Periytyykö äänestyskäyttäytyminen?
Äänestätkö samojen arvojen puolesta kuin vanhempasi? Entä omat lapsesi - onko heillä samat poliittiset arvot kuin sinulla?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Äitini on pesunkestävä Persu. Minä olen taas Kristillisiä!
Sinun pitää ottaa esimerkkiä äitistäsi
Samat arvot on ja samaa puoluetta melkein aina äänestetty, nuorin poikani hetken muodikkaasti vasemmistolainen, mutta se oli ohimenevä vaihe.
Vanhemmat maalta äänestävät Persuja/Keskustaa tai ovat äänestämättä kokonaan. Ammatillinen koulutus molemmilla.
Itse äänestin Vihreitä. Asun kaupungissa. Korkeakoulututkinto.
On selvää, että politiikasta ei kannata heidän kanssaan puhua.
4, et sitten perinyt maalaisjärkeä.
Omaan äänestyskäyttäytymiseeni ja tapaani ajatella yhteiskunnallisia asioita ovat vaikuttaneet enemmänkin kasvatuksessani keskeisinä olleet arvot. En sanoisi, että olisin perinyt "poliittiset arvot" ja sitä myöten äänestyskäyttäytymisen. Itse asiassa luulen, että toinen vanhemmistani ei äänestä samansuuntaisesti kuin minä, mutta en tiedä varmasti, koska en kysele asiasta suoraan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
4, et sitten perinyt maalaisjärkeä.
Miten niin? Totesin vain miten asia on syyllistämättä ketään.
Isäni äänestää persuja, minä vasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukku Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukku Sinulle!
Ja alapeukku sinulle
Maanviljelöissä on hyvin yleistä, että perhe äänestää Keskustaa. Toi siis menee usein ihan suvussa asti. Mutta nyt taitaa olla niin, että tämä viimeinen jälkipolvi äänestämisestä joka tullu tai tulossa täysi-ikään, niin heidän äänet muuttuu melko varmasti. Ne, jotka on ottamassa maatilaa haltuun, niin taitaa äänestää muuta puoluetta. Ainakin mitä nyt ollu viimeajat lehdissä, ku Keskusta sukeltaa tilallisienkin äänistä vuosikymmeniin.
Vähän fifty-sixty -tilanne. Olen äänestänyt aina toisin kuin vanhempani. Lapsemme 25 v. taas äänestää samoin kuin mieheni ja minä.
Tiedostamisen ja vaikuttamisen tärkeys tosin on mulla peruja kodista. Kuulun puolueeseen.
Äitini on pesunkestävä Persu. Minä olen taas Kristillisiä!