Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uniapnea

Vierailija
30.04.2019 |

Itselläni diagnosoitiin uniapnea helmikuussa ja olen nyt käyttänyt cpap-laitetta öisin kaksi viikkoa. Eka viikko meni muutamien tuntien yöunilla, lopun ajan yöstä vain lepäilin maski päässä ja odotin kellon soittoa. Ihmeen hyvin jaksoin töissä noilla unilla.
Nyt olen jo muutaman yön saanut nukuttua 8-9 tuntia vain muutamalla havahtumisella ja sitten olen nukahtanut uudelleen. Näiden pitkien unien jälkeen olen tosi väsynyt koko päivän, en saa juuri mitään tehtyä kun pitää vain levätä. Nyt useampi vapaapäivä, onneksi.
Kysyisinkin, että milloin teiltä jotka cpapia käytätte, on väsymys alkanut hellittämään? Kuinka kauan hoidon aloituksesta meni ennen kuin tunsit itsesi pirteämmäksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä auttoi ihan jo ekan yön jälkeen. Ihan viimeistään viikossa olo normalisoitui. Oletko varma, että maski istuu eikä vuoda? 

Itse en pysty enää nukkumaan ollenkaan ilman, on tuosta laitteesta niin iso apu ollut. 

Vierailija
2/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulla näyttää vuoto/tunti? Mulla 18L/tunti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla tutulla tuo vehje on ja kaikki ovat kertoneet miten hyvin saavat nukuttua ja miten pirteitä ovat aamulla.

Väitän että tuon vehkeen säädöissä on vikaa, maski on huonosti kasvoillasi tms.

Vierailija
4/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko veriarvot tarkistettu? Hyvin usein hoitamattomana ollut uniapnea ehtii johtaa sokeritautiin tai anemiaan ennen kuin laitteen saa.

Vierailija
5/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eron huomasi jo ensimmäisen yön jälkeen. Säädöt kannattaa tarkistaa ja se, että maski ei ole liian tiukalla, silloin se falskaa. Minulla oli alussa ongelmia maskin tiiviyden kanssa vaikka kuinka laitoin kireämmälle, mutta tilanne korjaantui, kun löysytin hihnoja reilusti. Cpap on todella hyvä laite, en nuku edes päikkäreitä ilman sitä.

Vierailija
6/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt käyttänyt cpapia kaksi vuotta ja edelleen olen väsynyt päivisin. En kuitenkaan niin väsynyt kuin aiemmin ja muistikin toimii huomattavasti paremmin mutta mitään "ihmepiristymistä" ei ole tapahtunut enkä sitä odotakaan. Veren hapetuksen parantuminen ja siitä johtuvat solutason muutokset elimistössä kestävät vuosia ennen kuin olo on taas yhtä pirteä kuin terveellä ihmisellä.

Vierailija
7/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla näyttää vuoto/tunti? Mulla 18L/tunti.

En nyt muista, enkä jaksa lähteä katsomaan, mutta huomattavasti vähemmän kyllä kuin sulla. Tuo kuulostaa ihan liian suurelta määrältä. Olitko sairaalassa ekan yön, jotta saivat säädöt kohdilleen? Sun kannattaa kyllä ottaa yhteyttä sairaalaan, että katsovat koneen säädöt ja ehkä sitten myös toisenlaisen maskin sulle. 

t. nro 1

Vierailija
8/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laite etäseurannassa ja hoitaja ainakin painetta nostanut, huomasin. Sanoi vastaanotolla, että jos vuoto on alle 24l/tunti niin on ookoo. Ja sanoi myös soittavansa, jos mielestään on tarvis, jollei soittoa kuulu niin kaikki hyvin. Kontrolliaika on parin viikon päästä. Mulla nyt nenämaski, joka tuntuu kyllä ihmeen hyvältä. Säädettiin hoitajan vastaanotolla makuuasennossa.

t. Ap

Vierailija
9/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta-arvot matalat, joten rautakuuria syön parhaillaankin.

t. Ap

Vierailija
10/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on nenämaski, mutta niitä nenämaskejakin on erilaisia. Itse sain ainakin sovittaa erityyppisiä nenämaskeja, joista sitten valitsin itselleni parhaimman. 

Hyvä jos oot etäseurannassa, eiköhän ne säädöt sitten oo ok. Ota kuitenkin tuolla kontrolliajalla puheeksi tuo sun väsymys ja kysy jos vaikka saisit kokeilla jotain toisentyyppisiä nenämaskeja. 

t. nro 1

(En tosiaan tiiä millainen se sun maski on, mutta mulla on sellainen jossa tavallaan kaksiosainen se letkuosa -on ihan mielettömän ihana, kevyt ja pitkä. Joissakin maskeissa se paksu happiletku lähtee heti siitä maskista, jolloin se on jotenkin hankalamman oloinen eikä ainakaan mulla tuntunut istuvan ollenkaan niin hyvin kuin tuo kevyempi versio.)

Vierailija
11/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pyydän saada kokeilla muitakin maskeja. Kokomaski tuntuu jo ajatuksena sellaiselta, että en halunnut sitä edes kokeilla. Mutta tokihan sitä voisi kokeilla ja jos on muita nenämaskeja vastaanotolla.

Tää nykyinen tuntuu kyllä hyvältä, eikä oo ainakaan kireällä. Sain vinkin tuolta uniapneetikot ryhmästä, että maskin kun on laittanut päähän ja koneen päälle niin pitää päästää ilmaa ulos niin istuu paremmin. Näin olen nyt tehnyt ja tosiaan istuu paremmin!

Vierailija
12/15 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 oli siis Ap

Vierailija
13/15 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut cpap laite käytössä muutaman viikon. Nenämaski. Mulla on vaikeus saada se säädettyä niin ettei ala yöllä vuotamaan. Mulla todettiin erittäin vaikea uniapnea 65,5 tapahtumaa tunnissa. Johtuuko se vuotaminen siitä et alkaa puhaltaa isommalla volyymilla välillä. Katon koneesta et kun laitan maskin ni kone sanoo tiiviys hyvä. Mut yöllä sit vuotaa alhaalta ja ylhäältä. Joka yö silti käytössä vaikka löysemmän ja kiristän remmejä. 

Vierailija
14/15 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt käyttänyt cpapia kaksi vuotta ja edelleen olen väsynyt päivisin. En kuitenkaan niin väsynyt kuin aiemmin ja muistikin toimii huomattavasti paremmin mutta mitään "ihmepiristymistä" ei ole tapahtunut enkä sitä odotakaan. Veren hapetuksen parantuminen ja siitä johtuvat solutason muutokset elimistössä kestävät vuosia ennen kuin olo on taas yhtä pirteä kuin terveellä ihmisellä.

Itsellä ollut myös pitkään cpap-laite eikä ole omaan vireystasooni vaikuttanut positiivisesti. Edelleen heräilen useita kertoja yössä n. tunnin välein. Toki laite varmasti vaikuttaa happitasoihin mutta ei poista kuitenkaan unen katkonaisuutta. Usein tuntuukin että nukun huonommin laitteen kanssa sillä se estää itselläni mieluisimmat nukkumisasennot. Toimii varmasti niille joilla ei ole nukkumisen kanssa muita haasteita mutta ei se mikään ihmelaite ole.

Vierailija
15/15 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on vielä epäselvää miten tuon uniapnean saa diagnosoitua jos on köyhä yksin elääjä eli ei ole ketään kuuntelemassa onko katkoksia eikä rahaa mennä lääkäriin.