Bank Norwegian myönsi 10 000 e lainan, jossa nimellinen vuosikorko on 12,99 % ja todellinen 15,6 %
Onko tämä roskalaina? En ymmärrä näistä oikein mitään, mutta kallishan tuo on, kun alkuvaiheen lyhennyksissä koron + tilinhoidon osuus 103 e.
Otin kolmen vuoden takaisinmaksuohjelmalla, mutta aion maksaa pois vuodessa (tai jopa nopeammin).
Minulla ei ole muuta lainaa kuin asuntolaina, jota jäljellä on n. 100 000. Vuoden kuluttua valmistuvan putkiremontin kustannus tulee olemaan n. 30 000 euroa.
Tulot hyvät, netto n. 3000 e/kk.
Oma pankki ei myöntänyt remonttilainaa tuon tulevan putkiremontin vuoksi, koska se vähentää asunnon vakuusarvoa, mutta minä en tässä murhissa halua enää asua ja sen pintaremontointi on edullisempaa putkiremontin yhteydessä kuin sen jälkeen. Vaikka kulutusluoton korkojen osuus tietysti tasaa tuota ”edullisuutta”, mutta joka tapauksessa minulle aika ja vaiva on myös rahaa eli tulee tässä yhdessä rytäkässä tehtynä kuitenkin edukkaammaksi kuin teettää jälkikäteen omavalintaisilla urakoitsijoilla.
Mie nyt kuitenkin mietin, että onko tuo vuosikorko aivan posketon?
Kommentit (39)
No joka tapauksessa kannattaa ottaa lyhennysvapaata ihan samantien, niin saa ainakin tuon järjettömän kalliin lainan maksettua nopeammin.
Itsellä on reilu sata tonnia asuntolainaa jäljellä, ja olen ottanut neljän vuoden lyhennysvapaan kun korko on vain 0.4%. Saan säästettyä rahaa isompaan peruskorjaukseen, nyt on 65 000 euroa jo jemmassa ja remppa alkaa kun olen saanut säästettyä sen verran mitä asuntolainaa on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Norski on hyvä, otin sieltä joskus 20000e vakuudetonta, enkä ole tänä päivänäkään maksanut takaisin, enkä maksa. Antaa vanhentua omineen. :)
Täällä sama. Muutettiin ulkomaille ja otettiin pikavipit ja häippästiin. Mies sai siirron ulkomaille ja itse jäin kotiäidiksi. Kiitti norski rahasta ja muut huijarifirmat.
No jo on ihme pankki. Itse sain op:sta rahaa niin keittiöremonttiin kuin putkiremonttiin, koska heidän mukaansa vakuusarvo nousee tai vähintään pysyy ennallaan noiden jälkeen. Ilmeisesti pankkisi mielestä on parempi, että putkiremonttia ei koskaan tehdä?
Vierailija kirjoitti:
No jo on ihme pankki. Itse sain op:sta rahaa niin keittiöremonttiin kuin putkiremonttiin, koska heidän mukaansa vakuusarvo nousee tai vähintään pysyy ennallaan noiden jälkeen. Ilmeisesti pankkisi mielestä on parempi, että putkiremonttia ei koskaan tehdä?
asuu varmaan muuttotappiopaikkakunnalla purkukuntoisessa murjussa. Siksi pankki ei halua työnnättää yhtään lisää rahaa tähän unelmaprojektiin.
Onko ap jotenkin vajaa vai miksi ottaa noin kovalla korolla lainan? Itse tarvitsin 10 000€ lainaa, otin s-pankilta 30 000€ lainaa 5 vuoden maksuajalla. Sain vuosikoroksi 5,6%. Olisi ollut suunnilleen sama kuin ap:lla jos olisin ottanut vain 10 000€. Maksoin heti lainan saatuani 20 000€ pois ja lopun lainan vuodessa pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap jotenkin vajaa vai miksi ottaa noin kovalla korolla lainan? Itse tarvitsin 10 000€ lainaa, otin s-pankilta 30 000€ lainaa 5 vuoden maksuajalla. Sain vuosikoroksi 5,6%. Olisi ollut suunnilleen sama kuin ap:lla jos olisin ottanut vain 10 000€. Maksoin heti lainan saatuani 20 000€ pois ja lopun lainan vuodessa pois.
