Mitä mieltä Vanhan Testamentin Jumalasta?
Mitä uskovat olette mieltä Vanhasta Testamentista, pitävätkö siellä kerrotut asiat paikkansa? Esim. Jumala tapatti jossain kohtaa muistaakseni kaikki poikalapset. Miten sovitatte yhteen Uuden Testamentin armon ja Vanhan Testamentin kovan ja armottoman Jumalan? Minusta tuntuu kuin lukisi kahdesta erilaisesta Jumalasta ja on vaikea ymmärtää kyseessä on sama Jumala todella...
Kommentit (74)
Ei kiva tyyppi yhtään. Onneksi tarua.
Minä uskon vain vanhaan testamenttiin. Anteeksianto vie pohjan moraalilta.
VT Jumala on kova jätkä. Kaikki tottelee häntä - ja jos ei tottele, niin tapetaan. Hurja mies Taivahasta.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sääntöjä. Ei armoa.
Se on ihan oikein.
Setsh on suuri syntinen maailmassa, kuten juuri tuolla kerroin. Han on viattoman tappaja, ja muutenkin syntinen.
Han heitti viattoman Sjir:n ("osiriksen") maahan.
Mutta. Han tekee parannuksen. Siksi han on suuri. Han on niin suuri, etta maa jarisee.
Jos et kunnioita sita suuruutta, elama pitaa ottaa pois.
JOS HAN (SETSH) EI ELA, NIIN SINAKAAN ET ELA. Se on pyramiiditekstista.
Egyptilaiset unohtivat suuren jumaluutensa. Setsh hakattiin pois temppelien seinasta, mutta sen jalkeen temppelit havaistiin lopullisesti. Ei tietysti aivan, ja loputa myos pain vastoin syysta, etta mina tata kirjoitan.
Mutta pyramiditeksti sanoo: Jos Setsh ei ela, niin sinakaan et ela!
Ja han elaa. Minulle.
Sinusta en ole varma.
jmnjmnt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sääntöjä. Ei armoa.
Se on ihan oikein.
Setsh on suuri syntinen maailmassa, kuten juuri tuolla kerroin. Han on viattoman tappaja, ja muutenkin syntinen.
Han heitti viattoman Sjir:n ("osiriksen") maahan.
Mutta. Han tekee parannuksen. Siksi han on suuri. Han on niin suuri, etta maa jarisee.
Jos et kunnioita sita suuruutta, elama pitaa ottaa pois.
JOS HAN (SETSH) EI ELA, NIIN SINAKAAN ET ELA. Se on pyramiiditekstista.
Egyptilaiset unohtivat suuren jumaluutensa. Setsh hakattiin pois temppelien seinasta, mutta sen jalkeen temppelit havaistiin lopullisesti. Ei tietysti aivan, ja loputa myos pain vastoin syysta, etta mina tata kirjoitan.
Mutta pyramiditeksti sanoo: Jos Setsh ei ela, niin sinakaan et ela!
Ja han elaa. Minulle.
Sinusta en ole varma.
Ja silti Sjir (osiris), joka ei kosta katuvalle syntiselle on viela suurempi. Setsh on maassa taman suuruuden edessa.
(Seb on myos jumaluus. Maa)
Synnintunto.
Vastaan viela Jahvelle.
Et liene yhtikas mitaan.
Muutamia kuukausia sitten annoin Lahjan Sjir:lle (jota minun korvissani pakanat kutsuvat joksikin pakana-"osirikseksi")
Niin. Kuten minulla on tapana, annoi lahjan hanelle: Vahapatoiselta vaikuttavan. Pikkuriikkisen palan kinkusta, jonka muun laitoin omaan suuhuni. Ehka rukoukseni kuultiin:
Minulle tuli kuin vastaus hanelta. Potsit juoksevat kylla iloisina vihrealla niitylla ja aika tiheassa metsassa. Jumalien ja -tarien toisessa maailmassa............ Mutta niilla on liian kurjat olot ja elama taalla.................
Wsjir on siita hyvin tietoinen. Ja asian osaiset tulevat sen asian eteen aikanaan.
jmnjmnt kirjoitti:
Vastaan viela Jahvelle.
Et liene yhtikas mitaan.
Muutamia kuukausia sitten annoin Lahjan Sjir:lle (jota minun korvissani pakanat kutsuvat joksikin pakana-"osirikseksi")
Niin. Kuten minulla on tapana, annoi lahjan hanelle: Vahapatoiselta vaikuttavan. Pikkuriikkisen palan kinkusta, jonka muun laitoin omaan suuhuni. Ehka rukoukseni kuultiin:
Minulle tuli kuin vastaus hanelta. Potsit juoksevat kylla iloisina vihrealla niitylla ja aika tiheassa metsassa. Jumalien ja -tarien toisessa maailmassa............ Mutta niilla on liian kurjat olot ja elama taalla.................
Wsjir on siita hyvin tietoinen. Ja asian osaiset tulevat sen asian eteen aikanaan.
Vastaus on toki muillekkin, ei ainosataan jahvelle..........
jmnjmnt kirjoitti:
jmnjmnt kirjoitti:
Vastaan viela Jahvelle.
Et liene yhtikas mitaan.
Vastaus on toki muillekkin, ei ainosataan jahvelle..........
Sielu, menee jumalan luokse. Sielu: nimelta B-a, joka on ikunen kuin K-a. Se on eri asia, kuin minun "fyysinen" sisaltoni ja sen kuori.
Ja suojelkoon NTR jokaista, joka ottaa hyvan sanoman vastaan. Tama liittyy vanhan testamentin jumalaan siten, etta samoja aikoja ja seutuja:
Pyramiditeksti:
Ei ole olemassa jumaluutta; tahtea ilman ystavaa.
Mina olen sinun ystavasi.
Katso minua kuin tahtea.
Nae minussa heidat kaksi, he ovat: Hor and Setsh.
Etta puhdistaisit* Hor:n silman hanelle ja poistaisit hanen haavansa.
Etta ottaisit Setsh:n kivekset hanelle ja havittaisit hanen vikansa .
Tama on syntynyt sinulle.
Tuo vastasyntynyt on sinulle annettu.
Hor on syntynyt nimessa jossa maa jarisee ja taivas vapisee.
Tassa ei ole vikaa,tuossa ei ole haavaa, ja sama kaantaen.
Sina olet syntynyt, Hor, Sjir:lle, mutta sinusta on tullut suurempi kuin han**.
Sina olet syntynyt, Sesh, Seb:lle, mutta sinusta on tullut suurempi kuin han.
Yksikaan jumalan siemen ei katoa.
Sina, hanen omansa et katoa.
*kirjaimellisesti sylkisit; puhdistaisit syljella
**Kun ihminen, kuten on velvollisuus, yksikin kerrallaan ottaa jumaluuden vastaan, itseensa, han tulee suureksi. Vanhemmat ovat ylpeita lapsesta, joka on kasvanut heitakin suuremmaksi.
(Setsh on viattoman Sjir:n ("osiriksen") syntinen tappaja, mutta han on syntynyt uudelleen viattomuuteen han saa kiveksensa takaisin antaessaan Katuen itsensa auringolle.
Hor on syntinen kostaja, joka kostaessaan Setsh:lle menettaa silmansa, mutta han on syntynyt uudelleen viattomuuteen, antaessaan silmansa isalleen, Sjir:lle. Han saa silmansa takaisin)
jmnjmnt
Lupasin kirjoittaa tahan sielusta, Mooses ja kumppanit siis ottivat hengilta karitsoita, ja sivelivat niiden verta ovenpieleen, etta omat lapset saastyisivat, ja egyptilaisten poikalapset kuolisivat. Nyt tuleekin eteen kysymys, onko elaimella sielu? Mikali siis elaimella ei ole sielua, Lahjoittivat Mooses ja muut sankarit todellakin joukon karitsoita kuolemalle, etta heidan lapsillaan taas puolestaan olisi elama.........
Vaikka itse en edes usko mitaan lasten kuolemaa tapahtuneen, niin siita huolimatta tuollainen kuolemalle lahjoittaminen on ilman muuta minulle tavaton synti ja hirvittava rikos.
No niin. Itse asiassa minulla on aavistus, etta juutalaiset saattoivat uskoa elaimen sielun olemassaoloon. Se ei silti auta, Raamattu ei minua silti muuten vakuuta.
Ja joka tapauksessa.
Minulle jokaisella elaimella on sielu, ja jokainen elain ja elama menee kohti ikuisuutta kuten ihminenkin. Siksi ne karitsat jotka nuo mainitut ottivat hengilta ovat varmastikin "Jumalan" luona, mutta han "Jumala", hanen nimensa on -Ntr- Ei suinkaan Jahve, Herra sebaot tai Allah. Tai jokin ateistisen filosof-ian luoma kasite voittamattomasta; peruuttamattomasta asiasta ihmisten keskuudessa. Kaikki hyva jumaluuus on hanesta lahtoisin, aivan kuten olen noista teksteista kertonut jo aikaisemmin.... Hanen moraalinsa menee 8-0 ylitse noista mainituista. Ja jattaa ne kaarmeen molinaksi, jota ne tosiaan ovatkin.
Kahdeksan onkin taydellisyyden luku, ilmentyma niissa kirjoituksissa, joista olen kertonut!!
Ntr minua suojelkoon kun taman kerroin.