Kuka teidän perheessä pyörittää taloutta?
Itse olen mies, ja asuntolaina, liittymät(pl vaimon puhelin), sähköt yms ovat minun nimissäni. Vaimolla ei ole edes voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. Muuten kovin ihana ihminen, mutta talouden asioissa täysin pihalla. Hoitaa lapset, lemmikit, pihan, sisustuksen yms. Onneksi itse olen todella tarkka, muuten olisimme täysi wt perhe ulosottoineen :D
Kommentit (16)
ollaan tehty sellainen työjärjestys että minä käyn töissä ja vaimo pyörittää taloutta. teen töitä kellon ympäri, joten en voisi tehtä mitään kotiaskareita. kunpalkka tulee, niin anna rahat vaimoll. hän sitten ostaa kaiken tarpeellisen, maksaa lakut ja loput rahat sijoittaa niin kuin parhaaksi näkee.
Minä hoidan käytännön asiat, mies tienaa.
Minä hoidan suurelta osin. Nytkin miehen passi menossa kuukauden sisään vanhaksi, ja moneen kertaan muistuttanut asiasta. Mutta vieläkään ei ole asiaa hoitanut. Ja kesällä ihan tarvetta passille. Pidän myös itse tarkkaa kirjanpitoa excelissä molempien tuloista ja menoista. Ja tiedän tasan tarkkaa milloin suuremmat laskut, auton huollot taikka renkaat tulee maksettavaksi. Ja milloin on helpompi kuukausi ja tällöin on hyvä säästää jemmaan näitä isompia ostoksia varten. Mutta mies puolestaan on seurannut minua töiden perässä ja hoitaa kodin kun itse olen työmatkalla
Molemmat tekee kaikkea ja molemmat on kartalla niin raha-, koti-, kuin lasten asioista. Kaikki isot päätökset tehdään yhdessä.
Minä, koska miehellä ei ole tuloja. Eikä kykyä huolehtia yhtään mistään.
No riippuu siitä, mitä tarkoittaa 'pyörittää taloutta'. Molemmat käymme töissä, minä ansaitsen hieman (ehkä 20%) enemmäin kuin vaimoni, mutta suht koht samaa suuruusluokkaa. Minulla on sähköt, kaasut, vedet, ym. sekä vakuutukset, puhelin ja netti, jne. nimissäni, ja enimmäkseen hoidan tuontyyppiset asiat, mutta toisaalta vaimoni pitää pankkiasioista ja yleisemminkin rahoista huolen paljon paremmin (meillä on yhteiset tilit). Taloustöistä minä hoidan ruoanlaiton ja ruokaostokset (paitsi leivonnan), vaimoni hoitaa vaatehuollon, siivoukset menee suunnilleen puoliksi. Ulkotyöt ja kiinteistöhuollot teen minä, kuten myös pidän autojen huollot, katsastukset, renkaiden vaihdot, jne. ajan tasalla. Eli sanoisin että melko lailla tasan menee kaikki.
Asuntolaina, sähkö, puhelinliittymät (pl puolison liittymä), vakuutukset yms on mun nimissä. Autolaina tosin on miehen nimissä kuten autokin. Olivat näin jo ennenkuin aloimme edes seurustella enkä nähnyt mitään syytä alkaa muuttamaan mitään toisen nimiin. Molemmat teemme kotitöitä, mutta esim vaatehuollostaan kumpikin huolehtii itse. Mies tietenkin hoitaa autonsa katsastukset ja huollot, koska mulla ei ole edes ajokorttia. Lemmikit hoidan minä, koska ne ovat minun. Sisustamisen hoidan myös, joskin kysyn aika usein miehen mielipidettäkin. Remontit hoidan myös, toisinaan käytän ammattimiehiä apuna. Asunto on minun, joten en näe mitään syytä, miksi miehen edes pitäisi remontoida minun omistamaani asuntoa. Yhteisiä lapsia meillä ei ole, molempien lapset ovat jo aikuisia.
Minä, vaimo, ehkä..?. Huolehdin, että laskut maksetaan. Ja mies antaa siihen rahaa.
Mies pyörittää vain päivittäistä osakesalkkua.
Minä. Olen hoitanut vuosien mittaan mm 2 okt raksan budjetoinnin, hankinnat ja maksuliikenteen yksin. Mies ehti rakentamaan enemmän kun minä hoidin oman työn, lasten ja kodin lisäksi tuon rahaliikenteen.
Muutenkin kaikki rahat on mun "käytössä", yleensä mies ei edes tiedä mitä tilille tulee tai mitä on säästössä
Minä hoidan lapset ja lemmikit, teen kaikki kotityöt ja pihatyöt. Mies hoitaa maatilan hommat ja kustantaa mun kotirouvailun.
Minä. Hoidin silloin kun oltiin yhdessä, nyt tietysti hoidan yksin kun se mies on exä.
En enää jaksaisi tuollaista vauvaa kumppanina. Siis juuri tuollaista uuvattia, jolle esim. sähkösopimukset on hepreaa tai ei ymmärrä brutto- ja nettopalkan eroa tai ei edes(!) omista henkilöllisyystodistusta. Huh huh, aikuisista ihmisistä kuitenkin kyse. Mielestäni ihan jo henkilön _itsensä takia_ taloudenhoitoa ei voi passata sillä perusteella, että hoitaa pyykit/ koirat/ mukulat. Eron, kuoleman tm. kriisin tullessa nämä ihmiset on sitten pihalla kuin lumiukot... ja seuraukset voi olla melko katastrofaalisia.
Uudessa parisuhteessa on ehdoton vaatimus että molemmat hoitaa omat raha-asiansa + omat puhelin, vakuutus ym hommelit itsenäisesti. Yhteiset sopimukset jne. katsotaan yhdessä.
Kumpikin hoitaa periaatteessa omat raha-asiansa, mutta käytännössä mies kysyy välillä neuvoa minulta, koska hallitsen talous- ja verotusasiat häntä paremmin. Sähkölaskut ym. on molempien nimissä. Minä käytännössä huolehdin useampien laskujen maksamisen. Kummallakin on omat sijoituksensa.
Minä, koska mulla sujuu ja kiinnostaa tietsikkahommat enempi. Omat tilit, yhteinen budjetti, mutta sijoitan ne miehenkin säästöt omieni ohella.
Mies koska hän käy töissä ja tienaa. Itse olen vielä kotihoidontuella.