Mikä sai sinut epäilemään Altzheimeria
Miten ensimmäiset oireet näkyivät? Onko täällä muuten ketään, kenelle itselle on diagnosoitu alkava Alzheimer? Olisi kiva kuulla, mitkä oli ne oireet, joista huomasit, että tämä ei enää ole normaalia unohtelua. Tai oliko hälyttävä oire ihan jotain muuta? Olen kuullut, että se voi aiheuttaa muutoksia esim. hajuaistiin.
Kommentit (56)
Jälkikäteen ajatellen äidilläni on ollut sairaus n. 3-5 v ennen diagnoosia. Peitteli vuosia suorastaan mestarillisesti. Sanoi ettei tee ruokaa, koska on tullut laiskaksi. Aikaisemmin leipoi ja laittoi ruokaa säännöllisesti. Lopetti tv- sarjojen katsomisen muutama vuosi ennen diagnoosia. Huolestuin, vasta kun lähimuisti huononi reippaasti. Lääkkeistä olisi eniten hyötyä alkuvaiheessa, monikaan ei osaa ensimmäisiä merkkejä lukea oikein.
En löydä tiettyä tavaraa. Tietenkin muistan, minne sen laitoin, joten jonkun on täytynyt viedä se. Minäpä piilotan arvotavarani nokkeliin paikkoihin, joista varas ei huomaa etsiä.
Näin kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella edellisellä oireiden kuvaus vaikuttaa ehkä enemmän masennukselta (+ saituudelta, laiskuudelta, välinpitämättömyydeltä...) kuin muistisairaudelta. Muistisairauteen kuuluu tyypillisesti lähimuistin huononeminen (ei muista mikä päivä on, mistä puhuttiin puoli tuntia sitten, mitä syötiin eilen, onko tänään jo juotu kahvit...) ja suunnistustaitojen heikkeneminen eli eksyminen jopa tutuissa paikoissa.
Sama tässä. Eikö mikään oire herätä aikaisemmin, kuin vasta sitten, kun eksyy tutuissa paikoissa tms?
Kuulostaa varmaan oudolta sellaisen korviin, joka ei tunne muistisairaita, mutta eksyminen saattaa todella olla ensimmäinen merkki että jotain on vialla. Alzheimer tuhoaa ensimmäisenä niitä aivoalueita, joissa sijaitsevat suunnistaminen ja lähimuisti, eli ihan oikeasti eksyminen voi olla ensimmäinen oire muistisairaudesta ja potilas käyttäytyy muuten vielä melko normaalisti, hoitaa päivittäiset rutiinit, puhuu järkevästi... Oma äitini oli lähtenyt tuttuun markettiin puolentoista kilometrin päähän ja kohta tulikin poliisien kyydissä kotiin kun oli löytynyt pyöräilemästä moottoritieltä.
Tämäkään ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Sellainen, jolla on nuorena ollut hyvä suuntavaisto, voi osata kulkea hyvinkin pitkiä matkoja, vaikka entiseen kotipaikkaansa vielä siinä vaiheessa, kun nykyisessä asunnossa ei löydä vessaa. Oma anoppini oli sellainen ja vielä viimeisellä kerralla kotona käydessä ennen lopullista laitokseen jäämistä tunnisti tutun paikan matkan varrella.
Varmempi merkki on se, että ei muista mitä juuri on tehnyt. Esimerkiksi tekee saman asian monta kertaa, kuten laittaa ruokaan maustetta. Myrkkysuolainen ruoka voi johtua siitä, että kokki ei muistanut laittaneensa sitä vaan laittoi toisen ja ehkä kolmannenkin kerran.
Kuten näistä viesteistä huomaat, oireet kovin monenlaiset jo alkuvaiheessa. Dementiaan liittyy aina muistin huononeminen, mutta sen lisäksi myös joku muu toimintakyvyn heikeneminen, kuten sanojen katoaminen, motoristen tai sosiaalisten taitojen heikkeneminen. Muistitesteissä voi muuten älykäs helposti hämätä. Toiseksi lääkäri tai edes kotikäynnillä oleva muistihoitaja ei voi tietää, että se vanhin tytärjoka "tulee huomenna laittamaan ruokaa ja pesee pyykit että en tarvitse kotipalvelua" on muuttanut Australiaan jo vuosia sitten.
Miksi nämä vanhukset pyörivät täällä Vauva-lehessä ?
Alkaa tuntua, että ovat kaikki Alzheimerin vallassa.
Täällä hyvin vähän puhutaan vauva-asioista: väitän että 1/3 on miehiä, 1/3 wanhuksia ja loput äitejä.
Vierailija kirjoitti:
En löydä tiettyä tavaraa. Tietenkin muistan, minne sen laitoin, joten jonkun on täytynyt viedä se. Minäpä piilotan arvotavarani nokkeliin paikkoihin, joista varas ei huomaa etsiä.
Näin kierre on valmis.
Vainohullu sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kierre on valmis.
Vainohullu sellainen on.
Noup. Muistisairas. Kun kerran ihan selvästi muistaa jättäneensä tavaran tähän, ja siinä se ei enää ole. Mitä itse ajattelisit sille tapahtuneen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä vanhukset pyörivät täällä Vauva-lehessä ?
Alkaa tuntua, että ovat kaikki Alzheimerin vallassa.
Täällä hyvin vähän puhutaan vauva-asioista: väitän että 1/3 on miehiä, 1/3 wanhuksia ja loput äitejä.
Tämä on Suomen johtava keskustelupalsta tällä hetkellä, surullista kyllä. Itse aiheesta, jos et ole huomannut, niin myös nuorella voi olla muistisairautta poteva läheinen.
Epäilin itselläni muistisairautta ja pääsin testeihinkin. Sain normaalit tulokset, lääkärin mielestä muistivaikeuteni ja aloitekyvyttömyyteni johtuvat todennäköisesti masennuksesta ja stressistä.
Mikä sai minut epäilemään? Esim. se, että olin tehnyt hyvin yksinkertaisesta asiasta niin sekavat muistiinpanot, ettei kukaan ymmärtänyt niitä, en itsekään.
En saanut aloitettua isompia kotitöitä, aloittaminen tuntui liian vaikealta, kaiken muun kuin rutiiniasian hoitaminen liian vaikeaa. Aika ei tuntunut riittävän esim. kampaajalla käyntiin työpäivän jälkeen.
Mutta syy siis taisi olla stressi.
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen ajatellen äidilläni on ollut sairaus n. 3-5 v ennen diagnoosia. Peitteli vuosia suorastaan mestarillisesti. Sanoi ettei tee ruokaa, koska on tullut laiskaksi. Aikaisemmin leipoi ja laittoi ruokaa säännöllisesti. Lopetti tv- sarjojen katsomisen muutama vuosi ennen diagnoosia. Huolestuin, vasta kun lähimuisti huononi reippaasti. Lääkkeistä olisi eniten hyötyä alkuvaiheessa, monikaan ei osaa ensimmäisiä merkkejä lukea oikein.
Tämä viesti osuu asian ytimeen. Minustakin tuntuu, että ihmiset peittelevät asiaa niin pitkään, kuin se suinkin onnistuu, vaikka juuri silloin lääkkeistä olisi suurin hyöty. Voi kun nyt olisi mahdollista saada kuulla, mitä äitisi ajatteli silloin alkuvaiheessa, missä vaiheessa hän itse alkoi epäillä sairautta. Näin se vain on, haluamme kaikki olla vahvoja, emme näyttää heikkoutta ulospäin kellekään. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Epäilin itselläni muistisairautta ja pääsin testeihinkin. Sain normaalit tulokset, lääkärin mielestä muistivaikeuteni ja aloitekyvyttömyyteni johtuvat todennäköisesti masennuksesta ja stressistä.
Mikä sai minut epäilemään? Esim. se, että olin tehnyt hyvin yksinkertaisesta asiasta niin sekavat muistiinpanot, ettei kukaan ymmärtänyt niitä, en itsekään.
En saanut aloitettua isompia kotitöitä, aloittaminen tuntui liian vaikealta, kaiken muun kuin rutiiniasian hoitaminen liian vaikeaa. Aika ei tuntunut riittävän esim. kampaajalla käyntiin työpäivän jälkeen.
Mutta syy siis taisi olla stressi.
Onko tästä kauankin aikaa? Miten jatkui, menivätkö oireet myöhemmin ohi?
Olin aikeissa kertoa mutta unohdin sen jo.
Mä huomaan sen muissa siitä, että ihminen puhuu sellaista töysin päämäärätöntä höpötystä koko ajan, joka ei katkea, ja jossa ei ole oikeasti mitään päätä eikä häntää. Siellä on siis ihan järkeviä sanoja, mutta niistä ei yhdisty minkään näköistä järkevää tarinaa. Olen aikaa myöten huomannut, että tällöin ihminen ei myöskään harmistu, jos puheen kohde vain yhtäkkiä poistuu paikalta, tai antaa huomiota toisille, eikä jää kuuntelemaan pöpinää loppuun. Kaksi ihmistä ehti vaivata minua tuollaisella käytöksellä, ennen kuin tajusin, mistä se johtui, kummallakin paljastui alzheimer, ja nykyisin terveydenhoitoalan työssäni tapaan silloin tällöin vastaavalla lailla käyttäytyviä, ja näkisin, että heillä on alzheimer. En tiedä, jos tämä on jokin tapa käyttäytyä vieraita ihmisiä kohtaan, ja mistä se johtuu, koska läheiset eivät olleet näissä tapauksiss huomanneet mitään, mistä olisivat kiusaantuneet.
Tiedättehän kun ihminen saattaa yrittää "virallisemmissa" tilanteisa esiintyä edukseen ja hieman jännittää.
Yksi nainen kertoi, että hän itse tajusi, että hänelle on tullut Alzheimeria, kun hän oli menossa kotiinsa, mutta ei muistanut mikä noista rivitalokodeista oli hänen kotinsa, vaan hän joutui kysymään naapurilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta syy siis taisi olla stressi.Onko tästä kauankin aikaa? Miten jatkui, menivätkö oireet myöhemmin ohi?
Ei ole aikaa kuin suunnilleen vuosi. Mielestäni nyt sujuu paremmin.
Välillä vaan tulee ilmi asioita, jotka olen unohtanut kokonaan. Mutta lähipiirin mielestä unohteluni on normaalia.
Läheiseni muuttui hiljaiseksi, jos kysyttiin jotain kesti kauan ku vastasi jos vastasi edes. Sai lahjaksi hienon puhelimen muttei osannu käyttää sitä.
Ei muistanu syödä ruokaa tai käydä suihkussa, tilasi turhia tavaroita ostoskanavilta.
Muistisairas on hoidossa, ja ei muista enää mitään. Ei kykene puhumaan mitään puhelimessa.
Minusta tuntuu, että aika moni huomaa oman alkavan sairautensa, mutta pyrkii kaikin voimin peittämään sen. Ehkä pelkoa tulevasta tai jotain häpeän tunnetta?