Ero?
Ollaan vaimon kanssa etäännytty viime vuosien aikana. Tapasin juopotella aiemmin, mutta nyt olen ollut viisi vuotta alkoholittomalla linjalla eikä houkutusta juomiseen enää ole. Vaimo on edelleen kiinni ajoissa, jolloin join ja syyllistää minua vuosien takaisista asioista. Lapsia on kaksi, molemmat kouluikäisiä. Suoranaista pettämistä ei ole ollut, vaikka vaimon puolelta en tästä aivan varma voi olla. Kiinnostusta muihin miehiin kyllä ja jonkinlainen nettisuhde paljastui pari vuotta sitten. Tämän miehen kanssa en poissulje fyysisenkin pettämisen mahdollisuutta, koska datailu alkoi tapaamisen jälkeen. Vaimo on ollut haluton purkamaan asiaa enkä jaksa sitä itsekään miettiä, vaikka tunnetasolla loppukin luotto lähti juuri tämän tapauksen myötä. Vaimo on myös parisuhteemme setvimisen kesken kertonut kuinka vaikea hänen on enää liitossa jatkaa, ”kun on ollut jo niin kauan jalka oven välissä”. Omasta kokemuksesta tiedän, etten voi jatkaa mitään, jos kerran olen päättänyt lähteä. Olen 42, vaimo vuoden nuorempi. Yhdessä nyt 10 vuotta. Aiheesta kuin aiheesta ollaan eri mieltä. Seksiä on jonkin verran, mutta se on useimmiten velvollisuudentuntoista suorittamista, ei rakkaudellista toisistamme nauttimista. Arjessa koitan päästä vähällä, koska kiinnostus yhteiseen elämään on hiipunut olemattomiin enkä juurikaan tunne rakkautta vaimoani kohtaan. Lapsistani tulen pitämään huolta aina.
Onko mitään tehtävissä?
Hei.
Kysyt onko mitään tehtävissä? Olen tässä kysymyksessä kuulevinani toivon, että jotain olisi tehtävissä.
Se vaatii kuitenkin kummankin osapuolen sitoutumisen parisuhteen hoitoon. Koska etääntyminen usein aiheuttaa keskusteluyhteyden katkeamista, voisi olla turvallisinta keskustella ulkopuolisen auttajan kanssa.
Monissa seurakunnissa on perheasiain neuvottelukeskus, josta voitte tiedustella mahdollisuutta päästä prosessoimaan näitä kysymyksiä pariterapeutin kanssa. Joissain paikoissa voi olla jonoa. Myös yksityisiä, maksullisia pariterapeutteja on ja joissain paikkakunnilla myös kunta tarjoaa keskusteluapua.
Olipa sitten suhteenne lopputulos ero tai yhdessä jatkaminen, on molemmissa tapauksissa tärkeää, että keskusteluyhteys syntyy ja voidaan käydä läpi, mistä oikein on kysymys, mitä pettymyksiä, toiveita ja ajatuksia kummallakin on. Tämä on paitsi itsenne, myös lasten parhaaksi.
Toivottavasti saatte rakennettua turvallisen keskustelyhtyden, jonka avulla voitte tehdä päätöksiä suhteenne tulevaisuudesta rauhassa, toisianne kuunnellen.