en muistakaa fantasioista ole koskaan välittänyt. 99 prosenttia tästäkin näyttää oleban vain jaarittelua, kuka tappoi kenet ja kuka haluaa tappaa ja kenet ja kenellä on ollut hienoin miekka. Hohhoijaa. Näissä jaksoissa eniten minua kiinnostavat nuo lapset ja heidän näkökulmansa.

Ap

Et siis ole koskaan tykännyt fantasiasta, mutta nyt yrität väen vängällä katsoa fantasiasarjaa. Miksi? Vähän sama kuin joku sairaalasarjoja inhoava ihmettelisi miksi joku House on niin tylsä. Ei ole sun juttusi. Move on.

Koska haluan tietää, mistä sarjassa on kysymys. Fantasia ei ole nyt ongelma, vaan se, etten ymmärrä juonikuvioita. Ja onko tämä sarja jatkossakin vai tätä, että luetellaan, kuka on tappanut mitenkin monta miestä ja miten talvi on pitkä? Tästä sarjasta kun on sanottu että tämä on draamaa ja juonikoukeroita. Siksi oletin, että tässä tapahtuisi jotain muutakin kuin epämääräistä uhittelua.

Ap

Ajattele nyt ihan järjellä: jos se sarja jatkuu kahdeksan tuotantokauden ajan, jatkuukohan se vain niin, että joka jaksossa on vain epämääräistä uhittelua ja puhutaan pitkästä talvesta?

Lähinnä mietin, miten paljon tätä jaarittelua on. Onko niin, että kerran kaudessa joku putoaa linnan tornista ja käy jonkin taistelun ja loppukausi on tätä jaarittelua.

Ei ole. Mutta jos se jaarittelu ei kiinnosta, voi olla, että onkin vaikea pysyä kärryillä sarjan tapahtumista, kun ne tosiaan vaativat sitä, että kuuntelee ja seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaivaudu edes koittamaan katsoa sitä. Ne hahmotkin näyttää niin teennäisiltä, miksi sillä yhdellä nuorella hahmollakin on hopeanvalkoinen tukka? Saati että siellä on jotain lohikäärmeitä😂. Ehkä sarja oon tehty lapsille, en ymmärrä miten aikuinen voisi jäädä koukkuun, varsinkaan nainen

Miehille .nyt mikä tahansa roska uppoaa.

Vierailija
24/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vaivaudu edes koittamaan katsoa sitä. Ne hahmotkin näyttää niin teennäisiltä, miksi sillä yhdellä nuorella hahmollakin on hopeanvalkoinen tukka? Saati että siellä on jotain lohikäärmeitä😂. Ehkä sarja oon tehty lapsille, en ymmärrä miten aikuinen voisi jäädä koukkuun, varsinkaan nainen

Sillä on hopeanvalkoinen tukka, koska sen suvussa ihmisillä on todella vaaleat hiukset.

Et ole katsonut sarjaa, joten et tiedä, millaisia asioita ja millä tavoilla se käsittelee, joten et voi oikein tietää, millainen se on. 

Vierailija
25/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin katselun 2 viikkoa sitten, nyt 4. kausi menossa. Täytyy kyllä myöntää, että muutaman kerran on netin puolella joutunut käymään selvittämässä henkilöiden sukupuita, suhteita ja Westerosin karttaa. Kirjoja lukemattomana myös tietyt juonenkäänteet on aika "löysästi" kuvattu sarjassa. (esim. Jaimen vangitseminen toisella kaudella). Mutta kyllä tätä katsoo, kun vauhtiin pääsee.  

Vierailija
26/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei ole. Mutta jos se jaarittelu ei kiinnosta, voi olla, että onkin vaikea pysyä kärryillä sarjan tapahtumista, kun ne tosiaan vaativat sitä, että kuuntelee ja seuraa.

No se jaarittelu menee minulta siksi ohi, kun joka keskustelussa mainitaan uusia nimiä eikä voi tietää ovatko ne olennaisia ja niitä on (ainakin minun) vaikeaa muistaa. Esimerkiksi yhdessä jaksossa lueteltiin jotain prostituoitujen nimiä. Pitäiskö näistä tehdä jotkut muistiinpanot, että pysyy mukana.

Vierailija
27/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt haluat tietää jotain juonesta, niin kysy toki. Ei se sillä tavalla avaudu, että päivittelet, miten on tylsää etkä ymmärrä, että sarjan juoni kehittyy, asioista tulee katsoessa enemmän tietoa ja ne avautuvat sitä kautta. Toki olet katsonut sarjaa vasta niin vähän, että ei siinä ole hirveästi ehtinyt tapahtuakaan. Siinä pohjustetaan sitä tilannetta, mikä on (vallankaappauksesta ja siihen johtaneista sodista on kulunut yhdeksän vuotta, näennäisesti kuninkaan valta on vakaa, mutta pinnan alla kuohuu). Nämä tapahtumat ja asiat, mitä menneistä tapahtumista kerrotaan, pohjustavat toisia, tulevia tapahtumia. Nyt on rauhan aika, mutta onko se pysyvät tilanne? Nyt on kesä (tuossa maailmassa kesä kestää vuosia, samoin talvi), joka on kestänyt pitkään, mutta se ei kestä ikuisesti. Muurin toisella puolella tapahtuu jotain, mitä ei ole tapahtunut tuhanteen (vai tuhansiin, en muista), mitähän se mahtaa olla? Jotain, joka on painunut unholaan, eivätkä ihmiset enää edes usko siihen.

Vierailija
28/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi tuo yksi kuvittelee olevansa joku kuningas, kun hänen siskonsa meni naimisiin jonkun barbaarijohtajan kanssa?

Hän on kuningassuvun viimeinen poika, jonka isän Jaime Lannister tappoi ja Robert Baratheon kaappasi valtaistuimen.

Laillisen perimysjärjestyksen mukaan "sillä yhdellä" eli Viserys Targaryenilla on oikeus valtaistuimeen, ja saadakseen voimaa sen takaisin voittamiseen hän yrittää hankkia taakseen sen barbaarijohtajan pelätyt joukot järjestämällä naimakaupat.

Okei, nyt aukesi vähän. Onko Baratheon nyt se lihava mies, jonka vaimo panee veljensä kanssa? Ja se veli on tuo Jaime?

Juuri noin,

Vierailija
29/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No se jaarittelu menee minulta siksi ohi, kun joka keskustelussa mainitaan uusia nimiä eikä voi tietää ovatko ne olennaisia ja niitä on (ainakin minun) vaikeaa muistaa. Esimerkiksi yhdessä jaksossa lueteltiin jotain prostituoitujen nimiä. Pitäiskö näistä tehdä jotkut muistiinpanot, että pysyy mukana.

Voihan se olla, että Game of Thrones on yksinkertaisesti liian monimutkainen sinulle. Mutta se on kuitenkin tehty keskivertokatsojalle, eikä voi olettaa, että kertakatsomalta ymmärtää kaikkea. Nyt, kun katson uudelleen ensimmäistä tuotantokautta ja samalla tätä viimeistä, huomaan aivan suoria yhteyksiä ensimmäisen kauden ja viimeisen kauden tapahtumien kanssa. Niistä voi vetää aivan suoran viivan toisiinsa. Mutta sinä et voi tietenkään vetää, koska olet katsonut neljä jaksoa. Jos joku tärkeä nimi mainitaan, se mainitaan kyllä vielä uudestaan, ja taas uudestaan. Sinun pitäisi nyt vain kestää se, että tämä on sellainen sarja, että kaikkia asioita ei selitetä heti auki, vaan ne paljastuvat ajan myötä. Jos sarja ei tunnu palkitsevalta, sitä ei ole pakko katsoa.

