Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unohdetaan ne kirjoitukset ja mietitään sitä, voiko ihminen aidosti ja uskottavasti muuttaa arvomaailmaansa ja arvopohjaansa muutamassa vuodessa?

Vierailija
03.05.2019 |

Minusta se on vaikea uskoa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olen nähnyt parikin haastattelua/dokumenttia jossa entinen skini tai uusnatsi on muuttanut aika lailla totaalisesti ajatusmaailmaansa ja tajunnut miten väärin on aikaisemmin toiminut. Joten miksi ei olisi mahdollista?

Vierailija
2/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi, jos esim, on ollut jonkun kultin jäsenenä ja pääsee sieltä vapaaksi tai päättää lähteä karkuun ja tajuaa minkä verran se oma kultti on valehdellut aivan kaikesta.

Joka tapauksessa homma lähtee omien korvien välistä eli on tajuttava että on väärässä tai että on saanut väärää tietoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys ei tässä tapauksessa ole vielä tullut kuvioihin, joten muutkin asiat kyseenalaistuvat tämän johdosta.

Vierailija
4/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.anteryasa.fi/lopettakaa-vastakkainasettelu-hussein-al-taeen…

Nää arvojutut on ihan se ja sama. Jätkän kansainvälisiä kytköksiä pitäisi tutkia Yasan mukaan. No ehkä Israelin tiedustelupalvelu tutkii nyt.

Vierailija
5/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Ihan yksittäinen (yleensä traumaattinen) tapahtuma riittää siihen, että koko maailmankuva muuttuu (tai järkkyy) ja se vaikuttaa perustavasti myös yksilön arvoihin.

Vierailija
6/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No persuhan ei parane, mutta kaikilla muilla on toivoa.

Vierailija
7/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen arvopohja voi muuttua muutamassa vuodessa ja jopa muutamassa kuukaudessa, jos elämässä tapahtuu jotain, mikä saa näkemään uusia asioita tai vanhoja asioita uudella tavalla. Monille ihmisille tämä tapahtuu kun joko saa uusia hyviä tilaisuuksia tai kohtaa vastoinkäymisiä joko itsee tai perheessä. Joillekin toisille se tapahtuu ihan vain kasvaessa (teinien arvopohja on usein ihan toisenlainen kuin vain muutamaa vuotta myöhemmin, lasten saaminen usein muuttaa arvopohjaa niin nopeasti ettei itse heti edes tajua sen muuttuneen).

Sitä en sano, onko jossain yksittäistapauksessa käynyt niin, mutta ihan mahdollista se on.

Vierailija
8/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusluonnetta voi olla mahdonta muuttaa, riippuu miten syvällä on rakenteissa. 

Vierailija
9/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmaankin, mutta miksi valehteli ja syytti mustamaalaukseksi jne kun häneltä asioista kysyttiin.

Vierailija
10/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt on tästä eräästä SDP:n kansanedustajasta puhe, niin viimeisimmät kyseenalaiset tekstit ovat muutaman kuukauden takaa.

Vierailija
11/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHminen on ristiriitainen olento. Hän voi olla yksittäisen yksilän kohdalla hyvinkin suvatsevainen mutta esim tietty ryhmää kohtaan suvaitsematon, ja tämä yhtä aikaa.

Itseäni eniten häirisee noissa lausunnoissa, että kyseinen henkilö ei ole ollut niitä julkaistessaan yksityinen vaan asiantuntijaja julkisuudessa.

Vierailija
12/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Muistaakseni olen nähnyt parikin haastattelua/dokumenttia jossa entinen skini tai uusnatsi on muuttanut aika lailla totaalisesti ajatusmaailmaansa ja tajunnut miten väärin on aikaisemmin toiminut. Joten miksi ei olisi mahdollista?

Veikkaanpa että melkein kaikissa näissä tapauksisa kyse on ollut siitä että joku tavallinen jamppa on hurahtanut ääriajatteluun, ja sitten päässyt siitä eroon takaisin tavalliseen ajatteluun.

Eri asia kuin esim muslimi joka on lapsesta asti kasvanut islamilaisiin arvoihin, tulla tupsahtaa länsimaahan ja muka hetkessä länsimaalaistuu.

Kyllä uskonlahkoista eroaa koko ajan ihmisiä, jotka ovat niihin kasvaneet. Esimerkiksi jehovat ja lestadiolaiset. Koko arvomaailma muuttuu nopeastikin, kun alkaa saada neutraalia tietoa maailmasta ja oman ryhmän ulkopuolisista ihmisistä.

Vierailija
13/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsesta asti esim. tiukassa kristillisessä yhteisössä elänyt on jossain vaiheessa alkanut ensin  epäilemään sitä oppia ja sitten lopulta irtautunut koko lahkosta. Tuo epäily on voinut tulla aika nopeastikin esim. murrosiän myötä.

Eli kyllä jo lapsuudessa saatu maailmankuvakin voi muuttua ja nopeastikin.

Vierailija
14/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi? Olin itse fundamentalistiuskovainen mutta neljänkympin kriisissä menetin uskoni Jumalaan täysin. Siinä samalla tuli kyseenalaistettua kaikki näkemykset mm. homoista, esiavíollisesta seksistä, alkoholista, maailmallisesta viihteestä jne ja ne muuttuivat ihan parissa vuodessa aivan täysin. 

