Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussien etuajo-oikeus

Vierailija
30.04.2019 |

Mitä olette mieltä tässä?

Ajoin keskusta-alueella, nopeusrajoitus 40km/h. Kaksi bussia tienpientareella, takavalot eivät olleet päällä, eikä vilkku. Ohitettuani ensimmäisen, tulosuunnasta katsottuna, ja ollessani jälkimmäisen rinnalla, tämä bussi lähtee liikkeelle pakottaen minun tekemään hätäjarrutuksen. Selvisin tilanteesta onneksi pelkällä säikähdyksellä.

Minulla tietenkin on liikennesääntöjen mukaan velvollisuus antaa tilaa busseille taajama-alueella, alle 60km/h nopeusrajoituksissa. Mutta mites tässä tapauksessa, kun valot eivät pala, ei näytetä suuntavilkkua (ainakaan ajoissa) ja minä jo olen bussin rinnalla sen lähtiessä liikkeelle? Mikäli olisin halunnut välttää tilanteen, minun olisi pitänyt pysähtyä keskelle tietä ensimmäisen (minusta katsottuna) taakse ja odottaa, mitkä bussien suunnitelmat ovat. Oletin nimittäin niiden olevan tilausliikennettä tmv. valottomuuden vuoksi.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä bussien takavalot laitetaan olemaan myös päivävaloilla päällä.

Vilkkua tarvii käyttää, muuten ei voi kiilata pysäkiltä ajoradalle.

Vierailija
2/5 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinkin linkin:

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1073998016/Pysakilta+lahteva+…

Eli kuljettaja teki ajovirheen lähtiessään liikkeelle, minun ollessa jo bussin kyljen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita valitus liikennöitsijälle. Onhan toi pepusta, kun bussit ryysii eteen ilman suuntamerkkejä. Veikkaan, että kuski ei nähnyt sua kuolleesta kulmasta eikä välittänyt varmistua. Sitä saa olla tarkkana, kun lähtee ohittamaan bussia pysäkillä tai rekkaa motarilla.

Vierailija
4/5 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis oli väärin t: 3

Vierailija
5/5 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys tuohon AP:n tekstiin: linja-autopysäkiltä lähtevälle bussille pitää antaa tilaa. Jos bussi oli randomisti tien varressa (ei pysäkillä), sillä on väistämisvelvollisuus lähtiessään liikkeelle.

Tieliikennelaki 3 luku

26 §

Linja-auton pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen

Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä