Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitokset lääketieteen harjoittelussa olleille ja oleville kandeille!

Kiitollinen
04.05.2019 |

Kiitän tätä kautta koska on vaikeaa lähteä kiittämään henkilökohtaisesti jokaista kandia, joka on auttanut minua julkisessa terveydenhuollossa. Olette loistoporukkaa, joka vaikuttaa olevan aidosti kiinnostunutta päivystyskäynnille tavalla tai toisella päätyneestä potilaasta. Havaintoni ovat useamman vuoden varrelta.

Ensimmäinen kandi oli välkky, joka passitti minut juuri oikeanlaisiin kokeisiin ja minulta löydettiin harvinaislaatuinen sairaus. Se oli minulle helpotus koska olin kuvitellut sairauden olevan jotain psykosomaattisia oireilua.

Itse asiassa olin hänen luonaan toisen, päivystysluontoisen, sairauden vuoksi ja kokeisiin lähettäminen oli minulle yllätys. Pääsin erikoissairaudenhoitoon ja sain jokapäiväisen lääkityksen, joka auttaa minua milteinpä oireettomaksi.

Seuraavan kandin luona minua kiusasi vaiva, jota hoidettiin kortisonipistoksella. Kandi haki mentorinsa paikan päälle ja näytti tarkalleen kuinka hoitaa homman. Se meni nappiin ja parannuin ikävästä vaivasta kerralla.

Sitten tuli jälleen kerran aihetta mennä päivystykseen. Silläkin kerralla oli kandi, joka tutki minut todella tarkkaan ja ennen diagnoosia ja lääkitystä hän haki mentorinsa paikalle ja kävi ilmi, että he olivat samoilla linjoilla sairauden suhteen.

Olen huomannut, että kandit ovat vuosia alalla olleisiin verrattuna huomattavasti huolellisempia ja eivät halua jättää mitään arvailun varaan vaan tosiaankin hakevat mentorinsa paikan päälle ja varmistavat, että ovat tehneet oikean diagnoosin.

Vetoan kaikkien suomalaisten kohtelevan kandeja hyvin koska en halua heidän muuttuvan leipääntyneiksi tk-lääkäreiksi, jotka tarjoavat hoidoksi vaivaan kuin vaivaan ibuprofeenia, parasetamolia ja/tai SSRI-lääkettä.

Kandiakin varmasti jurppii välillä, mutta he eivät kuitenkaan näytä sitä potilaalle vaikka potilas voi purra kipunsa vuoksi hammastaan ja olla vähäsanainen. Sen voi tulkita vihamielisyydeksi koska kukapa on kuin päivänsäde tuskissaan?

Sen vuoksi vetoan, etteivät kandit ikinä leipääntyisi vaan olisivat kuin vaativan uransa alussa. Me potilaat voimme tehdä oman osamme ja vähintään vastata kysymyksiin sekä olla kärsivällisisiä kun kandi tutkii ja suunnittelee jatkotoimenpiteitä kysyen välillä myös mentorinsa mielipidettä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniisti sanottu, mutta tässä sivustossa on totuttu antamaan vain ja ainoastaan kuraa lääkäreitä kohtaan. Tuskin kandit pääsevät helpommalla.

Vierailija
2/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkeistakin tulee parempi mieli kuin masennuslääkkeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kandit on vielä aidosti kiinnostuneita kunnes valmistuvat ja leipääntyvät.

Vierailija
4/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, kandit on vielä aidosti kiinnostuneita kunnes valmistuvat ja leipääntyvät.

Miksi lääkärit leipääntyvät? Onko työ liian pakkotahtista temppuilevien tietokoneohjelmien vuoksi? Jääkö potilaille liian vähän aikaa? Käyvätkö lääkärissä vakituiset saikun kinuajat?

Miksi naislääkäreillä on niin korkea itsemurhaprosentti? Onko niin, ettei taitava ja fiksu nainen pääse ylenemäån sairaalamaailmassa tänäkään päivänä yhtä helposti kuin mies?

Vierailija
5/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin! Kandeilla on vielä lääketieteen ihanteet muistissa: ihmisten auttaminen, tiedonjano, halu löytää oikeita diagnooseja. Kun he valmistuvat, todellisuus lyö päin pärstää eikä enää ole mahdollisuutta tehdä töitä kuten haluaa. Duunista tulee epäinhimillistä, eli terveyskeskuksen päivystyksessä aikaa 8min per potilas eikä siinä ajassa esim. vanhukset ehdi edes riisua housuja tai puseroa jotta ehtisi tutkia, diagnosoida ja vielä hoitaa + tehdä sairaskertomusmerkinnät. 

Vierailija
6/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sairaalamaailmassa mitään oikeita ylenemismahiksia ole, kaikkihan tekee samoja hommia melkein samalla palkalla. Ei ne yl/ayl ym. virat mitään isompaa merkkaa, muuta kuin että joutuu istumaan jossain kokouksissa tai allekirjoittamaan lääketilauksia tai värkkäämään budjetteja oman työn lisäksi. Palkkaa tulee ehkä 300e lisää. Juu että eipä paljon kiinnosta, kumpaakaan sukupuolta. Etenkin kirurgit kiertää nuo hommat mielellään kaukaa, koska kaikki hallintotyö on pois leikkaustyöstä.

Vierailija
7/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti kandit ovat innokkaita ja osaaviakin, mutta niin on että ei terveyskeskuksessa mitään mentoria ole tukena. Aika epävarma olo jää monesti kandin luota lähtiessä, ja varmasti kandilla on hirveän vaikea tehtävä yksin päättää hoidosta kun ei vielä ole kokemusta ja rutiinia.

Vierailija
8/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Sipilän hallituksen leikkaukset kurjistivat terveydenhuollonkin.

Plus kiky-lisätunnit ja lomarahaleikkaukset hoitajille.

Vierailija
9/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti kandit ovat innokkaita ja osaaviakin, mutta niin on että ei terveyskeskuksessa mitään mentoria ole tukena. Aika epävarma olo jää monesti kandin luota lähtiessä, ja varmasti kandilla on hirveän vaikea tehtävä yksin päättää hoidosta kun ei vielä ole kokemusta ja rutiinia.

Lain mukaan kandidaatti toimii aina erikoislääkärin ohjauksen ja valvonnan alaisena. Käytännössä tilanne voi olla toinen eikä mentori ehdi auttaa kun on omat kädetkin täynnä töitä.

Vierailija
10/10 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan kandidaatti toimii aina erikoislääkärin ohjauksen ja valvonnan alaisena. Käytännössä tilanne voi olla toinen eikä mentori ehdi auttaa kun on omat kädetkin täynnä töitä.

Maaseudun  arvauskeskuksissa kandi on usein ainut lääkäri.