Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein käyt sukusi haudoilla?

Vierailija
16.04.2019 |

Osallistutko hautojen hoitoon, vietkö kukkia ym?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
2/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kymmeneen vuoteen tai harvemmin, en osallistu hoitoon. Nyt kun asia tuli puheeksi, niin pitääkin ottaa äidin kanssa puheeksi, että minunkin pitäisi osallistua kuluihin, vaikken täältä kaukaa voikaan käydä hoitamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisesti käyn pelkästään jouluisin, jolloin viemme kynttilöitä. Suvussani on muita, paikkakunnalla asuvia vanhempia ihmisiä, jotka käyvät haudoilla useammin. Silloin tällöin kesällä käydessäni haudat ovat aina hoidetut.

Vierailija
4/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmille haudoille vien kynttilän pari-kolme kertaa vuodessa, hiukan kauempana käyn noin kerran vuodessa. Kauimpana olevilla ei ole tullut käytyä ainakaan viiteentoista vuoteen, ei sinne päin ole enää mitään asiaa, kun elävät sukulaiset asuvat muualla.

Vierailija
5/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Vierailija
6/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Haudat ovat Lapissa, jota syvästi inhoan. Asun Helsingissä. Olemme sisarusten kanssa sopineet paikallisen yrittäjän kanssa hautojen hoidoista.

Vierailija
7/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni haudalla viikottain, muiden läheisten vähän harvemmin, lähinnä juhlapyhinä. Hoidan mieheni haudan itse ja olen sen haltija.

Vierailija
8/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 20-vuotias, ja olen käynyt papan haudalla ehkä kolmesti. Mummi haudattiin juuri, joten siinä hautauksen yhteydessä olin. Muiden sukulaisten haudoista en edes tiedä, missä ovat.

Vierailija
9/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni haudalla viikottain, muiden läheisten vähän harvemmin, lähinnä juhlapyhinä. Hoidan mieheni haudan itse ja olen sen haltija.

Onko haudoilla haltijat?

Vierailija
10/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan yksin neljää hautaa, joista kolme on samalla hautausmaalla. Käyn siellä viikottain, yksi haudoista on äitini. Yhdellä haudalla käyn n. kerran kuukaudessa.

Vierailija
11/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisia on kahdessa vuoden 1918 joukkohaudoissa. Käyn molemmilla muistomerkeillä säännöllisesti, useita kertoja vuodessa.

Vierailija
12/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn sukuhaudalla kerran vuodessa pyhäinmiesten päivänä, useammin, jos joku sattuu kuolemaan.

Vierailija
13/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan enkä osallistu. Muistan kuolleet muuten.

Vierailija
14/14 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko haudoilla haltijat?

On. Varsinkin jos on hoitosopimus mutta muutenkin. Haudasta voi halutessaan luopua tietyn ajan jälkeen jolloin se otetaan uusiokäyttöön. Äiti taisi taannoin luopua yhden sukulaisemme haudasta, tämän kuolemasta useita kymmeniä vuosia.

Haltijan tulee myös tietää kuinka monta arkkua/uurnaa ko. hautaan mahtuu ja käsittääkseni haltijan kautta menee se päätös keitä ko. hautaan haudataan.