Jos teillä ois kaksi ylimääräistä sivuainekokonaisuutta maisterin tutkintoon...
...niin liittäisittekö ne nykyiseen tutkintoon vai säästäisittekö tulevaisuuden varalle? Eli sille varalle, että myöhemmin innostusitte vielä opiskelemaan toisen maisterin tutkinnon, niin teillä ois sivuaineet siihen valmiina. Tutkintoon liitettyjä opintojahan ei voi siitä enää myöhemmin irrottaa.
Toisaalta jos ei sitä toista maisterin tutkintoa koskaan suoritakaan, niin onko tyhmää esittää aina työnantajille erillinen paperi ylimääräisistä sivuaineesta tutkintopaperin lisäksi?
Kommentit (8)
Eipä ne ole koskaan kysyneet ylimääräisistä sivuaineistani enkä ole koskaan esittänyt muuta kuin CV:n. Sinne ne 5 ylimääräistä sivuainetta on listattu ja listan järjestys vaihtuu sen mukaan, mikä ko. tehtävässä voi olla olennainen.
Olen aineenopettaja, minulla on pääaineeni lisäksi neljän eri aineen opettajan pätevyys, eli neljä suoritettua sivuainekokonaisuutta. Luonnollisesti otin kaikki mukaan valmistumisvaiheessa. Sinuna tekisin samoin. Nykyään toista tutkintoa on vaikea päästä opiskelemaan, eikä rahoitusta saa.
Ei työnantajat juurikaan kysele papereita sivuaineopinnoista.
Tutkintotodistuksilla ei ole juuri mitään virkaa muuta kuin ehkä suojatuissa ammateissa kuten lääkäri, hammaslääkäri, juristi jne. Muuten aivan turha nysvätä.
Sinulle voi tulla ongelma jos tutkintorakenne muuttuu ja sivuaineesi menevät hukkaan.
Minä liitin kaikki kokonaisuudet tutkintoon. Mutta eipä ollut tarkoituskaan lukea toista tutkintoa. Enkä ole siten tutustunut aiheeseen. Eikö toiseen tutkintoon saa hyväksiluettua juttuja, jos jotain on jo suoritettuna. Ja toisaalta, jos ne nyt suoritetut sivuaineet eivät ole toisen tutkinnon perusopintoja, niin onko sillä niin väliä minkä tutkinnon todistukseen ne sivuaineet on liitetty. Laittaa sitten työhakemuksiin, että mistä todistuksesta mikäkin osaaminen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle voi tulla ongelma jos tutkintorakenne muuttuu ja sivuaineesi menevät hukkaan.
Tämä on erittäin hyvä pointti varsinkin nyt kun tutkintoja ollaan muuttamassa. Vuoden 2020 jälkeen ei (ainakaan nykytiedon mukaan) hyväksytä 10 vuotta vanhempia suorituksia mukaan.
Hyvin mahdollista myös, että tuleva työnantaja lähinnä ihmettelisi, miksi sinulla on monta erilaista paperia esitettävänä, eikä vain yhtä tutkintoa.
Tällä palstalla ei ilmeisesti ole yliopisto-opiskelijoita?