Varmaan minunkin kirjoituksia löytyy kristillisiltä foorumeilta, joissa pauhaan esim. homoseksuaaleja ja muita huorintekijöitä ja Jumalan tuomion airuita kohtaan aika häijysti. Onneksi en ole poliitikko, eikä kukaan pengo näitä siis esiin ja väitä julkisuudessa etten oikeasti voisi nykyisin ajatella kuten ajattelin, koska kirjoitus vuodelta vaikka 5 vuotta sitten...

Vierailija
15/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Veikkaanpa että melkein kaikissa näissä tapauksisa kyse on ollut siitä että joku tavallinen jamppa on hurahtanut ääriajatteluun, ja sitten päässyt siitä eroon takaisin tavalliseen ajatteluun.

Eri asia kuin esim muslimi joka on lapsesta asti kasvanut islamilaisiin arvoihin, tulla tupsahtaa länsimaahan ja muka hetkessä länsimaalaistuu.

Kyllä uskonlahkoista eroaa koko ajan ihmisiä, jotka ovat niihin kasvaneet. Esimerkiksi jehovat ja lestadiolaiset. Koko arvomaailma muuttuu nopeastikin, kun alkaa saada neutraalia tietoa maailmasta ja oman ryhmän ulkopuolisista ihmisistä.

Kyllä. Varsinkin lestadiolaisista eroaa tai loitontuu todella merkittävä osuus. Muutenhan nuo kymmenlapsiset perheet aiheuttaisivat se että puoli maata olisi kohta lestadiolaisia kun "tavalliset perheet" saavat sen 1.5 lasta keskimäärin.

Mitä tunnen noita lestadiolaisia niin usein puoletkin lapsista erkaantuu enemmän tai vähemmän ainakin tiukimmasta opista. Tiedän myös yhden perheen jossa kuudesta lapsesta kaikki jättivät liikkeen heti aikuistuttuaan.

Vierailija
16/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ihminen voi muuttua ja kasvaa koko elämänsä ajan. Monilla muutos tapahtuu siihen suuntaan, että iän myötä mustavalkoinen ajattelutapa vähenee ja oppii ymmärtämään ja sietämään asioiden monimutkaisuutta. Yksittäinen kriisi tai traumaattinen tapahtuma voi muuttaa maailmankuvan hetkessäkin. Siihen en ota kantaa miten tässä keississä on käynyt, kun en ihmistä henkilökohtaisesti tunne. T. Psykologi

Vierailija
17/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuttaa. Eräs yhdysvaltalainen pahasti rásisti muslimeja kohtaan alkoi tutkia ko. uskontoa kyseiseen uskontoon liittyvässä keskuksessa. Hän kääntyi lopulta muslimiksi.

Kyllä ihminen voi oppimisen kautta ymmärtää olleensa väärässä.

Kaikesta huolimatta kaikkia ihmisiä tulee kohdella samalla lailla näissä asioissa. Jos joku on saanut túomion samanlaisesta asiasta, tulee muidenkin saada katui tai ei. 

Persut ovat olleet kansakunnan sylkykuppi. Kansanedustajat harrastavat piilokiusaamista. Miksi uudet paikat esitellyt ei sanonut äärimmäisenä vasemmalla, mutta sanoi äärimmäisenä oikealla... viitaten äärióikeistoon jollaisia persut eivät ole.

Vierailija
18/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi varmaankin, mutta miksi valehteli ja syytti mustamaalaukseksi jne kun häneltä asioista kysyttiin.

Ei tämä nyt ole kovin ihmeellinen asia. Joko hän ei oikeasti muistanut onko ne ihan kaikki hänen kirjoituksiaan (en minäkään muista mitä kaikkea olen vaikka tänne palstalle paasannut esim. juovuksissa perjantai-iltaisin) tai sitten vaan toivoi että pelastaa nahkansa, ei tajunnut että kyllä ne pystytään selvittämään etteivät ole mustamaalausta. Sekin on ihan inhimillinen piirre että tiukassa paikassa yrittää hätävalheella hädissään pelastaa nahkansa. 

Ihmetyttää millaisia pylväspyhimyksiä tämä palsta on täynnä kun on niin kauhistuneita tuollaisista vanhoista nettikirjoituksista. Itse en ainakaan voi olla, koska olen kirjoitellut itsekin varsinkin alkoholin suosiollisella myötävaikutuksella paljon pahempaakin. Enkä todellakaan esim. työhaastatteluissa ilmoita, että olen sitten muuten kirjoitellut nettipalstoille sitä ja tätä todella mautonta...

Vierailija
19/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulla on tästä kokemuksia. Olin ennen vakaumuksellinen Vihreä, mutta vuosi 2015 muutti arvopohjaani oikeaan suuntaan.

Vierailija
20/22 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mulla on tästä kokemuksia. Olin ennen vakaumuksellinen Vihreä, mutta vuosi 2015 muutti arvopohjaani oikeaan suuntaan.

Tiedätkö, että arvopohja on juurikin niitä asioita, joissa ei ole oikeaa ja väärää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi