Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteeton elämä, mitä pitää ottaa huomioon?

Vierailija
01.05.2019 |

Sain töissä viimeisen varoituksen hajusteiden käytöstä. Käytössäni tähän asti olleet vadelman makuinen/hajuinen huulirasva, tuoksullinen deodorantti, käsirasva ja hiuslakka. Samoin vaatteet olen pessyt tähän asti tuoksullisella pesuaineella. Nyt vaihdoin nuo kaikki täysin hajustettomiin. Mitä muuta voin tehdä ettei sanomista enää tule? Pitääkö shampoo ja suihkugeelikin vaihtaa tuoksuttomiin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet ole jossain erityisessä työssä sairaalassa tms. niin ala samalla etsimään uutta duunia. Kun olet kerran joutunut tuon yliherkkyysporukan kynsiin niin pelastusta ei ole, keksivät kyllä jonkun syyn hankkiutua sinusta eroon. Mitä abstraktimpi sitä parempi koska vain konkreettisia asioita vastaan voit puolustautua rationaalisesti. Sanoisin että älä anna periksi, sano että olet vaihtanut kosmetiikkasi sun muut mutta pysy vanhassa.

Vierailija
2/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työpaikassa ja ammatissa voi saada tuosta varoituksen? Kuulostaa, että olet Porvoosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole aiemmin tehnyt asialle mitään, kerta nyt tuli viimeinen varoitus? Vai onko tilanne ollut vielä pahempi kuin tuo kertomasi? Hajusteita saisi olla vain se yksi tai kaksi "päällä" kerrallaan, muuten se menee kauheaksi päätäsärkeväksi sekamelskaksi.

Vierailija
4/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa varoitus tosissaan. Hyvä, kun olet jo vaihtanut tuotteita tuoksuttomiin.

Vierailija
5/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole aiemmin tehnyt asialle mitään, kerta nyt tuli viimeinen varoitus? Vai onko tilanne ollut vielä pahempi kuin tuo kertomasi? Hajusteita saisi olla vain se yksi tai kaksi "päällä" kerrallaan, muuten se menee kauheaksi päätäsärkeväksi sekamelskaksi.

Aina ennen kyse ollut hajuveden käytöstä ja ne olen lopettanut töissä kokonaan, vapaa-ajalla kyllä käytän. Koskaan ei ole kukaan maininnut että KAIKKI hajusteet ovat kielletty. En eiliseen mennessä edes tiennyt että on tosiaan olemassa hajusteetonta hiuslakkaa! Ei mun ole koskaan tarvinut miettiä tollaisia asioita koska itse en kärsi mistään hajusteherkkyyksistä enkä ole koskaan tuntenut ketään joka niistä kärsisi.

Vierailija
6/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat suosiolla haisemaan kainalo-, jalka- ja persehielle. Hajustehifistelijöille voi tulla siinä hiukan hiki myös. 

Vierailija
7/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ennen kyse ollut hajuveden käytöstä ja ne olen lopettanut töissä kokonaan, vapaa-ajalla kyllä käytän. Koskaan ei ole kukaan maininnut että KAIKKI hajusteet ovat kielletty. En eiliseen mennessä edes tiennyt että on tosiaan olemassa hajusteetonta hiuslakkaa! Ei mun ole koskaan tarvinut miettiä tollaisia asioita koska itse en kärsi mistään hajusteherkkyyksistä enkä ole koskaan tuntenut ketään joka niistä kärsisi.

Missä olet töissä? Ei kai tuollaista voi vaatia kuin erityisissä tehtävissä jolloin sinua olisi kyllä informoitu aiheesta. Mitä taas tulee tuollaisiin varoituksiin, ei kai niillä ole mitään muuta merkitystä kuin että esimiehesi voi näyttää ottaneensa jonkun urakitisijän huolet ’vakavasti’ ja tehneensä asioille jotain.

Vierailija
8/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sinunkaltaisen ihmistyypin. Haisee ainakin viiden metrin päähän ja jos käy esim. jossain pienessä kaupassa, haju pysyy siellä melkein puoli tuntia lähdön jälkeen. Minulla ei ole mitään yliherkkyyksiä, mutta jos tuollaisen kanssa joutuu olemaan pitkään samassa tilassa niin alkaa päähän särkemään. Ja tämä ihmistyyppi ei tietenkään itse näe mitään ongelmaa, koska ovat turtuneet siihen hajumäärään.

Vierailija
9/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parfyymit ja hajustetut pesu- ja huuhteluaineet on pahimpia. Ne oikeesti voivat täyttää huoneilman ja kun jokaisella on omansa, sekamelska saa pään särkemään. Olet tehnyt jo paljon, kiitos siitä. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, miltä tuntuu työskennellä, kun pakoon ei pääse mihinkään. Mulla itselläni on astmaoireita sekä kosketusallergia, niin joskus on riittänyt, että lankapuhelintani on käyttänyt joku toinen. Luurista on tullut mulle poskeen ihottuma :) Ei ole kiva tunne sekään, kun puheääni häviää kesken työpäivän limakalvojen turvotessa ja nenän vuotaessa. Näitä nyt onneksi sattuu harvoin.

Vierailija
10/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kannattaisi vaihtaa pyykinpesuaineet hajusteettomiin sekä hiuslakka ja käsivoide. Ne varmaan eniten tuoksahtaa.

Vierailija
11/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sinunkaltaisen ihmistyypin. Haisee ainakin viiden metrin päähän ja jos käy esim. jossain pienessä kaupassa, haju pysyy siellä melkein puoli tuntia lähdön jälkeen. Minulla ei ole mitään yliherkkyyksiä, mutta jos tuollaisen kanssa joutuu olemaan pitkään samassa tilassa niin alkaa päähän särkemään. Ja tämä ihmistyyppi ei tietenkään itse näe mitään ongelmaa, koska ovat turtuneet siihen hajumäärään.

Tuo on pieni hinta maksettavaksi siitä että sinunkaltaisesi ihmiset (sekin ihmistyyppi kyllä tiedetään!) pysyvät etäällä.

Vierailija
12/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassa käytiin pelisäännöt läpi heti perehdytyksessä. Ei hajusteellisia pesu- tai huuhteluaineita eikä kosmetiikkaa. Hajustetonta dödöä ja shampoota löytyi hyvin mutta meikkivoiteen löytäminen oli hankalaa. Lopulta vaihdoin mineraalimeikkiin.

En ole hajusteille herkkä mutta monet hiuslakat ovat aivan järkuyttävän hajuisia, esim. Elnet ja Osis. Haju vieläpä säilyy koko päivän.

Vierailija
13/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä että joistakin vaatteista ei lähde voimakkaiden pesuaineiden/huuhteluaineiden tuoksu oikein millään pois. Parhaiten ehkä etikassa liottamalla. Suosittelisin pesemään pyykkikoneesi esim sitruunahapolla että saat siitä liat ja samalla pinttyneet tuoksut pois.

Meillä lapset ja minä kärsitään hajusteista joten olen tapellut ongelman kanssa. Sukulainen käyttää todella paljon hajusteita. Välillä hän ostaa meidän lapsille uusia vaatteita lahjaksi ja on pessyt omalla koneellaan nämä uudet lasten vaatteet minulle avuksi. Oletan ettei käyttänyt hajustettuja pesuaineita näille vaatteille mutta vaatteet tuoksuivat tosi kovin. Pesin niitä pariin kertaan hajusteettomalla pesuaineella mutta emme voineet käyttää koska lapset valitti että pää tulee kipeäksi jos niitä piti. No naapurin lapset sai sitten ne vaatteet. Useimmista vaatteista on kyllä lähtenyt hajustetut pesuaineet pois ihan pesemällä sopivalla aineella.

Vierailija
14/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keskustelut joissa vaaditaan muita ihmisiä muuttamaan täysin normaaleja tapojaan saavat vatsani sekaisin. Kaupoissa myydään hajusteellisia pesuaineita, parfyymeja, tuoksukynttilöitä, jopa hajustettua vessapaperia ja terveyssiteitä, joten niiden käyttäminen ei ole laitonta. 

Sitten jos satut junassa jonkun yliherkän minivähemmistön edustajan viereen, alkaa kauhea vaahtoaminen. Ostakoon yliherkkä sitten auton, jonka voi säätää niin hajusteriiliksi kuin haluaa. 

Eri asia, jos työpaikka on esim. sairaala tai kahvinmaistamo, mutta jättäkää tavalliset ihmiset rauhaan. 

Vierailija
15/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat suosiolla haisemaan kainalo-, jalka- ja persehielle. Hajustehifistelijöille voi tulla siinä hiukan hiki myös. 

