Mikä olisi mielestäsi sopiva rahasumma häälahjaksi sisarelle?
Siskoni (3-kymppinen) menee alkukesästä naimisiin ja toivovat häälahjaksi rahaa häämatkaa varten. Mikähän olisi sopiva summa? Meitä on perheessä minä, mieheni ja meidän kaksi kouluikäistä lasta. Käydään töissä, minä olen pienituloinen ja mies keskituloinen. Mitään tavaraa eivät halua vaan nimenomaan rahaa.
Kommentit (38)
Musta voi ihan hyvin ajatella, että jos ostaisin lahjan niin panisin siihen x euroa. Ja sitten vain antaa just sen summan rahana eikä osta sitä esinettä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 50 e, jopa 40 e on ihan hyvä. Ei häiden ole tarkoitus olla rahankeruujuhlat. Jos haluaa häät ja häämatkan niin myös säästää sitä varten itse rahat tai sitten pitää tee se itse -häät ja tekee vaatimattoman häämatkan. Suorastaan v*tuttaa ja kuvottaa rahankerjuun maku, joka joistain juhlakutsuista tulee ja ihan jo periaatteesta antaisin kohtuullisen tai niukan rahalahjan, jos raha on ainut vaihtoehto, koska en ole kenenkään aikuisen ihmisen elättäjä. Panostaisin kauniiseen korttiin, iloisen tunnelman luontiin juhlissa ja sydämelliseen onnentoivotukseen halauksen kera.
No näkökulma se on sekin.
Oma näkökulma on, että jos raha menee häämatkakassaan niin haluaisin tietenkin, että sisareni saa lahjakseen unelmiensa matkan ja tuolloin laitan mieluusti enemmänkin. Tavaralahjaan tai muuhun yleiseen rahalahjaan olen vähän nihkeämpi laittamaan, kun rahan käyttäminen tuntuu vähän turhalta tuolloin, kun ei voi tietää onko tavara mieluisaa ja meneekö raha häiden maksamiseen vai mihin (mielestäni kukin maksaa juhlansa itse).
20 e. Miksi minun pitäisi kustantaa siskoni matka?
Vierailija kirjoitti:
Koska se matka on se häälahja.
Hassua miten joillakin on niin jyrkkiä mielipiteitä asiasta ja otetaan. asia niin henkilökohtaisesti. Minun mielestäni tämä on erittäin nopeasti yleistyvä tapa, että pyydetään mieluummin rahaa kokemuksiin/matkoihin, kuin väkisin niitä perinteisiä materia-lahjoja. Itsekkään en todellakaan kaipaisi mitään tavaraa, kun haluaa minimoida tavaran määrää jo entuudestaan. Itsellä on tärkeää, että kaikki tavara mitä kodissa on, on oikeasti käytössä olevaa tai niin rakasta että se ansaitsee paikan kodissa. Kaikki muu on turhaa, haluan nauttia elämästäni rakkaiden kanssa ja luoda hyviä muistoja. Miksi siis pitää väkisin tehdä ongelman siitä, että kaikki eivät halua tavaralahjaa? Siksikö että silloin ei voi mennä ostamaan loppuunmyynnistä jotain turhaa tavaraa halvalla ja puhtaalla omallatunnolla ryystää baari tyhjäksi häissä kun näki vain sen vaivan lahjan ostoon ylipäätään? En vain ymmärrä.
Mutta asiaan! Mielestäni antaa sellaisen rahalahjan mihin voi itse olla tyytyväinen omien kyvykkyyksien mukaan. Jos on juuri köyhä opiskelija eikä varaa, antaisin pienen rahasumman (20-40e) ja sitten esimerkiksi kortin jossa vaikka lupaisi lastenhoitoaikaa tai vaikka apua talkootöihin jos on jt tulossa, tai muuta vastaavaa palvelusta joka ei ole rahaa mutta arvostetaan ja ymmärretään varmasti. Itse olen opiskelija ja puoliso töissä (ei lapsia), aika pienellä mennään mutta antaisin sisarukselle 100e-150e ja varmaankin itse tehdyn kortin johon kirjoittaisin esimerkiksi jonkun kivan muiston ja onnen toivotuksen.
Ei minulla ainakaan ole mitään halua olla kustantamassa siskolleni (tai kenellekään muullekaan) mitään "unelmiensa matkaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi minun pitäisi ostaa heille/hänelle häälahja? Jos ei ylimääräistä rahaa ole, niin ei sitä kyllä tuollaisen vuoksi viitsi alkaa lainaa tekemään. Vaikka olisi kuinka kiva sisko.
Riippuu mun mielestä omista tuloista. Itse annoin työttömänä ollessa 50€, nyt kun oon töissä, antasin 100€.
Antaisin 100 e, enempään ei kertakaikkiaan ole varaa, ja tuokin tietäisi omalle perheelle pientä säästökuuria esim. ruuassa. Mua kans tympii nämä rahankerjuut, olipa kyse hää- ylioppilas- tai muusta juhlasta. Meillä oli lahjalista, josta kerroin muutaman toiveen jokaiselle kysyjälle, toiveet olivat arvoltaan 20-100 e ja tilinumeron annoin parille, jotka sitä kysyivät. Ei olisi tullut mieleenkään kerjätä mitään, enkä katsonut minkä hintaisia kenenkin antamat lahjat olivat. Ei kai häitä siksi järjestetä, että saataisiin rahaa ja tavaraa? No, meidän häistä onkin jo aikaa ja silloin oli eri tavat, ei oltu niin vaativia ja laskelmoivia. Toki ei hääjuhlatkaan olleet niin övereitä kuin monesti nykyään.
Rahalahjatoiveen voi toteuttaa myös tyylillä. Olin eräissä häissä jossa kerrottiin että haave on lähteä matkalle ja niinpä raha olisi mieluinen lahja. Lisäksi mainittiin että paikalla on lipas tms. johon voi jättää sellaiset lahjat erikseen ilman korttia.
Minusta oli fiksusti tehty, ei synny vertailua vieraidenkaan kesken kun shekit tai setelit eivät roiku korttien väleissä ja pysyvät varmemmin tallessa - kunhan luottaa ettei kukaan lähde sen lippaan kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi minun pitäisi ostaa heille/hänelle häälahja? Jos ei ylimääräistä rahaa ole, niin ei sitä kyllä tuollaisen vuoksi viitsi alkaa lainaa tekemään. Vaikka olisi kuinka kiva sisko.
Yleensä kutsu tulee sen verran etukäteen, että ehtii jonkun verran lahjaan säästää.
Olen itse ensi kesänä menossa naimisiin. Mieheni ehdotti että pyytäisimme lahjaksi vain rahaa, mutta minusta kuulosta hieman epäkohteliaalta. Siinä asettaa vieraan helposti kiusalliseen asemaan, tunteeseen että tarkkaillaan antaako tarpeeksi. Antaa parista helposti ahneen kuvan, jos ei ole toteutettu tyylillä.
Tärkeintä ei ole se määrä, vaan asenne jolla lahja annetaan. En ymmärrä miksi edes osallistuu toisten suureen päivään, jos asenne on kovin kitkerän oloinen. Täälläkin osalla porukasta on hyvin inhottava asenne. Miettikää haluaisitteko omiin häihinne samalla asenteella varustettuja vieraita?
Itse omalta siskoltani arvostan eniten kaikkea käytännön apua ja suuressa päivässä mukana elämistä. Arvostan sitä todella paljon, ei ole perheessäni mitenkään itsestäänselvyys että iloitaan toisen puolesta.
Itse annoin siskolle 100 euroa, kavereille 50-100 euroa riippuen miten läheisiä olemme. Anna sen verran, mitä pystyt antamaan ilolla. Älä anna liikaa, jos se aiheuttaa sinussa katkeruutta tms. Voit antaa silti tavaraa, vaikka toive oli raha, eikä pakko ole antaa yhtään mitään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi minun pitäisi ostaa heille/hänelle häälahja?
Tylyä meininkiä. :D Miksi ylipäätään menette häihin? Kohteliaisuudesta? Syömään?
Noin 50 - 300.
50 luokkaa oikeassa elämässä aika moni antaa. 300 on jo luksussumma mutta oikein läheiselle sisaruksella voisi varoissaan oleva sisko antaa jopa niinkin paljon.
Antaisin 200 e, teitä on kuitenkin kaksi työssäkäyvää aikuista ja sisko on lähisukulainen.
Pitääkö vieraiden kustantaa häämatka kokonaan? Jos ei mitään tiettyä summaakaan ole pyydetty, antaisin mitä lompakko antaa myöden. Järkevämpi olisi, että hääpari kustantaa oman matkansa ja hääväeltä saatu raha käytetään lomalla saadun määrän mukaan esim. hierontaan, kanoottiretkiin, helikopterilentoon yms. minne nyt ovat menossakaan.
Onneksi itse menin vain maistraatissa naimisiin enkä edes odottanut mitään lahjoja.