Uskotteko että voi rakastaa montaa henkilöä samaan aikaan?
Romanttisesti, siis.
Minä pystyn, mutta en halua kuitenkaan polyamorista suhdetta. Olen tullut siihen tulokseen, että on parempi elää yksin, kuin potea suhteessa huonoa omaatuntoa siitä että rakastaa muitakin kuin omaa kumppania. Eksän kanssa erottiin muista syistä, rakastan häntä kuitenkin edelleen. Rakastan myös erästä toista ihmistä, jonka kanssa minulla olisi mahdollista päätyä parisuhteeseen. Rakastin yhtä edesmennyttä ystävääni, jolle en ikinä kertonut tunteistani. Rakastan myös erästä henkilöä menneisyydestäni, enkä tiedä meneekö se koskaan ohi, koska tunne on edelleen monen vuoden jälkeen läsnä vaikka emme ole nähneet niiden aikana kuin ohimennen.
Yksikään rakkauteni ei ole vähentänyt tunteita muita kohtaan. Olen itse sinut asian kanssa, mutta tuntuu että muut ihmiset tai yhteiskunta eivät. Siksi olen pitänyt asian omana tietonani lähes täysin. Kerran yritin yhden ystäväni kanssa puhua aiheesta, mutta hän ei ymmärtänyt miten voi rakastaa muita oman kumppanin lisäksi. Tulkitsi siis asian niin, etten oikeasti rakasta silloista kumppaniani, koska minulla on tunteita muitakin kohtaan.. Se tuntui pahalta, koska itse koin että kumppanini oli elämäni rakkaus ja rakastin häntä koko sydämestäni. Samaan aikaan kuitenkin kykenin rakastamaan muitakin ihmisiä, ja vaikka tajusin pitää asian omana tietonani, ne tunteet olivat minulle kuitenkin todellisia ja ovat edelleen.
Ajatuksia aiheesta?
Kommentit (9)
Voi rakastua. Tuskallistakin voi tämä kaipauksineen olla.Elämä on.
Jos rakastuisin toiseen, millainen rakkaudenosoitus se olisi kumppaniani kohtaan?
Tuo on ihan normaalia tunne-elämää, eikä mitään tukahdutettua polyamoriaa. Voit lakata tuntemasta itsesi erikoiseksi, ole hyvä.
Mitä tarkoitat romanttisella rakastamisella? Seksuaalisia haluja, jotka perustuvat johonkin suuresti arvostamaasi ominaisuuteen?
Rakastuminen on eksklusiivista. Jos luulee olevansa rakastunut kahteen, ei ole koskaan ollut rakastunut. Mutta rakastuminen ei kestä. Siksi voi päätyä tilanteeseen, jossa rakastaa yhtä mutta on rakastunut toiseen. Koko rakastumisen idea on se, että haluaa olla vain sen yhden kanssa, sulautua häneen. Ei voi ajatella mitään muuta kuin häntä. Sitä tunnetta ei todellakaan voi kokea kahta kohtaan yhtä aikaa.
Kyllä mä koen rakastavani useampia ihmisiä samaan aikaan. Mun on aina ollut aika vaikea luokitella rakkautta, mitä se oikein on. Tällä hetkellä rakastan syvästi miestä, jonka kanssa en koskaan tule viettämään yhteistä elämää. Sekä romattisessa että intohimoisessa mielessä. Toista miestä rakastan enemmän ystävänä, kolmatta intohimomielessä enemmänkin. Yhtä naista rakastan nykyään ystävänä, vaikka joskus olen varmaan ollut häneen ihastunut, en varmaksi osaa sanoa. Kaikki he ovat kuitenkin hyvin tärkeitä.
Uskon.