Candida auris – pitääkö pelätä?
Maailmalla leviää parasta aikaa hengenvaarallinen hiivasieni (tosin on levinnyt jo muutamia vuosia, mutta nyt siitä on alettu uutisoimaan paljon?). Olen lukenut kaikki mahdolliset uutiset, mitkä vaan olen löytänyt internetistä, jotka koskevat tätä hiivasientä ja olen aika peloissani. Pelkään, että tämä tulee Suomeen. Miten te otatte tämän tiedon vastaan? Uskallatteko käydä sairaaloissa ja terveyskeskuksissa? Oletteko vaan niin kuin mitään ei tapahdukaan vai mitä?
Kommentit (10)
Juu, laiton ketjun aiheesta pari päivää sitten.
Olen edellisen ketjun aloittaja ja laitan sun puolesta linkinkin.
Kävin tänään lääkäriasemalla ja nurkan takana väijyi candida auris. Löin sitä käsilaukulla.
Kysehän on sairaalabakteerista. Ei ne sairaalabakteerit ole ennenkään mun kimppuun hyökännyt, vaikka sairaalassa olen vaan vieraillut.
Suomessahan tätä ei ole tavattu vielä... mutta kyllä se tulee.
Tap p aa ihmisiä joilla on heikko vastustuskyky. Vastasyntyneet. Leikkauksista toipuvat, syöpähoitoja saaneita jne.
Siinähän se elämä meneekin kivasti, kun luet kaiken maailman uutisia ja olet peloissasi. Veikko Lavi sen jo aikanaan neuvoi hyvin: Ota löysin rantein, älä jännitä!
Mä muistan lukeneeni tästä jo vuosia sitten ja tietty noi sairaalabakteerit ym. huolestuttaa mutta minkäs teet.
Kannattaa pelätä. Se, että bakteerit (prokaryootit) ovat resistenttejä kaikille tunnetuille mikrobillääkkeille, aitotumaiset sienet (eukaryootit) on vielä vaikeampi kohde, koska me ihmisetkin olemme aitotumaisia.
Kun Canida ja muut sienet muuttuvat tappaviksi, ainoa tapa välttyä sairauksilta on oman käytöksen muutos. On typerää ottaa esimerikiksi HPV-rokote, jos samalla lisää seksipartnereiden, eli potentiaalisten tautilähteiden määrää.
Tänä vuonna kuolee noin 40 000 ihmistä ab-resistentteihin bakteereihin EU:n alueella. Trendi on nopeasti kasvava ja kiitos eläinten ja liikkuvien ihmisten, resistentit bakteerit leviävät nopeasti. Niitä on löydetty jo napajäätiköltä ja kansainväliseltä avaruusasemalta.
Kyllä tästä kannattaa ainakin olla tietoinen, koska kyseessä on tavallista aggressiivisempi tapaus. Siis käsittääkseni pahempi kuin joku ns. tavallinen sairaalabakteeri. Sen siitä saa kun käyttää liikaa lääkkeitä niin bakteerit, sienet sun muut iskee takaisin kahta kauheammilla lihansyöjäpöpöillä ja hirvityksillä. No, johonkinhan ihmiskunnankin on joskus loputtava.
Tämän tyyppiset infektiot on vaarana esim. henkilöillä, joilla on sairaalahoidossa pitkäaikaiskatetri. Perusterve tai vähän sairaskaan ei joudu asiaa murehtimaan.
En ole kuullutkaan, mutta tuskin alan pelkäämään. Sittenhän pitäis pelätä koko ajan kaikkea muutakin hengenvaarallista, johon ehkä joskus voi törmätä. Se olis aika kuluttavaa.