Vierailija
30/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt haluat tietää jotain juonesta, niin kysy toki. Ei se sillä tavalla avaudu, että päivittelet, miten on tylsää etkä ymmärrä, että sarjan juoni kehittyy, asioista tulee katsoessa enemmän tietoa ja ne avautuvat sitä kautta. Toki olet katsonut sarjaa vasta niin vähän, että ei siinä ole hirveästi ehtinyt tapahtuakaan. Siinä pohjustetaan sitä tilannetta, mikä on (vallankaappauksesta ja siihen johtaneista sodista on kulunut yhdeksän vuotta, näennäisesti kuninkaan valta on vakaa, mutta pinnan alla kuohuu). Nämä tapahtumat ja asiat, mitä menneistä tapahtumista kerrotaan, pohjustavat toisia, tulevia tapahtumia. Nyt on rauhan aika, mutta onko se pysyvät tilanne? Nyt on kesä (tuossa maailmassa kesä kestää vuosia, samoin talvi), joka on kestänyt pitkään, mutta se ei kestä ikuisesti. Muurin toisella puolella tapahtuu jotain, mitä ei ole tapahtunut tuhanteen (vai tuhansiin, en muista), mitähän se mahtaa olla? Jotain, joka on painunut unholaan, eivätkä ihmiset enää edes usko siihen.

Niin paria asiaahan minä aloituksessa kysyinkin ja niihin sainkin vastauksia. Minä olen kuitenkin niin pihalla nyt kaikesta, etten edes tiedä, mitä voisin kysyä. Nuo valtasuhteet ja motiivit ovat minulle ainakin täysi arvoitus, kun edelleen kaikki nimet menevät minulla sekaisin. Googlesta piti sekin tarkistaa, että ne tornissa paneskelevat olivat sisaruksia.

Vierailija
31/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni GoT alkoi koukuttaa jo ensimmäisen tuotantokauden aikana, vaikka en ole fantasian suuri fani.  Tolkkienit olen lukenut ja katsonut elokuvat joskus 10 vuotta sitten, sekä pidän niistä edelleen, voi tosin johtua nostalgia viboista. Game of thronesissa koukuttava puoli itselleni oli se, että henkilöhahmot olivat mielenkiintoisia, kun katsoin sarjan rauhassa ajatuksen kanssa, sarjaa alkaa analysoimaan huolella. Riittävän pitkään kun katsoo, huomaa että kuka vain voi kuolla sarjan aikana, sekä alkaa jännittämään että kuoleeko oma suosikki hahmo. Samoin oma suosikkini Lannisterin perheen "peikkon" Tyrionin juonittelua sekä piikittelyä on mielestäni mukava seurata. Samoin osasta ns vihatuista hahmoista osa alkaa muuttua pidettävämpään suuntaan. Olin koukussa jo ensimmäisen kauden jälkeen, mutta sarja on luonteeltaan kyllä sellainen ettei kaikki pidä. Jos ei muuta niin katso sarja erinomaisen visuaalisuuden takia ja sen jälkeen päätä oliko hyvä vai ei :)

Vierailija
32/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on hopeanvalkoinen tukka, koska sen suvussa ihmisillä on todella vaaleat hiukset.

Et ole katsonut sarjaa, joten et tiedä, millaisia asioita ja millä tavoilla se käsittelee, joten et voi oikein tietää, millainen se on. 

Ei sitä sarjaa tarvitse katsoa, että tietää mitä roskaa se on. Riittää tosiaan kun mainitaan lohikäärmeet ja näkee niiden hahmojen peruukit ja vaatteet. 

Anteeksi nyt vain.

Vierailija
33/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä monimutkainen sarja, vaatii keskivertoa enemmän keskittymistä kun hahmoja on niin monta. Kyllä se siitä avautuu pikkuhiljaa ja pääsee juoneen kiinni.

Itse tykkään siitä, että mikään ei ole ennustettavissa; ei voi ajatella, että tämä on päähenkilö, se ei kyllä kuole... Joissain pitkissä sarjoissa ihastelee, että kuinka ne olikaan nuoria ekoissa jaksoissa, tässä tuumaa, että kuinka toi on vielä hengissä!

Ap:lle sanoisin, että jos ei ekan kauden jälkeenkään tunnu hyvältä, niin älä katso. Voithan kokeilla myöhemmin uudestaan ja sitten hokaat mikä on se juju!

Vierailija
34/34 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä sarjaa tarvitse katsoa, että tietää mitä roskaa se on. Riittää tosiaan kun mainitaan lohikäärmeet ja näkee niiden hahmojen peruukit ja vaatteet. 

Anteeksi nyt vain.

Argh, että oletkin lapsellinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi