Matematiikkakysymys jollekin viisaalle.
Öljyn on energiatiheys 10 000kwh/kuutio. Litra maksaa nyt aika tasan euron. Sähkön hinta on noin 0.11€/kwh. Kumpi näistä on halvempaa?
Kommentit (13)
Jos eurolla ostetaan bensaa, siitä saadaan 10 000 kwh/1000l = 10 kwh energiaa. Sähkön hinta on 0,11€/kwh eli siitä saatava energia on 1kwh/0,11€=9.09 kwh/€, joten jos eurolla ostetaan sähköä, saadaan 9,09 kwh energiaa. Joten bensa on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos eurolla ostetaan bensaa, siitä saadaan 10 000 kwh/1000l = 10 kwh energiaa. Sähkön hinta on 0,11€/kwh eli siitä saatava energia on 1kwh/0,11€=9.09 kwh/€, joten jos eurolla ostetaan sähköä, saadaan 9,09 kwh energiaa. Joten bensa on halvempaa.
Mutta sähköstä saa sähkömoottorista hyödyllistä energiaa yli 0,9 hyötysuhteella kun bensa palaa polttomoottorissa noin 0,3 hyötysuhteella.
Vierailija kirjoitti:
Muuttuiko öljy bensiiniksi ilmaiseksi?
Eurolla saa 10 kwh öljyä ja 9,09 kwh sähköä. Eli öljy on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuiko öljy bensiiniksi ilmaiseksi?
Tarkoitin toki öljyä. Ja en ottanut mitään hyötysuhteita huomioon, koska sellaisia ei kysymyksessä mainittu.
Lopputulos siis ilmeisesti on se, että öljy on halvempaa. Voiko tästä vetää suoraan johtopäätöksen, että ilmalämpöpumpulla ei kannata lämmittää, jos pääasiallinen lämmitysmuoto on öljy? Kysyn, koska en tätä itse saa päässäni selvitettyä, siis tyhmyyttäni.
Sähkön hinta nousi nyt pari kuukautta sitten lähemmäs 25%. Sähkön kokonaishinnassa se on reilu 10%. Katselin äsken lämmitysöljyn hinnan ja sekin on jonkin verran noussut nyt tammikuun alimpien hintojen. Mielessäni mietin mikä on tosiasiassa se halvin tai tässä tapauksessa halvempi tapa taloa lämmittää. Ilmalämpöpumpun laitoin kiinni turhaa huutamasta, ja siitä se ajatus sitten lähti...
Öljylämmityksessä on savupiippu, josta voi näppärästi tehdä sen johtopäätöksen, että osa öljyn sisältämästä energiasta menee suoraan harakoille.
Toisekseen ihmettelen, että mistä saa noin halpaa sähköä?
Ja vastaus itse kysymykseen, ilmalämpöpumpun tehokerroin on parhaimmillaan juuri keväällä ja syksyllä, joten yhtä sähkö-kWh saattaa saada jopa viisi lämpö-kWh:ta, eli se kannattaa pitää päällä myös öljylämmitystalossa.
Vierailija kirjoitti:
Öljylämmityksessä on savupiippu, josta voi näppärästi tehdä sen johtopäätöksen, että osa öljyn sisältämästä energiasta menee suoraan harakoille.
Toisekseen ihmettelen, että mistä saa noin halpaa sähköä?
Ja vastaus itse kysymykseen, ilmalämpöpumpun tehokerroin on parhaimmillaan juuri keväällä ja syksyllä, joten yhtä sähkö-kWh saattaa saada jopa viisi lämpö-kWh:ta, eli se kannattaa pitää päällä myös öljylämmitystalossa.
Kiitän vastauksestasi. Aihpiiri on minulle aika vastenmielinen, joten en siihen ole perehtynyt. Tämä tarkoittaa sitä, että harakat ja savupiippu eivät päässäni yhdisty niin kuin niiden ilmeisesti pitäisi.
Sähkön tarjoaa Lahden energia ja sen siirtää Fortum.
Tässä jälleen täyttä hebreaa minulle; sähkö-kwh ja lämpö-kwh. Tästä syystä kysyn, kun en itse tiedä, eli jahka mies tulee, saa laittaa öljylämmityksen pois päältä harakoita lämmittämästä.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos siis ilmeisesti on se, että öljy on halvempaa. Voiko tästä vetää suoraan johtopäätöksen, että ilmalämpöpumpulla ei kannata lämmittää, jos pääasiallinen lämmitysmuoto on öljy? Kysyn, koska en tätä itse saa päässäni selvitettyä, siis tyhmyyttäni.
Sähkön hinta nousi nyt pari kuukautta sitten lähemmäs 25%. Sähkön kokonaishinnassa se on reilu 10%. Katselin äsken lämmitysöljyn hinnan ja sekin on jonkin verran noussut nyt tammikuun alimpien hintojen. Mielessäni mietin mikä on tosiasiassa se halvin tai tässä tapauksessa halvempi tapa taloa lämmittää. Ilmalämpöpumpun laitoin kiinni turhaa huutamasta, ja siitä se ajatus sitten lähti...
Ota huomiooon että sillä sähköllä saat 1kwh sähköä 2,5-6kwh lämpöä lämpöpumpun avulla.
Siirtomaksu ei taida olla mukana?
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa 10 kwh öljyä ja 9,09 kwh sähköä. Eli öljy on halvempaa.
Öljylämmityksen hyötysuhde on noin 95% joten sekin huomioon otettuna hieman halvempaa.
Sähkö on siinä mielessä turvallisempi vaihtoehto että sille tuskin on tulossa haittaveroja tai sitä tuskin tullaan kieltämään lähitulevaisuudessa.
Öljy on hivenen halvempaa per sen sisältämä kWh, mutta jos tarkoitus on tehdä jotain työtä niin sähkö on halvempaa koska hyötysuhde sähkömoottorista parempi kuin polttomoottorissa.