Ja tämä siis vakuudeton laina, jonka saa jos joku työpaikka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korko on korkea, kun pankit antavat kulutusluottolaina 5,5 prosentin korolla.
Mutta eivät vakuudetonta. Vakuudettomat ovat "oikeissa" pankeissakin 8-10% luokkaa.
Minulla on vakuudeton 5,5 korolla kuukausikulu 2,80 e/kk.
Meillä on kans joskus 3vuotta sitten laina otettu joltain ihme T.. Bankilta ja tuollainen joku oli lainan korko elikä se olikin 400 % ja 5000 tontun laina ei lyhene pirullakaan, joka kuu maksussa yli 100eur ja lainaa joku 3900 vielä...... Eli älä OTA
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kauniista sanoistasi
Olen minä sillä tavalla vajaa, etten ole pahemmin lainoja mistään vippaillut. Asunto on Espoossa, mutta pankki (mikä menee tämän pelleilyn myötä vaihtoon) määrittelee vakuusarvoksi 70 % heidän katsomastaan asunnon nykyarvosta, mikä vähenee heidän mielestään, kun siihen kohdistuu lisälainaa. Joten tämä on heille nyt niin suuri riski, etteivät voi millään venyä. Uskomatonta sinänsä, koska lainanhoidossa ei ole koskaan mitään ryppyä ollut, vaan päinvastoin olen tykittänyt sitä enemmän kuin olis kuulunut. Lisäksi olin maksamassa remonttilainan pois ennen putkiremontin maksuun lankeamista, mutta omapa on tappionsa – minä siirrän asiakkuuteni parempaan pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korko on korkea, kun pankit antavat kulutusluottolaina 5,5 prosentin korolla.
Mutta eivät vakuudetonta. Vakuudettomat ovat "oikeissa" pankeissakin 8-10% luokkaa.
Minulla on vakuudeton 5,5 korolla kuukausikulu 2,80 e/kk.
Missä pankissa?
Moro kaikille. Otin s-lainaa 20 tonttua ja maksoin siitä heti 10 tonttua pois. Nyt todellinen vuosikorko on n. 8 %
T:ap
Luottokorttitasoa, eli on todella kallis.
Nyt jäi kyllä epäselväksi miksi lainan otit.
Mulla on visakortissa tuollainen korko... ihan posketon. Eikö pankista saa jotain joustotiliä tai vakuudetonta lainaa halvemmalla?
Ttyyt kirjoitti:
Kysele eri pankeista kulutusluotoista, niissä korko huitelee jossain 8% paikkeilla. Sitä saa usein aika helposti jos on vakaat tulot.
Ei todellakaan huitele. Vakuudettomien luottojen korko tänä päivänä on siinä 14-16% haarukassa. Jos on vakuuksia, niin sitten voi päästä tuohon kasin pintaan. Useasta pankista tarkastettu alkukuusta, velaton, vakaatuloinen 4ke/kk netto hakijana.
Sitä on otettava mitä saa; Onko kiinteä korko vai euribor + 12,99%? Vakuudellista lainaa saat varmasti halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kans joskus 3vuotta sitten laina otettu joltain ihme T.. Bankilta ja tuollainen joku oli lainan korko elikä se olikin 400 % ja 5000 tontun laina ei lyhene pirullakaan, joka kuu maksussa yli 100eur ja lainaa joku 3900 vielä...... Eli älä OTA
No se on omaa tyhmyyttä jos ei lue lainaehtoja. Yleensä lainaa otettaessa saa sen maksuohjelman sekä arvioidut maksettavien korkojen ja lyhennysten määrän.
Vierailija kirjoitti:
Moi, minulla oli myös bank norwegian laina poskettoman suurella korolla. <p><a href="https://paraslaina.com/">https://paraslaina.com/</a></p> sivustolta löysin onneksi paremman lainan, jossa huomattavasti matalampi korko.
Jaha, tää oli maksettu mainos vanhaan ketjuun...
Asuntolainasi on varmasti vain pari prosenttia, joten jos sulla on sen takaisinmaksuun joustovaraa, se on ehdottomasti halvinta lainarahaa...