Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sinut epäilemään Altzheimeria

Vierailija
19.04.2019 |

Miten ensimmäiset oireet näkyivät? Onko täällä muuten ketään, kenelle itselle on diagnosoitu alkava Alzheimer? Olisi kiva kuulla, mitkä oli ne oireet, joista huomasit, että tämä ei enää ole normaalia unohtelua. Tai oliko hälyttävä oire ihan jotain muuta? Olen kuullut, että se voi aiheuttaa muutoksia esim. hajuaistiin.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista.

Vierailija
2/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista.

Hahahaha. Huumorintaju taisi mennä samaan tautiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sitä ei huomaa, vaan toiset 'tekevät kiusaa' piilottamalla tavaroita ja valehtelemalla. Omaa kokemusta ei siis ole, mutta läheltä seurasin. Ensin kiinnitettiin huomiota rahankäyttöön. Laskuja jäi maksamatta, mutta pankista nosti valtavia summia käteistä. Ehkä hän eli vanhan rahan aikaa.

Sitten katoili tavaroita. Esimerkiksi "minun kukat", joita oli yhdessä katsottu, oli annettu jollekin muulle kun luuli, että ne olivat hänen ja jotain hyvin tarpeellista löytyi piilosta. Sitten tuli omaa totuutta, eli näin sivullisen mielestä valehtelua.

Muistin huononeminen oli muutenkin hajamielisen kohdalla oikeastaan pientä, eli ei muistanut mihin oli jonkun tavaran laittanut ja se oli kadonnut. Uutta oli se, että "joku on varastanut" vaikka omilla jäljillään oli.

Vierailija
4/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hälyttävä oire on se, että taidot taantuu. Eli sellainen asia minkä on osannut tehdä vuosikaudet muuttuukin yhtäkkiä vaikeaksi.

Vierailija
5/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen ja toimelias ihminen muuttui masentuneeksi, mielialat vaihtelivat voimakkaasti. Tässä minun läheiseni tapauksessa myös puhuminen vaikeutui eli oikeiden sanojen etsiminen vaikeutui ja loppua kohden puhuminen oli tosi vaikeaa kun sanoja ei meinannut löytyä. Fyysinen puoli oli pitkään hyvä mutta loppuvaiheessa liikkeisiin tuli kömpelyyttä ka kaatuisi muutaman kerran, kyseessä oli ennen sairautta erittäin hyväkuntoinen ihminen. Hirveää oli läheisenä seurata tätä nopeaa rappeutumista.

Vierailija
6/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni todettiin aika nopeasti etenevä Alzheimer neljä vuotta sitten.

Tietokoneen käyttö meni vaikeaksi kun motoriikkaa alkoi pettämään, eikä muistanut enää kaksoisklikkausta ja hiiren näppäimiä.

Kosketusnäyttöisen kännykän käyttö muuttui vaikeaksi. Ei osannut enää vastata soittoihin.

Vierailija
7/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosia ei ole,mutta olen aika varma että itse olen sairastunut. Vuosia jatkunut ja paheneva kykemättömyys selkeään,järjestelmälliseen tekemiseen ja muisti on kadonnut. Nyt kuukauden aikana mennyt jostain syystä harppauksella eyeenpäin ja en esim aamulla muista että mieheni olisi nukkunut yön vietessäni vaan syytän nojatuoliin sammumisesta. Viimeisimpänä hävisi vuosia kristallinkirkkaasti päässäni ollut koodi.

Pelottavaa että tätä elämä tulee olemaan eikä lääkärit usko minua..

Vierailija
8/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosia ei ole,mutta olen aika varma että itse olen sairastunut. Vuosia jatkunut ja paheneva kykemättömyys selkeään,järjestelmälliseen tekemiseen ja muisti on kadonnut. Nyt kuukauden aikana mennyt jostain syystä harppauksella eyeenpäin ja en esim aamulla muista että mieheni olisi nukkunut yön vietessäni vaan syytän nojatuoliin sammumisesta. Viimeisimpänä hävisi vuosia kristallinkirkkaasti päässäni ollut koodi.

