Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opparin tarkastus

Vierailija
16.04.2019 |

Onko AMK oppareiden ohjaajat lopullisessa vastuussa siitä, että opinnäytetöiden sisältö pitää paikkansa? Eli mietin vaan että jos en ole ihan varma olenko esim. ymmärtänyt jonkun asian oikein niin voinko kirjoittaa sen oppariin ja luottaa siihen, että ohjaaja lukee ja tarkastaa kaikki asiat ennenkuin se on hyväksytty?

Vai pitääkö tällaisessa tapauksessa ymmärtää itse mainita ohjaajalle ettei ole varma pitääkö asiat paikkaansa. Saako opparia helposti pois theseuksesta jos myöhemmin käy ilmi ettei siinä ole päätä eikä häntää, jos esim. työnantaja mahdollisesti käy sen lukemassa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kommenttia tai onko täällä joku joka on AMK opettajana, miten itse toimit oppareiden tarkistuksen kanssa?

Ap

Vierailija
2/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole varma pitääkö asia paikkaansa, jätä se pois opparista. Kyllä se sisältö ihan sun vastuullasi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ohjaaja ole sitä varten, että kysyt siltä, että onkohan se asia niin kuin olet sen tajunnut? Miksi arkailet mainita, että et ole ihan varma?

Vierailija
4/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

If in doubt, leave it out.

Toki opettaja työn tarkastaa, mutta lopullinen vastuu on sinulla.

Helpottaa toki hänenkin työtään, jos etukäteen mainitset kohdat, jotka mietityttävät.

Vierailija
5/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opparin tarkoitus on nimensä mukaisesti olla näyte oppimistasi asioista ja omasta ammatillisesta osaamisesta joka tarkoittaa että kyllä sinä itse olet päävastuussa sen sisällöstä etkä voi sysätä vastuuta siitä opettajalle.  

En ole itse AMK-opettaja mutta epäilen, että opettajat tarkastaisivat niitä pilkuntarkasti. Monesti opinnäytteiden aiheet ovat aika laidasta laitaan ja opettajatkaan eivät ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita jotka voisivat tuosta vaan tarkastaa kaikki asiat mitä kaikissa oppareissa on, vaan heidän pitää ensin itsekin perehtyä asioihin. 

Todennäköisesti erityisesti näin keväällä jolloin paljon opiskelijoita on valmistumassa, ei opettajilla ole aikaa niin tarkasti paneutua kaikkiin töihin. Ja muutenkin, oppari on viimeinen asia jonka opinnoissasi teet ja sitten olet työelämässä.

Yleensä korkeakoulutetuilla koulutustaan vastaavassa ammatissa toimivilla on myös vastuuta niistä asioista, jotka siihen liittyvät. Eli mieti nyt että parin kuukauden päästä voit olla työelämässä vastuussa jostain vastaavasta asiasta eikä silloin ole välttämättä ketään tarkastamassa jokaista asiaa mitä teet.

Eli nyt sinun täytyy itse viimeistään opetella varmistamaan ne asiat, joista et ole varma. Etsi esimerkiksi useita luotettavia lähteitä joissa käsitellään kyseistä asiaa ja tarkastele kirjoittamaasi niiden perusteella.