Ootteko koskaan päässyt ns. vahingossa/sattumalta töihin?
Voiko niin käydä?
Asun pikkukylässä, enkä oo saanut töitä, alkaa jo ärsyttämään.
En voi vielä muuttaa pois, joten kehtaisko kysyä epävirallisesti jostain kaupassa esim asioidessaan saisko sieltä töitä?
Ootteko koskaan niin saanut töitä? En ole kyllä koskaan kaupassa ollut töissä, mutta opin nopeasti.
Siksi en saa töitä kun ei ole mitään työkokemusta.
Kommentit (10)
Kerran kävin satunnaisesi yhdestä kaupasta kysymässä osa-aikatöitä opiskelujen oheen ja sanoi vastaukseksi, että kohta pistää haun päälle kokoaikaisesta (eikä osa-aikaiselle olisi niinkään tarvetta). Eli ihan hyvin voi osua, jos tuuri käy.
Yleensäkin kannattaa seurata milloin joku on laajentamassa, se yleensä tarkoittaa hyviä aikoja ja mahdollisesti tulevia rekrytointeja.
Kesätöitä sain lukiolaisena siten, että veljeni oli leipomossa, missä oli tarvetta lisätyövoimalle ja hän ehdotti mua ja mä sitten aloitin seuraavana aamuna.
Tottakai voit kysyä paikallisesta kaupasta töitä.
Äitini työpaikalla oli kerran että esimies tarvitsi jonkun nopeasti töihin, kysyi äidiltäni että eikös tämä siskoni ollutkin merkonomi ja pyys puhelinnumeroa. Haastattelu iltapäivällä ja aloitus aamulla. Tiesi siis ettei ollut juuri silloin töissä.
Olin kirjastossa vuorotteluvapaan sijaisena muutaman kuukauden. Sitten n. vuoden kuluttua olin käymässä kirjastossa asiakkaana ja esimiehen kanssa kuulumisia vaihtaessa hän mainitsi, että heillä on paljon väkeä sairauslomalla ja tuntiapulaiselle olisi tarvetta. Siitä seurasi n. kuuden vuoden työsuhde välillä osa- ja välillä kokoaikaisena.
Kysy vaan! Minä ainakin muistaisin reippaan kysyjän siinä tilanteessa kun on tarve työntekijälle :)
Kahdesti on osunut omalle kohdalle. Ensimmäisen kerran kun lukion ja intin jälkeen odottelin opiskelemaan pääsyä ja ns. maleksin pitkin kaupunkia. Kerran sitten ison puunjalostustehtaan portin ohi iltapäivällä fillaroidessa pysähdyin ja kysäisin vartijalta, että tietääkö hän onko siellä työpaikkoja auki. Siihen hän, että kyllä tuolla sahalla on yleensä joku paikka auki. Jätä pyörä siihen ja mene kysymään, hän päästää minut sisälle. No menin ja seuraavana aamuna sitten 06.00 töihin. Tein siellä töitä noin 14kk ennen opiskeluja.
Sitten ekan vuoden opiskelujen keväällä, satuin piipahtamaan opiskelijayhdistyksen tiloissa ja siinä sitten manailin, että en ole vielä saanut töitä kesäksi. Johon sitten yksi siellä ollut, huuti naapurihuoneessa olevalle kaverille, että hei täällä on sun etsimäsi kesätyöläinen. Sieltä singahti saman tien yhdistyksen yrityssuhteista vastaava kaveri esiin ja esitteli itsensä, kysyi multa muutaman kysymyksen ja totesi, että hae takki. Lähdemme käymään tulevassa kesätyöpaikassasi hetken päästä. Hän vei mut yhden keskustassa olevan hotellin johtajan luokse ja olin sitten seuraavan kesän respassa töissä siinä hotellissa ja vielä myöhemminkin ekstraamassa monta vuotta sen jälkeen. Vasta kun valmistuin ja löysin vakityön omalta alalta, niin jättäydyin siitä pois. Pitkään vielä kun kävin sitten hotellin yhteydessä olevissa ravintoloissa, niin usein muistettiin minut ja muutaman kerran ehdotettiin että jospa tulisin sinne takaisin töihin :)
Noista on jo aikaa, mutta kyllä luulisin että vaikka sattumalla oli erityisesti jälkimmäisessä osuutensa niin myös oma-aloitteisuudesta on etua ja rohkeudesta tarttua tilaistuuteen.
Olen myös itse myöhemmin hankkinut töitä muutamalle ehdottamalla heitä, kun olen tiennyt että ovat joko työtä vailla tai sitten työpaikassa jossa eivät viihdy. Nykyisin siitä vain on tullut paljon vaikeampaa kun se oli aiemmin.
Tein työsopimuksen nollasopimuksella. Sitten tunteja ei riittänyt kuitenkaan minulle. Tuon esimiehen naapuri oli maininnut etsivänsä työntekijää alalle, jolta oikea koulutukseni oli. Ihmettelin, kun tuntematon mies soitti, ja ehdotti tapaamista 😀. Noin sitten sain työpaikan.
Ap
Kertokaa siis kokemuksianne myöskin :)