Onko mieheni alkoholisti?
Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta. Suhteemme alussa käytimme kumpikin hieman runsaammin alkoholia, myös kannabista. Itse olen kuitenkin kasvanut päihteistä ulos ja tällä hetkellä kiinnostaa enemmän elämässä ja uralla eteneminen, terveys ja perheen perustaminen. Mies käyttää edelleen paljon niin alkoholia kuin kannabista. Hän on päihteiden vaikutuksen alaisena karismaattinen ja mukava, kertoo aina parhaat jutut ja valokeila on hänessä. Hän selvin päinkin melko sutjakka ja ihmiset pääasiassa pitävät hänestä paljon. Koskaan ei ole ollut ilkeä tai agressiivinen kännissä. Päihteiden vaikutuksen alaisena hän on kuitenkin jollain tapaa noh - päihtynyt. Ei oma itsensä. Ja joka päivä on saatava. Erilaisista alkoholeista ja tötsyistä puhutaan ihallein ja leikitellen kuin lemmikeistä. Kaikki ystävämme vitsailevat hänen juomisestaan kun aina on kalja kädessä. Itsellä alkaa olla huumori vähissä. Raivostuttavaa miten hän on kääntänyt tissuttelunsa ja päihteiden käyttönsä omaksi hauskaksi, vekkuliksi piirteekseen, josta lasketaan porukalla leikkiä. Eikö normaalia elämää voi elää ja nauttia ilman alkoholia. Hän on hyvinkin positiivinen ja myönteinen persoona ja näen hänen saavuttaneen hienoja asioita viime vuosina, mutta kaikki pitäisi kokea pienessä sievässä (ja välillä kunnon kännissä). Viime vuonna sain hänet kokeilemaan kuivin oloa pari kuukautta. Hienosti onnistui ja meni, meillä meni paremmin kuin koskaan, hän oli ihana oma itsensä, läsnä. Parin kuukauden päästä, kun piti palata "satunnaiseen päihteiden käyttöön" oltiin taas joka päivä kalja kädessä. Hän ei nää tässä mitään ongelmaa kun ei ole ilkeä humalassa. Päihteet ehkä flegmatisoivat häntä pikemminkin. Hänestä hänen jokapäiväinen käyttönsä on normaalia. En tiedä mitä tehdä, rakastan häntä ja haluaisin lapsia hänen kanssaan mutta entä jos hän on tikittävä aikapommi? Olen nähnyt pari pitkälle mennyttä alkoholismia läheltä, enkä missään nimessä halua olla naimisissa lopuelämääni sellaisessa katastrofissa.
Kommentit (6)
Lyhyesti ja ytimekkäästi. On.
EI jatkoon. Ei lapsia.
Kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja, mutta täytyy sanoa, että tuo jo kuulostaa sellaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja, mutta täytyy sanoa, että tuo jo kuulostaa sellaiselta.
Juuri tätä mietinkin. Hän pystyi olemaan muutaman kuukauden ilman päihteitä, kiukuttelematta ja hyväntuulisena, tuotteliaana, itse asiassa huomattavasti toimeliaampana kuin päihtyillessään lähes joka päivä. Koki näyttäneensä tällä että hän hallitsee päihteensä ja voi olla ilman niitä kun haluaa, mutta valitsee käyttää niitä kun elämä on kivempaa niiden kanssa. Olin hyvinkin vakuuttunut kuinka muutaman kuukauden raittius näytti olevan hyvinkin helppo juttu hänelle, tietysti muutaman ensimmäisen vaikean päivän jälkeen. Sanoo että lapsen tultua vähentäisi merkittävästi, mutta nyt ei ole vielä tarvetta..
Pakene ajoissa ellet halua elää päihderiippuvaisen elämää.
Sinivalas_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä mietinkin. Hän pystyi olemaan muutaman kuukauden ilman päihteitä, kiukuttelematta ja hyväntuulisena, tuotteliaana, itse asiassa huomattavasti toimeliaampana kuin päihtyillessään lähes joka päivä. Koki näyttäneensä tällä että hän hallitsee päihteensä ja voi olla ilman niitä kun haluaa, mutta valitsee käyttää niitä kun elämä on kivempaa niiden kanssa. Olin hyvinkin vakuuttunut kuinka muutaman kuukauden raittius näytti olevan hyvinkin helppo juttu hänelle, tietysti muutaman ensimmäisen vaikean päivän jälkeen. Sanoo että lapsen tultua vähentäisi merkittävästi, mutta nyt ei ole vielä tarvetta..
Älä nyt tuota ainakaan usko! Moni alkoholisti on luvannut vähentää juomista jos tulee lapsia, mutta ei mene niin. Usein päinvastoin.
Vastasit itse kysymykseesi: joka päivä on saatava. Mitä muuta tuo on kuin päihderiippuvuutta? Sinä itse päätät haluatko puolisoksesi addiktin, mutta älä tee tuohon suhteeseen lapsia.