Outo vatsakipu?
Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia?
Mulla viikon jo kestänyt oudot ja välillä kivuliaat vatsakivut aina ruokailun jälkeen heti.
Viime La söin ison satsin grilliruokia ja olin kipujen takia 3h sikiöasennossa sängyllä.
Aina koskee aamiaisen, lounaan tai välipalan jälkeen ja vatsassa "pulppuaa" paljon.
Ruoka-aineilla ei niin väliä, sama homma aina.
Kävin lääkärissä ja ylävatsan painelu oli vähän kivuliasta mutta ei paljoa. Tuntuu myös että se olisi vähän turvoksissa ja pingottunut.
Keuhkokuva otettiin ja veriarvot (verenkuva, maksa, sappi jne). Kaikki olivat ok.
Lääkäri kirjoitti somac 40mg jota syönyt 2pv. Vähän helpottaa kivut mutta vielä tulee välillä niitä.
Ilmavaivoja on kans vähän.
Perus vatsapöpöstä tuskin kyse koska 8päivää jo jatkunut tämä 😢
Kommentit (11)
Mulla on laktoositon ruokavalio koska on lak-intor.
Leipää syön sen 3palaa ruisleipää per pv ja ikinä ei ole ollut vaivoja siitä..
Ruokavalio ja annoskoot voi aiheuttaa vatsakipuja. Laita nämä asiat kuntoon, niin pitäisi helpottaa.
Mulla oli samoja oireita. Sitten tulikin mahalaukun tulehdus ja verenmyrkytys. Oli hengenlähtö lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian isoja annoksia.
Ja vääränlaista ruokaa, joka mahdollistaa sen ylensyömisen.
Syön terveellisesti ja annoskoot on kohtalaisia, ei liian isoja.
Pyrin aina syömään 1/3 osan proteiinia, 1/3 osan hiilaria ja 1/3 osan kasvista ja saldee.
XxxXXXmies kirjoitti:
Pyrin aina syömään 1/3 osan proteiinia, 1/3 osan hiilaria ja 1/3 osan kasvista ja saldee.
Jos noista saat vatsaoireita, niin onko se terveellistä? Muuta jotain.
XxxXXXmies kirjoitti:
Saldee.... 🤣🥗
XxxXXXmies kirjoitti:
Rasva siis puuttuu, se tärkein ravinto.
Suosittelen tuota mitä vastaaja #1 sanoi. Jätät pois paljon ilmavaivoja aiheuttavat ruoat ja testaat yksitellen, mikä aiheuttaa oireita.
Mulla on niin sanottu stressivatsa, joka muistuttaa vähän IBS:sää (googleta Foodmap). Keliakia ja laktoosi-intorelanssi testattiin joskus ja ne oli molemmat negat. Ne kannattaa silti tarkistaa. :)
Jätä hetkeksi leipä pois ruokavaliosta, etenkin tuoreet hiiva- ja ruisleivät. Jos on pakko syödä jotain viljaa niin kaura ja riisi on suhteellisen vatsaystävällisiä.
Jos syöt paljon Buranaa (ibuprofeiini, myös kauppanimi Ibuxin) tai muita tulehduskipulääkkeitä (koksibit, aspiriini) niin kokeile korvata ne jollain muulla esim. Panadolilla (parasetamoli) tai pyydät lääkäriltä reseptin vatsaystävällisiin kipulääkkeisiin. Mulle ilmavaivoihin on auttanut Cuplaton.
Mulla itellä kaikkein eniten vatsavaivoja aiheuttavat vihreä omena, suklaa, tuore ruisleipä, tietyt lisäaineet (kaliumsorbaatti ja natriumbensoaatti).
Mulla käy usein niin, että stressi + huono rasvainen/hiilaripitoinen/sokeripitoinen ruoka + kipulääkkeiden kittaaminen aiheuttaa semmosen kahden viikon kurlauksen vatsassa, joka johtaa ummetus/ripuli kierteeseen.
Koita nyt kuitenkin yks kerrallaan jättää ruokavaliosta eväitä pois... Itse alottaisin helposti turvotusta aiheuttavista ruoka-aineista, esim. leipä ja muut hiilarit, kaalit jne tai maitotuotteista.
Voisko olla laktoosivaivaa tai keliakiaa? Syömisiinhän tuo jotenkin liittyy, se lie selvää.