No eräs tuollainen vanha ja lihava nainen sai aikanaan potkut työpaikaltamme juuri tuon takia, eli täysin minun vastakohtani; haisi hieltä koska ei peseytynyt eikä käyttänyt deodoranttia. Kaikki työntekijät valittivat että hän haisi niin pahalta etteivät pystyneet työskentelemään samassa tilassa. Sai varoituksia ja kun mikään ei muuttunut, sai potkut. Itse ajattelin pidentää suihkuväliä kolmeen päivään etten vahingossakaan tuoksu enää miltään mikä viittaisi puhtaaseen ja mitä kautta tulisi taas lisää sanomista. Samoin samaa paitaa ajattelin käyttää 3-4 päivää kun tähän mennessä olen vaihtanut paidan joka päivä.

Vierailija
16/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä keskustelut joissa vaaditaan muita ihmisiä muuttamaan täysin normaaleja tapojaan saavat vatsani sekaisin. Kaupoissa myydään hajusteellisia pesuaineita, parfyymeja, tuoksukynttilöitä, jopa hajustettua vessapaperia ja terveyssiteitä, joten niiden käyttäminen ei ole laitonta. 

Sitten jos satut junassa jonkun yliherkän minivähemmistön edustajan viereen, alkaa kauhea vaahtoaminen. Ostakoon yliherkkä sitten auton, jonka voi säätää niin hajusteriiliksi kuin haluaa. 

Eri asia, jos työpaikka on esim. sairaala tai kahvinmaistamo, mutta jättäkää tavalliset ihmiset rauhaan. 

Sairaalassa ja kahvinmaistamossa työskentelee ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
17/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin valitettavasti hajusteyliherkkyydestä. Mutta olenkin naureskellut että minun puolestani ihmiset saavat lemuta vapaasti hielle. Voihan se josksu olla hieman pahan hajuista mutta ei se haittaa. Ei se satu. Sen sijaan ne hajustepommit joita tuolla kaupoissa ym kulkee ovat karseita. Jos sellaisen lähelle joudun kaupassa niin siirryn aina suosiolla kauemmaksi.

Hajusteista minulle tulee astmakohtaus ja tai pääkipeäksi. Tytöllä epäillään hortonia eli itsemurhapäänsärkyä. Oli käyty magneettikuvat ym kun huomattiin että kovat kipukohtaukset tulevat hajusteista ja tietyista ruoka-aineiden hajuista. Esimerkisi ruokakaupan kemikaaliosastolta tyttö lähti vauhdilla ulos kun iski rajun kivun ja se helpotti kun oli ollut pari minuuttia ulkona.

Itsellänikin oli ollut vuosia kipuja joissa tuntuu kuin naulaa iskettäisiin päähän. Siis teräviä pistemäisiä kipuja. Tytön kipujen selvittyä olen osannut yhdistää että minullakin nuo ihmeelliset pistemäiset kivut liittyvät kemikaaleihin.

Tämä kertomus vain tsemppaamaan teitä jotka jaksatte huomioida meitä hajusteista kärsiviä. Olen todella kiitollinen teille jotka ette kaada päällenne hajupommia kun lähdette julkisiin paikkoihin.

Vierailija
18/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassa käytiin pelisäännöt läpi heti perehdytyksessä. Ei hajusteellisia pesu- tai huuhteluaineita eikä kosmetiikkaa. Hajustetonta dödöä ja shampoota löytyi hyvin mutta meikkivoiteen löytäminen oli hankalaa. Lopulta vaihdoin mineraalimeikkiin.

En ole hajusteille herkkä mutta monet hiuslakat ovat aivan järkuyttävän hajuisia, esim. Elnet ja Osis. Haju vieläpä säilyy koko päivän.

Tuo on työnantajalta järkevää toimintaa. Jos toisten käyttämistä hajusteista osalla porukasta lähtee ääni ja iskee migreeni, niin sehän tarkoittaa, että heidän työkyky alenee ja muut joutuvat paikkaamaan heitä. On työnantajan vastuulla järjestää työolot niin, että kaikki pystyvät käymään töissä. Ne hajusteet kun tulevat työnantajalle kalliiksi.

Vierailija
19/22 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteeton elämä on helppoa. Mm. LV- ja Erisan-sarjoista saa tuoksuttomat tuotteet (ihovoiteet ja puhdistustuotteet, hiuslakat). Huulirasva tuskin nyt ketään haittaa, vaikka se olisi makuhuulirasva, mutta deodorantin voi vaihtaa antiperspiranttiin, pyykinpesuaineet vaikka neutral- tai minirisk-tuotteisiin. Vaatteissa ei kannata käyttää keinokuitua, koska se alkaa helposti haiskahtaa hielle.

Vierailija
20/22 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän saisi hajuttoman spray dödön ja nimenomaan spray, saako marketeista en aio laittaa 10 euroa apteekin hajuttomaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi