Amis ja epävarmuus ammattitaidosta
Olen valmistumassa ensi kuussa amiksesta. Tuntuu, etten oikeasti osaa juuri mitään, vaikka arvosanat on ihan hyviä: 2 ja 3. Osaan kaikkea vain ihan vähäsen, en oikeastaan mitään kunnolla.
Kommentit (10)
Niinhän se usein on.
Mikä ala?
On aloja, joilla ei valmiita ammattilaisia saakaan suoraan koulusta, vaan työkokemusta vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ne leikkaukset ovat aiheuttaneet. Kymmeniä tunteja vähennetty, juosten kustu koko opinnot.
Jep! Usein lukujärjestyksessä on n.25 tuntia, mutta lähes joka viikko on kokouksia tms. ja todellinen määrä on vielä vähäisempi. Aika usein myös opettajat on jossain ihan muualla kuin luokassa tuntien aikana. Jos ei lintsaa tai muuten lusmua, niin etäpäiville ei ole mitään tekemistä (meillä ei nyt onneksi kovin paljon etäpäiviä ole ollut...)
Olen tehnyt kaikki tehtävät, en ole lintsaillut ym. mutta silti tuntuu että aika vähän olen oppinut :-/ ap
Assburger kirjoitti:
Niinhän se usein on.
Mikä ala?
On aloja, joilla ei valmiita ammattilaisia saakaan suoraan koulusta, vaan työkokemusta vaaditaan.
Media-ala. Olenkin hakemassa kyllä jatko-opintoihin :)
Itsekin samalla alalla ja ekalla työpaikalla sitä oppi kouluakin enemmän.
Sama tunne on useimmilla vasta-valmistuneilla tai lähellä olevilla. Ammattitaito tai ura löytyy sitten tekemällä. Rohkeasti vain harjoitteluihin ja työnhakuun oppimaan lisää. Motivaatio ja (tuoreiden) perusasioiden hallinta on sun valtit. Edullisen palkan lisäksi. Aika usein palkataan potentiaalia kokemuksen sijaan.
Mun aikana numerot 2 ja 3 oli tosi surkeita. Ammattikoulun kävin 80-90 luvun taitteessa.
Ihan turha luulla, että amiksesta valmistunut mitään osaisi.
Amiksen paperit vain avaavat oven sinne työelämään, jossa se todellinen ammattitaito opitaan vuosien saatossa.
Olen työssäni kouluttanut lukemattoman määrän amiksia ammattilaisiksi. Yksikään amiksesta suoraan tullut ei ole ollut ammattihenkilö, luki papereissa mikä numero vaan.
Minä olen molemmissa ammateissani ollut amiksen jäljiltä ihan täysi raakile, ja vielä epävarmempi osaamisestani kuin ennen amista. Uskoisin johtuneen siitä, että koulussa ollessaan todella ymmärsin, mitä työssä vaaditaan.
Työpaikoilla sitten on kehittynyt kokemus, itsevarmuus ja se todellinen ammattitaito. Koulussa opitut perusasiat tätä helpottaneet huomattavasti.
t. ensin huonekalupuuseppä ja nyttemmin isännöintialan moniosaaja
Vierailija kirjoitti:
Mun aikana numerot 2 ja 3 oli tosi surkeita. Ammattikoulun kävin 80-90 luvun taitteessa.
Silloin arvosteluasteikko oli 1-5.
Itsekin kävin 3- vuotisen heikkovirta-alan 80- luvun lopulla.
Nyt arvosteluasteikko on 1-3. 3 on ammattiaineissa tosi lujassa, ykkösen saa kuulemma jos jotenkin roikkuu mukana mikäli haastattelemaani nuorisoon on uskomista.
Sitä ne leikkaukset ovat aiheuttaneet. Kymmeniä tunteja vähennetty, juosten kustu koko opinnot.