Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä työtön en ole ikinä nähnyt nälkää enkä jättänyt laskuja maksamatta

Vierailija
30.04.2019 |

Mitä teen väärin? Kerran vuodessa pääsen edulliselle lomareissullekin. Olen ollut 8 vuotta työttömänä

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en mäkään tajua. Työtön kolmen lapsen yh-äiti saa erilaisten tukien muodossa noin 2500 eur / kk, kyllä se hyvin riittää vaikka asumiskulut olisi tonnin.

Sosiaalitoimisto takaa kaikille Pakollisten Kulujen Jälkeen jäävän "suojaosuuden", onkohan se nyt jotain 500 eur/aikuinen ja 300 eur/lapsi. Täytyyhän sillä pärjätä jos rahaa osaa käyttää. Ei tämä ole mikään "köyhä Suomi", oikeasti, kun jokaisella sentään katto pään päällä ja ruokaa pöydässä ellet sitten itse ryssi vaikkapa asuntoa altasi.

Tunnen useita köyhiä perheitä, jotka pärjää ihan hyvin. Sitten tunnen niitä kenellä on aina rahat loppu ja luottotiedot menneet.

Vierailija
2/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en mäkään tajua. Työtön kolmen lapsen yh-äiti saa erilaisten tukien muodossa noin 2500 eur / kk, kyllä se hyvin riittää vaikka asumiskulut olisi tonnin.

Sosiaalitoimisto takaa kaikille Pakollisten Kulujen Jälkeen jäävän "suojaosuuden", onkohan se nyt jotain 500 eur/aikuinen ja 300 eur/lapsi. Täytyyhän sillä pärjätä jos rahaa osaa käyttää. Ei tämä ole mikään "köyhä Suomi", oikeasti, kun jokaisella sentään katto pään päällä ja ruokaa pöydässä ellet sitten itse ryssi vaikkapa asuntoa altasi.

Tunnen useita köyhiä perheitä, jotka pärjää ihan hyvin. Sitten tunnen niitä kenellä on aina rahat loppu ja luottotiedot menneet.

Toisaalta erittäin samaa mieltä. Mutta mitä tehdä heille, joilla ei yksinkertaisesti ole tuota pärjäämisen taitoa? Jotka nyt vain jostain syystä ovat kyvyttömiä sopeutumaan yhteiskuntaan ja joilla on (esim traumatisoivan lapsuuden jälkeen) arjen hallinta täysin hukassa?

Totta on että Suomessa varsin riittävä taloudellinen tukisysteemi, mutta tarvittaisiin vielä rutkasti ennakoivia toimia ja "henkisiä" tukitoimia jotta nuo elämän potkimat saisivat elämänsä hallintaan. Se olisi todellinen tulevaisuuden panostus, koska syrjäytyneisyys on niin vahvasti periytyvää (siis sosiaalisesti periytyvää, ei biologisesti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän oman elintasoni mukaan, en odota, että minulla pitäisi olla 50000 euron auto, 3000 euron tv ja 2000 euron puhelin. Kulutusjuhlaa en muutenkaan vietä. Budjetoin, mihin minulla on varaa ja pysyn siinä. Silti olen onnellinen.

Ap

Vierailija
4/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta erittäin samaa mieltä. Mutta mitä tehdä heille, joilla ei yksinkertaisesti ole tuota pärjäämisen taitoa? Jotka nyt vain jostain syystä ovat kyvyttömiä sopeutumaan yhteiskuntaan ja joilla on (esim traumatisoivan lapsuuden jälkeen) arjen hallinta täysin hukassa?

Totta on että Suomessa varsin riittävä taloudellinen tukisysteemi, mutta tarvittaisiin vielä rutkasti ennakoivia toimia ja "henkisiä" tukitoimia jotta nuo elämän potkimat saisivat elämänsä hallintaan. Se olisi todellinen tulevaisuuden panostus, koska syrjäytyneisyys on niin vahvasti periytyvää (siis sosiaalisesti periytyvää, ei biologisesti).

Elämänhallintakurssi olisi mielestäni hyvä idea. Moni työtön elää kaksi päivää kuin rikas ja sitten loppuu rahat. Juopot ja huumeidenkäyttäjät tulisi tiukemmin ohjata hoitoon.

Ap

Vierailija
5/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Mutta kyllä olisin aika tiukilla, jos jääkaappi tai hella tms. isompi kone hajoaisi. Kyllä työttömyyskorvauksella perusasiat saa helposti ostettua, mutta mitään isompaa ei ostella. 

Vierailija
6/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveenä tuo onnistuukin, mutta sairastelu saa talouden äkkiä epätasapainoon vähän suuremmillakin tuloilla. Kela kun ei kaikkea kuitenkaan korvaa. 

Vierailija
7/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveenä tuo onnistuukin, mutta sairastelu saa talouden äkkiä epätasapainoon vähän suuremmillakin tuloilla. Kela kun ei kaikkea kuitenkaan korvaa. 

Suuremmilla tuloilla pitäisi säästää sairasteluja varten, eikä ostella monen tonnin kamppeita tms.

Ap

Vierailija
8/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuremmilla tuloilla pitäisi säästää sairasteluja varten, eikä ostella monen tonnin kamppeita tms.

Ap

Vähän suuremmat tulot ei tarkoita sitä että olisi vara ostella monen tonnin kamppeita ja säästellä satoja euroja kuussa. 

Vierailija
9/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helppo huudella, kun ei ole sairastellut.

Vierailija
10/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etpä taida kovin ahkerasti töitä hakea. Ahkeraan työnhakuun kuluu rahaa. Käy Helsingissä ja ulkomailla tapaamassa potentiaalisia työnantajia. Mene vapaaehtoistöihin vaikka joudut itse maksamaan siitä. Käy kursseilla, hanki itsellesi ajokortti, trukkikortti, työturvakortti, hygieniakortti, ensiapukortti - kaikki nuo joudut itse maksamaan. Hae ulkomaille opiskelemaan - joudut maksamaan todistusten kääntämisen ja kielikokeen ja hakemusmaksut. Hanki itsellesi auto jotta voisit hakea töitä joissa oma auto on välttämätön. Jne.

Pian olet saattanut itsesi jo aivan vararikkoon vain koska kaikin keinoin yritit parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä. Tein noin. Vuosia näin nälkää, mulla ei ollut varaa käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä, jne. En saanut töitä.

Nyt olen oppinut elämään fiksummin. En hae töitä, elän työttömyystuella leveästi. Ei kannata olla aktiivinen.

Vierailija
11/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInullakin meni hyvin siihen saakka, kunnes pienen ajan sisään hajosi jääkaappi ja tuli yli 500e sairaalalasku. Ei ollutkaan enää niin helppoa ja kivaa elellä työttömyysrahalla.

Vierailija
12/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähän suuremmat tulot ei tarkoita sitä että olisi vara ostella monen tonnin kamppeita ja säästellä satoja euroja kuussa. 

No niillä vähän suuremmilla tuloilla pitäisi siltikin voida elää paremmin kuin työttömän tuloilla.

Ap, jonka tulot on 518(työmarkkinatuki) +72(9euron työt), 279 (asumistuki)+satunnaisesti toimeentulotukea

Vierailija
13/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInullakin meni hyvin siihen saakka, kunnes pienen ajan sisään hajosi jääkaappi ja tuli yli 500e sairaalalasku. Ei ollutkaan enää niin helppoa ja kivaa elellä työttömyysrahalla.

Etkö ole saanut toimeentulotukea?

Ap

Vierailija
14/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No niillä vähän suuremmilla tuloilla pitäisi siltikin voida elää paremmin kuin työttömän tuloilla.

Ap, jonka tulot on 518(työmarkkinatuki) +72(9euron työt), 279 (asumistuki)+satunnaisesti toimeentulotukea

Voikin. Mutta silti se talous voi mennä epätasapainoon juurikin vaikka sairastelun vuoksi. Sehän se pointtini oli, ei se elääkö suuremmilla tuloilla paremmin kuin työttömyyspäivärahalla.

Vierailija
15/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole saanut toimeentulotukea?

Ap

En. Sossun mielestä päiväraha+asumislisä olivat riittävät tulot (tästä siis jo muutama vuosi aikaa ja tt-tuki oli sossujen varassa). Onneksi sain osamaksun molempiin kuluihin, niin ei tili ihan miinukselle mennyt. 

Vierailija
16/17 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etpä taida kovin ahkerasti töitä hakea. Ahkeraan työnhakuun kuluu rahaa. Käy Helsingissä ja ulkomailla tapaamassa potentiaalisia työnantajia. Mene vapaaehtoistöihin vaikka joudut itse maksamaan siitä. Käy kursseilla, hanki itsellesi ajokortti, trukkikortti, työturvakortti, hygieniakortti, ensiapukortti - kaikki nuo joudut itse maksamaan. Hae ulkomaille opiskelemaan - joudut maksamaan todistusten kääntämisen ja kielikokeen ja hakemusmaksut. Hanki itsellesi auto jotta voisit hakea töitä joissa oma auto on välttämätön. Jne.

Pian olet saattanut itsesi jo aivan vararikkoon vain koska kaikin keinoin yritit parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä. Tein noin. Vuosia näin nälkää, mulla ei ollut varaa käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä, jne. En saanut töitä.

Nyt olen oppinut elämään fiksummin. En hae töitä, elän työttömyystuella leveästi. Ei kannata olla aktiivinen.

Tähän voisi lisätä että silläkin lailla työnhakuun saa palamaan rahaa jos vaikka muuttaa omalla kustannuksella toiselle paikkakunnalle, siis paikkaan missä on paremmat työnsaantimahikset. Varmasti monella muullakin lailla voi töynhaku tulla todella kalliiksi.

Vierailija
17/17 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskottelemalla säästää rahaa. Ei mikään ihme että sun rahat riittää. Eikä mikään ihme että olet vieläkin työtön. Mitäs jos ensi vuonna jättäisit lomailun väliin ja käyttäisit sen ajan työnhakuun?