Koiranpäivän kunniaksi: Kysy koirien parissa työskentelevältä
Tänään 24.4. on koiranpäivä. Toimin koirien parissa päivittäin ja vastaan tämän illan aikana kysymyksiin (koulutus, käyttäytyminen jne), jos niitä palstalta löytyy.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Miten reagoida koiraan, joka yrittää käydä kissan kimppuun?
Hyvin vaikea sanoa ilman tarkempia tietoja. Missä tilanteissa koira yrittää kissan kimppuun? Onko kissa ja koira ns. samaa laumaa? Yrittääkö koira oikeasti kissan kimppuun vai ärhenteleekö vain?
Kissan juostessa monella koiralla syttyy ns. "metsästysvietti" ja sen takia koira voi jahdata kissaa. Toiset koirat eivät osaa tulkita kissan elekieltä ja epävarmuutensa takia räyhäävät ja yrittävät ehkä näykkiä kissoja. Osaatko kuvailla miten tai miksi koira yrittää kissan kimppuun?
-AP
Lähdetkö aina innoissasi töihin, pidätkö koirista lajina enemmän kuin ihmisistä?
Tekeekö pahaa katsoa päivästä toiseen jalostuksen mukanaan tuomia ongelmia?
Kuinka yleistä se on kokemuksesi mukaan, että ihmiset hankkivat sellaisen koirarodun, joka ei heille soveltuisi alkuunkaan? Lähipiirissäni on onneksi vain fiksuja ja omat rajansa tunnistavia koiranomistajia mutta olen kuullut kyllä näitä "bordercollie yksin yksiössä" tai "pitbull sekakäyttäjillä" -tyylin tarinoita.
Oletko suorittanut jonkin alan tutkinnon? Itsekin opiskelen parhaillaan kouluttajaksi, mutta enemmän harrastuneisuuttani, tuskin koskaan jaksan tai haluan tehdä tätä työkseni. Teetkö muuta työtä lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Lähdetkö aina innoissasi töihin, pidätkö koirista lajina enemmän kuin ihmisistä?
Ihan aina en lähde innoissani töihin, mutta töihin asti päästyäni tajuan, miten onnellinen olen saadessani tehdä tätä työkseni. Ja kyllä, tietyllä tavalla pidän koirista enemmän kuin ihmisistä. Olen joskus nauranut, että jos saisin ulkoistettua omistajat työstäni niin olisin onnellinen. Mutta rehellisesti sanottuna parasta on katsoa, miten voin auttaa koiria ja niiden omistajia ymmärtämään toisiaan paremmin.
-AP
Eipä ole oikeastaan kysyttävää, mutta näitä eri ammattilaisten kysy-ketjuja on kyllä aina mielenkiintoista seurata! Kiitos että jaksatte käyttää aikaanne, te väsymättömät puurtajat : )
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö pahaa katsoa päivästä toiseen jalostuksen mukanaan tuomia ongelmia?
Jalostuksessa on suuria ongelmia, sitä ei voi kiistää. Silti kallistun enemmän jalostuksen puolelle kuin vapaaseen pentujen teettämiseen. Jalostetun koiran kohdalla perehtynyt ostaja tietää yleensä riskit: Mitä käytösongelmia ja/tai sairauksia suvusta löytyy? Ostaja tietää myös, onko koira potentiaalinen paimenkoira/metsästyskoira/harrastuskoira?
Mutta tiettyjen rotujen kohdalla jalostus on mennyt aivan liian pitkälle. Lisäksi monen rodun kohdalla jalostus on menossa aivan väärään suuntaan. Joten kyllä, välillä tekee oikeasti pahaa katsoa tiettyjä koirarotuja ja taiteilla oman moraalin ja ammattietiikan välillä siinä, mitä omistajille voi sanoa ja miten nätisti.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä se on kokemuksesi mukaan, että ihmiset hankkivat sellaisen koirarodun, joka ei heille soveltuisi alkuunkaan? Lähipiirissäni on onneksi vain fiksuja ja omat rajansa tunnistavia koiranomistajia mutta olen kuullut kyllä näitä "bordercollie yksin yksiössä" tai "pitbull sekakäyttäjillä" -tyylin tarinoita.
Olen oikeasti yllättynyt siitä, miten hyvin ihmiset harkitsevat koiran ottamista. Toisaalta kyseessä saattaa olla ns. otosharha; tapaan ihmisiä, jotka käyvät koulutuksissa ja huolehtivat lemmikkinsä terveydestä sekä hyvinvoinnista. Näitä "pitbull sekakäyttäjillä" ihmisiä on varmasti, heitä ei vain tule kohdattua ammatillisesti.
-AP
Elääkö koira pelkillä nappuloilla? Jotkut tuntuvat antavan pelkästään niitä koiralleen. Itse antaisin edes joskus lihapitoista märkäruokaakin.
Miksi koiran pierut haisee niin pahalle?
Onko sinulla suosikkikoirarotua? Jos, niin miksi juuri se rotu?
Vierailija kirjoitti:
Oletko suorittanut jonkin alan tutkinnon? Itsekin opiskelen parhaillaan kouluttajaksi, mutta enemmän harrastuneisuuttani, tuskin koskaan jaksan tai haluan tehdä tätä työkseni. Teetkö muuta työtä lisäksi?
Olen tehnyt alan töitä vuosia, tällä hetkellä olen juuri suorittamassa tutkintoa. Varsinainen koulutukseni on yliopistosta aivan eri alalta, jolla myös työskentelen osa-aikaisesti.
-AP
Näkisitkö että koiranlihan syöminen yleistyy Suomessa lähiaikoina?
Miksi koirat paskantaa kaikki kadut ja polut täyteen inhottavaa paskaa?
Miksi naapurien rakit räksyttää ja ulvoo klo.6.00 eteenpäin joka aamu paitsi keskiviikkoisin?
Millä koiranpaska lähtee kengänpohjasta irti?
Voisiko koirien peräaukkoon laittaa putken joka johdettaisiin koiran suuhun takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Elääkö koira pelkillä nappuloilla? Jotkut tuntuvat antavan pelkästään niitä koiralleen. Itse antaisin edes joskus lihapitoista märkäruokaakin.
Kyllä koira elää pelkillä nappuloillakin. Koirien ruokinta on intohimoista puuhaa ja sen parista löytyy useita koulukuntia. Jotkun ihmiset nakkaa nappuloita kuppiin, eikä ajattele asiaa sen kummemmin. Toiset vannoo raa'an nimeen, eivätkä voisi kuvitellakaan syöttävänsä nappuloita. Kuivaruoka on periaatteessa suunniteltu niin, että koira saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet siitä. Itse olen kuitenkin vannoutunut sekakäyttäjä mitä tulee koiran ruokintaan. Tarjolla on siis aina kuivaruokaa, ja lisäksi lihoja/luita/öljyjä/jne.
-AP
Miten reagoida koiraan, joka yrittää käydä kissan kimppuun?