Pelottavaa että tätä elämä tulee olemaan eikä lääkärit usko minua..

Muistihäiriöitä tuo myös unettomuus ja masennus. Onko sulla niitä? Joka tapauksessa kipin kapin lääkäriin, lääkkeitä löytyy.

Vierailija
9/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista.

Tuli mieleen se vanha vitsi, kun potilas kertoi lääkärille kärsivänsä muistihäiriöistä. Lääkäri kysyi, että miten ne ilmenevät? Potilas: Ai mitkä?

Vierailija
10/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ensimmäinen oudolta tuntunut muutos oli, että hän alkoi puhua samoja asioita moneen kertaan. Sitten laskujen maksaminen muuttui vaikeaksi, hän ei enää osannut täyttää maksupalvelulomaketta tai kirjoitteli siihen omiaan, esim. pitkiä selityksiä maksun myöhästymisen syistä tai saajan tilinumeron kohdalle "Laskusta ei löytynyt tilinumeroa". (Tai hajuaisti oli kadonnut paljon ennen tätä, mutta emme silloin vielä tienneet hajuaistin heikkenemisen olevan yksi Alzheimerin ensimmäisiä oireita.) Tuossa vaiheessa ehdotimme hänelle muistitestiin menemistä, mutta hän kieltäytyi ehdottomasti, koska ei hänen muistissaan mitään vikaa ole. Nykyään hänellä on keskivaikea dementia eikä hän edelleenkään usko eikä ymmärrä olevansa muistisairas.

Vierailija
11/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisen alzheimer-oireet: näkyi ensin siisteyden huononemisena. Ei osannut pitää asuntoa siistinä, pintoihin kertyi piintynyttä likaa, paljon pölyä, suuttui, kun aloin siivota sitä pois. Astioita ei olisi saanut tiskata, vasn pelkästään huuhdella vedellä. Vessassa aina sama harmaantunut käsipyyhe, jota väitti pesevänsä välillä. Puhtaan näköistä pyyhettä ei olisi saanut ottaa kaapista tilalle, koska sellainen homma oli hänestä ihan turhaa ja merkityksetöntä, tulee se kuolema kumminkin.

Sitten kyllä tuli ilmi ongelmia muistinkin kanssa. Ei enää muistanut, missä oli asunut perheensä kanssa. Kaupasta osti aina joka päiväksi samaa valmisruokaa.

Vierailija
12/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Olen miettinyt mieheni käytöstä, onko normaalia vanhenemiseen liittyvää vai alkava muistisairaus tai uupumus.

On muuttunut viime vuosina negatiivisemmaksi, ei ole enää toimelias, laittaa muut tekemään myös itselleenkin kuuluvia asioita. Nukkumisen kanssa myös ongelmia ja mieliala heittelee.

Mielenkiinnolla seuraan tätä ketjua.

Vierailija
13/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella edellisellä oireiden kuvaus vaikuttaa ehkä enemmän masennukselta (+ saituudelta, laiskuudelta, välinpitämättömyydeltä...) kuin muistisairaudelta. Muistisairauteen kuuluu tyypillisesti lähimuistin huononeminen (ei muista mikä päivä on, mistä puhuttiin puoli tuntia sitten, mitä syötiin eilen, onko tänään jo juotu kahvit...) ja suunnistustaitojen heikkeneminen eli eksyminen jopa tutuissa paikoissa.

Vierailija
14/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni todettiin aika nopeasti etenevä Alzheimer neljä vuotta sitten.

Tietokoneen käyttö meni vaikeaksi kun motoriikkaa alkoi pettämään, eikä muistanut enää kaksoisklikkausta ja hiiren näppäimiä.

Kosketusnäyttöisen kännykän käyttö muuttui vaikeaksi. Ei osannut enää vastata soittoihin.

Sanoitkin, että nopeasti etenevä, mutta silti nämä kuulostavat jo aika pitkälle edenneen sairauden oireilta. Ehkä on niin, että me läheiset emme huomaa niitä alkavan taudin oireita. Kukapa ei olisi joskus hajamielinen, esimerkiksi.

Vierailija
15/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdella edellisellä oireiden kuvaus vaikuttaa ehkä enemmän masennukselta (+ saituudelta, laiskuudelta, välinpitämättömyydeltä...) kuin muistisairaudelta. Muistisairauteen kuuluu tyypillisesti lähimuistin huononeminen (ei muista mikä päivä on, mistä puhuttiin puoli tuntia sitten, mitä syötiin eilen, onko tänään jo juotu kahvit...) ja suunnistustaitojen heikkeneminen eli eksyminen jopa tutuissa paikoissa.

Sama tässä. Eikö mikään oire herätä aikaisemmin, kuin vasta sitten, kun eksyy tutuissa paikoissa tms?

Vierailija
16/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi nyt erityisesti sellaisten ihmisten kokemukset, jotka epäilevät itsellään alkavaa muistisairautta. Vaikuttaa siltä, että henkilön omat kokemukset on avainasemassa, ja läheiset eivät huomaa muutoksia ennen kuin ne ovat ilmiselviä. Ehkä puoliso huomaa, mutta lapset eivät välttämättä ole riittävän lähellä, eivät päivittäin kontaktissa. Lapset saattavat myös kuitata asioita sillä, että vanhempi nyt vaan on jo iäkäs ja vanhukset vaan on vähän höpsöjä.

Vierailija
17/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäinen oire oli käsien vapina/tärinä n. 20-15 vuotta ennen kuolemaa. 10 vuotta ennen syytettiin muita varasteluista. 10-5 vuotta ennen ihmeteltiin välillä missä ollaan ja oltiin hiljaisempia, 5 vuotta ennen alettiin katsoa hoitopaikkaa kun omat toiminnot alkoivat heikentyä, vuosi ennen ei pystytty käymään enää kummempia keskusteluja ja erilaisia kohtauksia alkoi tulemaan.

Vierailija
18/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tässä. Eikö mikään oire herätä aikaisemmin, kuin vasta sitten, kun eksyy tutuissa paikoissa tms?

Kuulostaa varmaan oudolta sellaisen korviin, joka ei tunne muistisairaita, mutta eksyminen saattaa todella olla ensimmäinen merkki että jotain on vialla. Alzheimer tuhoaa ensimmäisenä niitä aivoalueita, joissa sijaitsevat suunnistaminen ja lähimuisti, eli ihan oikeasti eksyminen voi olla ensimmäinen oire muistisairaudesta ja potilas käyttäytyy muuten vielä melko normaalisti, hoitaa päivittäiset rutiinit, puhuu järkevästi... Oma äitini oli lähtenyt tuttuun markettiin puolentoista kilometrin päähän ja kohta tulikin poliisien kyydissä kotiin kun oli löytynyt pyöräilemästä moottoritieltä.

Vierailija
19/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzeimerin diagnoosin saanut on jo siinä tilassa, ettei sitä ymmärrä. Näin olen huomannut. Tuskin heiltä tulet saamaan vastauksia tänne.

Vierailija
20/56 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopillani yksi ensimmäiseksi havaittuja oireita oli se, että hän ei enää osannut laittaa ruokaa. Hän oli siihen asti ollut innokas ja taitava kokki. Toki oli myös unohtelua eri asioista, mutta niistä oli aika vaikea sanoa, mikä on normaalin piirissä ja mikä oire sairaudesta.

Anoppini sairaus on jo edennyt siihen pisteeseen, että hän ei tunnista omia lapsiaan (tai siis tunnistaa nämä tutuiksi, mutta ei tajua, keitä he ovat), mutta missään vaiheessa hänellä ei ole ollut mitään epäluuloisuutta tai negatiivista suhtautumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi