Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä/miten opit hoitamaan vauvaa?

Vierailija
22.04.2019 |

Kun sait esikoisen, mistä opit kuinka vauvaa hoidetaan ja miten toimitaan lapsen kanssa?

Itse opettelin YouTuben vaipanvaihtovideolla vaihtamaan vaipat.

Luin kerran kuukaudessa tekstin vauvan kehityksestä, tyyliin " Vauva 4kk ".

Aina jos tuli jokin tenkkapoo, googletin ohjeita. Mm. Pampersin ja Mannerheimin lastensuojeluliiton sivut tulivat tutuiksi.

Neuvolassa kysyin pari kysymystä, en enää muista mistä. Sieltä sain myös kysymättä neuvoja.

Lapseen tutustumalla opin soveltamaan ohjeita. Jos jokin ei täsmännyt ohjeeseen, luin keskustelufoorumeilta muiden kokemuksia. Kertaakaan ei lapseni osoittautunut uniikiksi lumihiutaleeksi vaan aina löytyi kohtalotovereita.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla esikoisellani harjoittelin. Ei ollut silloin nettiä eikä kavereilla lapsia. Neuvoja hain kirjoista, neuvolan esitteistä ja kyselemällä sukulaisilta ja neuvolasta.

Esikoinen oli ensimmäinen vauva johon edes koskin, kummasti sitä vaan kaikki sujui, välillä hyvin ja välillä huonommin.

Vierailija
2/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut hajuakaan vauvanhoidosta kun esikoisen sain. Sen tiesin, että kun ei tee oman äidin neuvojen mukaan, niin hyvä tulee.

Oltiin viikko sairaalassa synnytyksen jälkeen ja sen ajan käytin tehokkaasti opetteluun. Kyselin kaiken mahdollisen ammattilaisilta. Huokasivat varmaan helpotuksesta kun meidät vihdoin saatiin kotiutettua.

Kotioloissa pärjäsin pitkälle sairaalan ja neuvolan ohjeilla. Yksi hyvä tuki oli miehen sisko, jolla oli toinen vauva pari kk meidän esikoista vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa neuvoivat ja neuvolassa.

Vierailija
4/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä hoidin pikkusisaruksia ja serkkuja kun olivat vauvoja, vanhemmat näyttivät miten vaipanvaihto ja pyllynpesu sujuu, sitten vahtivat kertaalleen että oikein menee ja se oli siinä.

Nyt en ole pikkulasten kanssa ollut tekemisissä yli 15 vuoteen joten saa nähdä miten käy jos ikinä omia lapsia saan.

Vierailija
5/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta: Luonto ajaa tikanpojan puuhun ;D

Vierailija
6/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isosta suvusta ja aina ollut vauvoja ja pikkulapsia lähipiirissä. Kun sain oman esikoiseni, oli tietysti hetken aikaa hakemista ja totuttelua kun äiti on hoitanut aina omat vauvansa mutta varsinaisesti mitään uutta ei tullut. Ikinä en ole oppaita lukenut ja siinähän nuo kasvavat ja terveitä ja hyväntuulisia ovat. Ei se ole mitään rakettitiedettä tämä ihmissuvun jatkuminen!

Vierailija
7/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne taidot tuli ihan luonnostaan. Vaipan olin vaihtanut toiselle vauvalle kerran elämässäni aiemmin enkä montaa kertaa ollut edes vauvaa pitänyt sylissä. Niin se oma vauva vaan hoitui ongelmitta.

Vierailija
8/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ tekijänsä opettaa. Jokainen lapsi on potentiaalinen kasvattaja. Tapoja olla ihminen ja vanhempi on useita.

Vierailija
9/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut mutta vaimo hoiti vauvan koko lapsuusajan t, etäinen isä

Vierailija
10/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi on aina harjoituskappale. Onneksi lapset ovat niin sitkeää sorttia, että ensimmäisetkin selviävät hengissä. Vaipanvaihto ja imetys neuvottiin sairaalassa, muut jutut opettelin kirjoista,nettiä en 22 vuotta sitten vilkuillut.

Vauva ja maalaisjärki opettavat.

Vierailija
11/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei juuri muuta tarvitse kuin ruokkimista, pesua, vaipanvaihtoa ja läheisyyttä.

Kaikki nämä asiat opetetaan synnytyssairaalassa ennen kuin vauva pääsee kotiin.

Vierailija
12/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei juuri muuta tarvitse kuin ruokkimista, pesua, vaipanvaihtoa ja läheisyyttä.

Kaikki nämä asiat opetetaan synnytyssairaalassa ennen kuin vauva pääsee kotiin.

Pukeutuminen unohtui. 😀

Vierailija
13/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään kokemusta vauvoista tai edes lapsista kun esikoiseni sain. Kavereimmani ei myöskään ollut vielä kenelläkään lapsia. Kyselin neuvolasta, googlettelin ja luin vauvanhoitokirjoja. Suurimmaksi osaksi taisin kuitenkin oppia ihan vaan hoitamalla ja kokeilemalla. Mieheni opetti mulle miten vaihdetaan vaippa.

Vierailija
14/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla oppi. Iso osa tuli jotenkin selkärangasta. Itse myös pitkään googlasin mitä tapahtuu kunakin ikäkuukautena. :-)

Nyt vauva on 7kk ja luotan omiin kykyihini.

Vierailija
15/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipanvaihto ja pesut olivat sellaiset uudet ja jotka opetettiin laitoksella. Samaten navan puhdistus.

En nyt tiedä, kaikkihan siinä hommassa on uutta ja ihmeellistä. Mutta aika pitkälti menin vaistojen mukaan. Tietyt jutut tulivat luonnostaan. Toki vauvakeskusteluryhmissä jaettiin kokemuksia, neuvoja ja vastailtiin kysymyksiin.

Vierailija
16/16 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan hoito sujui ihan rutiinilla, vaikkei juurikaan lapsista kokemusta ollut. Nyt taaperon kanssa ollaan kokoajan ihan pihalla. Kun osaa huutaa jo mustakin syytä kuin nälkä ja väsy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän